Akut frambroms-problem

Frappe

Helvetica X - Stunttroop
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha DTR 125 99, Beta RR50 SM 07, Commencal Furious 09, Sålda: KTM 250 SXF, Yamaha DT50LC, Pitpro pitbike,
Ja, nu är det så att min frambroms har fått en tendens att helt plötsligt "låsa" sig så att det inte går att rulla framhjulet alls, men om man väntar ett tag så går det att rulla igen.

Senast det hände tömde jag ur oljan ur bromsen och drog upp hojen på släppet och åkte hem. Väll hemma fyllde jag på med olja igen för att se att nu händer ingenting i bromsen alls!
Tog loss slangen ner vid oket och tryckte på bromshandtaget och det sprutade ut bromsolja som det skulle satte på det igen och ingenting händer?!
Testade flera gånger om men inget resultat. Det konstiga är att bromsen tar nu om man trycker in handtaget i botten men inte alls tillräckligt för att bromsa, knappt märkbart om man snurrar däcket med handen.

Om ni inte fattar så är det bättre ni skriver det än att inte svara alls för annars kanske jag aldrig får svar..

So please SH, Help me out! :)
 
Du har möjligtvis inte bytt bromshandtag innan hjulet började låsa sig?

Om du har tappat ur bromsvätskan så måste du lufta systemet för att få det att fungera igen. Det tar lite tid men är helt normalt. Lufta kallas bleed på engelska om du ska googla.
 
Du har möjligtvis inte bytt bromshandtag innan hjulet började låsa sig?

Om du har tappat ur bromsvätskan så måste du lufta systemet för att få det att fungera igen. Det tar lite tid men är helt normalt. Lufta kallas bleed på engelska om du ska googla.

Nej inte bytt nånting förutom att kolla oljenivån men det ska väll inte inverka i bromsverkan?

Aha ok, har hört det förut så jag vet vad det är:tungan
Men kan ingen vänlig själv förklara för mig här hur man gör?:)
 
Nej inte bytt nånting förutom att kolla oljenivån men det ska väll inte inverka i bromsverkan?

Aha ok, har hört det förut så jag vet vad det är:tungan
Men kan ingen vänlig själv förklara för mig här hur man gör?:)

Det är viktigt att bromshandtaget har lite dödgång när det är helt utsläppt. Annars kan inte klotsarna gå tillbaks, bromsoket funkar då som en domkraft. Rätt farligt. Har hänt olyckor när folk monterat pirathandtag utan att kolla/fila till klacken på de nya handtagen.

Hur man luftar bromsar finns skrivet här en massa ggr, det finns olika tekniker.
någon här orkar säkert skriva det igen om du inte orkar leta.

/J
 
Det är viktigt att bromshandtaget har lite dödgång när det är helt utsläppt. Annars kan inte klotsarna gå tillbaks, bromsoket funkar då som en domkraft. Rätt farligt. Har hänt olyckor när folk monterat pirathandtag utan att kolla/fila till klacken på de nya handtagen.

Hur man luftar bromsar finns skrivet här en massa ggr, det finns olika tekniker.
någon här orkar säkert skriva det igen om du inte orkar leta.

/J


Det hade det mycke av lr iallafall tillräckligt innan det här inträffade.
Nu när jag vet vad problemet är, är det någon som vet varför det inträffade?
Eller är det så enkelt att man måste lufta regelbundet i bromsarna då och då?
 
Det hade det mycke av lr iallafall tillräckligt innan det här inträffade.
Nu när jag vet vad problemet är, är det någon som vet varför det inträffade?
Eller är det så enkelt att man måste lufta regelbundet i bromsarna då och då?

Att bromsarna låste sig beror nog på att oket börjat kärva eftersom vi har uteslutit felaktigt handtag.

Luften i systemet beror på att du lossade anslutningen och hällde ut bromsvätskan. Det har inget med den låsta bromsen att göra.
 
Att bromsarna låste sig beror nog på att oket börjat kärva eftersom vi har uteslutit felaktigt handtag.

Luften i systemet beror på att du lossade anslutningen och hällde ut bromsvätskan. Det har inget med den låsta bromsen att göra.

aha, ok där ser man. Blir man lite skraj, kan det varit smuts och sånt som gjorde att det kärva? Det är ju trots allt en crosshoj så smuts är det mycke av B.la lera.

Ok, men får se vad som händer.. måste söka upp hur man luftar också:tungan
 
aha, ok där ser man. Blir man lite skraj, kan det varit smuts och sånt som gjorde att det kärva? Det är ju trots allt en crosshoj så smuts är det mycke av B.la lera.

Ok, men får se vad som händer.. måste söka upp hur man luftar också:tungan

Kan det vara så att bromsvätskan har "kläggat" till sig i kanalerna i oket..? Hade det problemet på en av rgv:erna hemma. Farsan bromsade mjukt efter start och mål på gelleråsen (kallt och blött i april) och vipps så låg han i periferin och viftade.
Vi tog isär oken, blåste rent med tryckluft, fyllde på med ny bromsvätska, luftade och problemet löst för den gången.

Kan bromsslangen/arna behöva bytas?

// Jones
 
Då detta problem uppstod hade du fyllt på nå bromsvätska i behållaren?
Det ska ju finnas en minimum och en maximum gräns, fyller du upp den för mycket så det blir för lite luft eller inge luft alls så finns det inte så mycket spel för vätskan att pressas tillbaks i behållaren så kolvarna i oket åker tillbaks till ursprungs läge. Och kör man lite och vätskan blir varm och det finns luft i slangarna så expanderar det lite.

Om det inte är det så tror jag på smuts som satts sig rejält runt kolvarna.

edit:vill inte dumförklara dig men jag har också varit färsk engång och trodde man skulle ha bromsolja i hydraliska bromssystem så du har inte råkat ha i olja eller nå annat skit som lyckats klumpa sig i slangarna?
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top