Statens Bolåneinstitut..

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
På tok för trött för att ta reda på info själv. Men hur pass statligt är det?

Anders Borg (m) sa ju idag,

"– Nu ska vi hålla koll på det här. När jag tittar på boräntelapparna ser jag rörliga räntor på runt 5 procent. Nu måste vi sen en rejäl räntelättnad de senaste dagarna. Jag tycker att alla ska tala med sina banker och hävda att här måste vi se förändringar. Det är naturligt att räntorna nu kommer ned väl under 4 procent. "

På SBAB's hemsida står det att läsa,

"Affärsidé

Att finansiera boende enkelt och prisvärt.

Vision

Att vara det ledande bolåneföretaget och ett självklart val för kunden.

Ägare

Svenska staten"

Om nu Borg är finansminister, och staten äger SBAB. Varför sänker inte han räntan i sin egen bank? Jag är så långt ifrån insatt i det här man bara kan bli, så upplys mig gärna :tummenupp

Jo, det är jag med på. Men varför ska han berätta för oss att vi ska ringa till våra banker när han själv kan gå i första ledet? I mina ögon ser det mest ut som ett barnsligt politiskt spel då han, som jag förstår det, själv sitter på en av de största lånegivarna?! Och varför talar han om väl under 4% när SBAB nu kommer ner precis under 4%? Sänker SBAB sin ränta med 0,5% till så följer ju de andra med, de förstår ju till och med jag :gnissla

Jo, det är jag med på. Men varför ska han berätta för oss att vi ska ringa till våra banker när han själv kan gå i första ledet? I mina ögon ser det mest ut som ett barnsligt politiskt spel då han, som jag förstår det, själv sitter på en av de största lånegivarna?! Och varför talar han om väl under 4% när SBAB nu kommer ner precis under 4%? Sänker SBAB sin ränta med 0,5% till så följer ju de andra med, de förstår ju till och med jag :gnissla

Han har väl inte mandat att sänka räntan i SBAB.

Ring och klaga! Det tänker i alla fall jag göra om "min" bank inte sänker den obundna räntan riktigt ordentligt typ per omgående.

Han har väl inte mandat att sänka räntan i SBAB.

Ring och klaga! Det tänker i alla fall jag göra om "min" bank inte sänker den obundna räntan riktigt ordentligt typ per omgående.

Det är ju precis det jag undrar, vem har mandatet om det nu är staten som äger det? Nån har det ju, och om Anders Borg är tjenis eller andre-man till Fredde så borde han ju kunna påverka mer än att bara stå och tjata i TV att vi ska ringa? Eller?

Politiker ska styra politiken och sätta regler, inte säga åt banker och företag hur de ska sköta sina affärsideér. Om politikerna har misslyckats med att skapa fri konkurrens på marknaden får de ändra på regelverket eller annat. Men "dagstidnings"-styre som Borg sysslar med nu är bara pinsamt.

SBAB är ett helt fristående bolag men det ägs till 100% av Näringsdepartementet och chef där är Maud Olofsson. Då de därmed väljer styrelsen så vi får väl hoppas att kamraterna där är lydiga nickedockor när politikerna vill sänka räntan. Rent teoretiskt så skulle de dock kunna vägra och då tar det lite tid att avsätta dem då man därmed måste kalla till extra bolagstämma vilken senast måste utlysas i rikstäckande dagstidningar en månad innan datumet.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!