Omregga en hoj?

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Är det någon som vet om det är möjligt och isf hur jobbigt det är att regga om en E-reggad cykel till en LV-reggad?

All el osv är redan klart.

/ Martin

Jag svarar aldrig om jag inte vet, men i detta fall kan jag säga att det är garanterat lättare att ta licens iaf, så kan du ju köra lagligt ändå. Utan blinkers:)

Philipsson eller vad han heter gjorde det med en Husa,det var många turer och endast genom ren tur så fick han igenom det.
(mins jag rätt så var det en motorsågshandlare inblandad i det också)

Dock kostade det mer än vad en LV reggad skulle kosta ifrån början med alla besiktningar,avgifter,intyg osv.

Jag svarar aldrig om jag inte vet, men i detta fall kan jag säga att det är garanterat lättare att ta licens iaf, så kan du ju köra lagligt ändå. Utan blinkers:)

Ta licens och köra lagligt ändå? Hur tänkte du nu?

Philipsson eller vad han heter gjorde det med en Husa,det var många turer och endast genom ren tur så fick han igenom det.
(mins jag rätt så var det en motorsågshandlare inblandad i det också)

Dock kostade det mer än vad en LV reggad skulle kosta ifrån början med alla besiktningar,avgifter,intyg osv.

Inreggnings avgifter, regbesiktning osv kan jag förstå. Jag förstår dock inte var det skulle skita sig?

Inget att rekommendera, mer problem än fördelar.

Varför?

Last edited:

Fast om det är som förr, får man bara åka till och från träning och tävling

(Å andra sidan så är hela livet en träning) :D

Fast om det är som förr, får man bara åka till och från träning och tävling

(Å andra sidan så är hela livet en träning) :D

`

Det var precis det jag tänkte på, men jag hoppas att det har ändrats regler.. man vet ju aldrig :)

Last edited:
Bullerprov, coc-intyg.

Finns modellen LV reggad så går det säkert att lösa,finns den inte så är det som du regga in ett helt nytt fordon dvs samma vända som tillverkaren får göra för att få sälja sina hojar.

En gammal tråd i ämnent.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111377&page=2

Du glömde bromsintyg, intyg på att beläggen är asbestfria och så vidare...

Machmud: Tro mig, du är inte först med idén, dom allra flesta har gett upp.
Det GÅR men det är inte värt arbetet om det inte är en väldigt unik hoj som inte har en fabriksregad motsvarighet.

Skall du regga in en YZ125 så kan du lägga ner projektet på direkten. Var med om alla turer när en kompis som 2001 LV reggade en YZ426 som LV cykel och det var milt sagt tidsödande och dyrt. Med de nya reglerna kring ursprungskontroll och avgasrening är jag dessutom tveksam om det går öht.

Bullerprov, coc-intyg.

Finns modellen LV reggad så går det säkert att lösa,finns den inte så är det som du regga in ett helt nytt fordon dvs samma vända som tillverkaren får göra för att få sälja sina hojar.

En gammal tråd i ämnent.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111377&page=2

Vet du vad COC intyget egentligen är? Jag förstod det som en enduro variant av ett regbevis?
Isf har man väl redan det om hojen är enduro reggad?

Jag har förstått det hela såhär:
Stryp ner hojen med orginalstrypningar så den klarar av landsvägsreglerna av buller, fixa bromsarna, visa upp COC-intyget och tillslut besiktiga.
Av Philsons tråd att dömma så verkade han ha haft extrem otur.

Skall du regga in en YZ125 så kan du lägga ner projektet på direkten. Var med om alla turer när en kompis som 2001 LV reggade en YZ426 som LV cykel och det var milt sagt tidsödande och dyrt. Med de nya reglerna kring ursprungskontroll och avgasrening är jag dessutom tveksam om det går öht.

Hehe, nej det är inte YZan, den är nog inge vidare skoj på landsväg. Det är en Husqvarna 610.

Last edited:
Vad innebär det och hur ser jag det?

Det är den garanterat inte. Endurocyklar är det från -08 eller -09 beroende på tillverkare. Innefattar bla katalysator och en del annat skräp.

Vet du vad COC intyget egentligen är? Jag förstod det som en enduro variant av ett regbevis?
Isf har man väl redan det om hojen är enduro reggad?

Jag har förstått det hela såhär:
Stryp ner hojen med orginalstrypningar så den klarar av landsvägsreglerna av buller, fixa bromsarna, visa upp COC-intyget och tillslut besiktiga.
Av Philsons tråd att dömma så verkade han ha haft extrem otur.

COC= Certificate of conformity= ett papper där tillverkaren garanterar att modellen besiktningsmannen har framför sig överenstämmer med den av fabriken intypade modellen.

Skall du regga in en Husky 610 så måste du ha COC från fabriken vilket är ytterst tveksamt om du får. Fanns den årsmodellen du skall köpa öht med LV regg i Sverige? Sedan har du en hög andra byråkratiska hinder och tillslut faller allt troligen på avgaskraven som du inte kan få intyg på att du uppfyller.

Gör det lätt för dig och köp en KTM 520/525 med LV regg från början.

Last edited:
Det är den garanterat inte. Endurocyklar är det från -08 eller -09 beroende på tillverkare. Innefattar bla katalysator och en del annat skräp.

Hur kan dom kräva att man ska klara det ? Det låter ganska konstigt.

Mjow.. tanken har slagit mig, men var och varannan motard är antingen en husa eller ktm. Det är säkert inte utan anledning, men det skulle vara kul att ha en ovanlig cykel.

610:an finns som LV-reggat alternativ, det blir nog till att jaga efter en sådan istället.

Last edited:
Hur kan dom kräva att man ska klara det ? Det låter ganska konstigt.

Hur de kan kräva att man måste klara avgaskrav EU har satt upp? Tja vår lagstiftande församling har beslutat om detta och är du missnöjd föreslår jag att du kontaktar din riksdagsman/kvinna.

Att du behöver uppfylla Euro3 står dock inte hugget i sten från min sida. Reglerna gäller vid inregistrering av fordon efter 1jan 2008. Att byta från e-regg till Lv-regg har tidigare betytt att man måste göra en helt ny registreringsbesiktning och därmed måste man uppfylla samtliga krav även avgaskrav. Men det är möjligt att det med lite lagvrängande går att få igenom det som en begränsad regbesiktning och därmed förändring av befintligt godkännande istället för ett nytt. Det är dock absolut inget jag skulle räkna med.

eller skit i det och kör e-reggat, du lär hinna köra många tusen mil innan böterna du får kommer upp i samma kostnad som LV reggningen...

eller skit i det och kör e-reggat, du lär hinna köra många tusen mil innan böterna du får kommer upp i samma kostnad som LV reggningen...

Böterna är inga problem men skall man hårddra det så framförs fordonet inte i enlighet med den registrering fordonet har och därmed så är det olovlig körning, något som är lite trist om man vill ha kvar körkortet.....

Att sen Polismannen som stoppar dig vanligen inte har kompetensen för att känna till detta är en annan femma. Köp LV reggat och rendera din körkortsindragning när du gör för långa wheelies i bussfilen istället.....

Hur de kan kräva att man måste klara avgaskrav EU har satt upp? Tja vår lagstiftande församling har beslutat om detta och är du missnöjd föreslår jag att du kontaktar din riksdagsman/kvinna.

Att du behöver uppfylla Euro3 står dock inte hugget i sten från min sida. Reglerna gäller vid inregistrering av fordon efter 1jan 2008. Att byta från e-regg till Lv-regg har tidigare betytt att man måste göra en helt ny registreringsbesiktning och därmed måste man uppfylla samtliga krav även avgaskrav. Men det är möjligt att det med lite lagvrängande går att få igenom det som en begränsad regbesiktning och därmed förändring av befintligt godkännande istället för ett nytt. Det är dock absolut inget jag skulle räkna med.

Vet du om något fall som det har funkat att få igenom en "begränsad regbesiktning"?

Eftersom att hojen inte är från 08 så tycker man ju att reglerna från tillverkningsåret borde gälla hojen ifråga.

Du vill verkligen att det ska gå va?

Här radas det upp inlägg som talar om hur svårt/omöjligt/byråkratiskt det är, och du kontrar glatt med nya frågeställningar...

Han skrev att det kanske möjligen fans en yttepyttechans att just avgaskraven skulle bortses ifrån...

*/ ?>
Back