Minilaptop

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Är lite småsugen på en minilaptop typ Acer ONE, Asus EEE eller liknande. Nån som har eller har använt nån sån? Duger dom till något mer än att surfa med när man är ute och åker?

ordbehandling: irriterande med litet skrivbord
programmering: samma sak
bildredigering: beror på vilken dator man väljer (processor, skärm osv)
videoredigering: samma som för bild men kräver mer
surfa: helt okej
IM: okej när man lärt sig tangentbordet
excel: med ett separat numeriskt bör det fungera fint.

Om du ska köpa en minipc så ska du köpa en med riktig hd och riktig processor. Vad jag vet så är det bara Acer One Aspire som är en riktig pc, de andra klassar jag som leksaker.
Sitter vid en Aspire nu och den funkar fint som surfdator, betala räkningar med osv osv.

ordbehandling: irriterande med litet skrivbord
programmering: samma sak
bildredigering: beror på vilken dator man väljer (processor, skärm osv)
videoredigering: samma som för bild men kräver mer
surfa: helt okej
IM: okej när man lärt sig tangentbordet
excel: med ett separat numeriskt bör det fungera fint.

Den är ju tänkt som komplement att ta med sig så det låter som det skulle kunna funka!

Om du ska köpa en minipc så ska du köpa en med riktig hd och riktig processor. Vad jag vet så är det bara Acer One Aspire som är en riktig pc, de andra klassar jag som leksaker.
Sitter vid en Aspire nu och den funkar fint som surfdator, betala räkningar med osv osv.

Acer One har väl inte riktig hdd? Asus finns med både Atom och Celeron-processor.

Kör du linux eller windows?

Last edited:
Jag köpte en Asus Eee PC 901 för nån månad sen. Det var linuxvarianten eftersom den har större lagringskapacitet.
Installerade XP SP2 utan problem, provade även att installera "Ubuntu eee" som är en skräddarsydd variant av Ubuntu till just eee pc.
Lite pill med nätverket men det fungerade också bra.

Kör alltså XP för närvarande och jag använder datorn mest i vardagsrummet för att slösurfa på och ibland att ligga i sängen o kika film. Fungerar bra tycker jag.
Batteritid på runt fem timmar vid film och surfning.

Är du ute efter en dator med bra prestanda bör du kika efter nåt annat.

Jag köpte en Asus Eee PC 901 för nån månad sen. Det var linuxvarianten eftersom den har större lagringskapacitet.
Installerade XP SP2 utan problem, provade även att installera "Ubuntu eee" som är en skräddarsydd variant av Ubuntu till just eee pc.
Lite pill med nätverket men det fungerade också bra.

Kör alltså XP för närvarande och jag använder datorn mest i vardagsrummet för att slösurfa på och ibland att ligga i sängen o kika film. Fungerar bra tycker jag.
Batteritid på runt fem timmar vid film och surfning.

Är du ute efter en dator med bra prestanda bör du kika efter nåt annat.
Det är väl den modellen du har som är den med bäst batteritid väl? Eller har jag fel för mig?

Går det bra att spela upp dvd'er som man har på hdd:n? Går bra att streama över nätverket?

Det är väl den modellen du har som är den med bäst batteritid väl? Eller har jag fel för mig?

Går det bra att spela upp dvd'er som man har på hdd:n? Går bra att streama över nätverket?

Har ingen koll på de kommande modellerna eller vad 900 har för batteritid.
När du skriver dvd'er menar du då dvdrippar typ en image eller HD material typ *.mkv och dylikt? Jag har iaf inte testat det utan jag ser mest på divx eller xvid filmer som jag delar ut (streamar) på mitt lokala nätverk.

Har ingen koll på de kommande modellerna eller vad 900 har för batteritid.
När du skriver dvd'er menar du då dvdrippar typ en image eller HD material typ *.mkv och dylikt? Jag har iaf inte testat det utan jag ser mest på divx eller xvid filmer som jag delar ut (streamar) på mitt lokala nätverk.
Okej.

Jag tänkte på vanliga dvd-filmer man drar ner å packar upp.

Men divx/xvid funkar utan problem?

eee ska finnas med atom processor nu och det är en jäkligt kompetent sak. sen att föredra en hdd före en ssd i en surf dator förstår jag inte :va visst utrymme är skoj, men 20gb räcker hyffsat långt för en sekundär dator.

eee ska finnas med atom processor nu och det är en jäkligt kompetent sak. sen att föredra en hdd före en ssd i en surf dator förstår jag inte :va visst utrymme är skoj, men 20gb räcker hyffsat långt för en sekundär dator.
Jo, man vill ha hdd därför att ssd'n som sitter i tydligen är slö som fan. Vad jag har läst lite här och där..

Jo, man vill ha hdd därför att ssd'n som sitter i tydligen är slö som fan. Vad jag har läst lite här och där..
Å andra sidan ska väl en SSD vara en aning stöttåligare än en vanlig HD. :)

Okej.

Jag tänkte på vanliga dvd-filmer man drar ner å packar upp.

Men divx/xvid funkar utan problem?

Ja det fungerar hur bra som helst.

Atomprocessorn är bra. Kraftfull och strömsnål.
Angående HDD. Den är mekanisk och drar således ström och risken finns att den kan gå sönder. Visst kan en SSD göra det men den tål att skrivas till många många gånger. Du har nog köpt en ny dator innan SSDn pajar.

Nä, är som sagt var tänkt som komplement. Fast om den _bara_ duger till att surfa med kan jag lika gärna använda mobilen :)

Se den som en kontorsdator avsedd för ordbehandling, surfning osv. Tung grafik pallar den inte.

Last edited:

I min Aspire one finns 160gb hd och det tycker jag är bra eftersom jag gillar att ha mkt mp3-filer med mig på hd´n.
Processorn är en Intel Atom på 1.6ghz.
Internminnet går att bygga ut till 2gb men 1 gb räcker gott i den här lilla dosan.
Jag kör XP pga att jag inte orkar pilla med Linux. Vista skulle jag inte vilja köra i en sån här liten rackare, Vista kräver en hel del bl a minst 2gb internminne.
Den svagaste länken i datorn tycker jag är ljudkortet. Det duger för att lyssna i lurar men i högtalare blir det lite klent.

Last edited:
Jag har en Vaio Tz31 och den är jävligt liten men rätt seg. Duger bra och är kanon när man reser mycket. Batteritid på surf och lite mer är ca4 tim vilket är grymt, man har den bara i ett litet fodral med sig och ingen äcklig väska med massa sladdar i.
Tangentbordet är helt mongo, i princip kan jag ärligt säga att när jag stavar fel förutom min favvofelstavning "alal" så är det på den här datorn.
Men det är brutalt bra skärm också förresten.
Levereras end m Vista

Atomprocessorn är bra. Kraftfull och strömsnål.
Angående HDD. Den är mekanisk och drar således ström och risken finns att den kan gå sönder. Visst kan en SSD göra det men den tål att skrivas till många många gånger. Du har nog köpt en ny dator innan SSDn pajar.

jag tror du misstolkade mitt inlägg helt :)

I min Aspire one finns 160gb hd och det tycker jag är bra eftersom jag gillar att ha mkt mp3-filer med mig på hd´n.
Processorn är en Intel Atom på 1.6ghz.
Internminnet går att bygga ut till 2gb men 1 gb räcker gott i den här lilla dosan.
Jag kör XP pga att jag inte orkar pilla med Linux. Vista skulle jag inte vilja köra i en sån här liten rackare, Vista kräver en hel del bl a minst 2gb internminne.
Den svagaste länken i datorn tycker jag är ljudkortet. Det duger för att lyssna i lurar men i högtalare blir det lite klent.

som sagt, utrymmet är den enda fördelen som jag ser att en hdd har över en ssd. een finns förövrigt med hdd också.

och som sagt så finns eeen med atom processor och du kan smälla i 2gb minne i den med.

Last edited:
Jag har en Vaio Tz31 och den är jävligt liten men rätt seg. Duger bra och är kanon när man reser mycket. Batteritid på surf och lite mer är ca4 tim vilket är grymt, man har den bara i ett litet fodral med sig och ingen äcklig väska med massa sladdar i.
Tangentbordet är helt mongo, i princip kan jag ärligt säga att när jag stavar fel förutom min favvofelstavning "alal" så är det på den här datorn.
Men det är brutalt bra skärm också förresten.
Levereras end m Vista
Den datorn är riktigt najs!

Den var ju inte så dyr ändå, trodde den gick på runt 20K.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!