Motstyrningstråden 2.

Tycker nästan det är dax för råller och en film igen, så det blir slut på allt tjat :) en uppföljare eller vad man ska säga till slangskolan vore på sin plats ! :yoparty
 
En hoj som sladdar balanseras av sig själv tack vare motstyrning. När hojen sladdar så vrider den sig själv runt styrhuvudet så att motstyrning uppstår, men åt det håll som motverkar sladden dvs den styr tillbaka hojen i ett balanserat läge. Samma princip som när vi cyklar utan att hålla i styret:)

Så eftersom hojen själv balanserar upp sig utan att man styr med sladden så är de praktkrascher jag gjort då jag ställt upp så att jag gått mot styrstopparna ren inbillning? ;)

(Jajaja, jag vet... länge sedan, men jag missade ditt inlägg. Sorry!)

Skämt åsido, när hojen vrider upp sig i och med sladden så ökar framhjulets slipvinkel, om man håller styret stadigt. Detta ger en ökad sidkraft. Ökar den snabbare än sidkraften från bakhjulets ökande sidledes framfart (mycket troligt) så kommer momentet snarare att sträva att vrida upp hojen ytterligare, varvid slipvinkeln på framhjulet ökar ytterligare och sidkraften ökar varvid... ehm... jag förespråkar nog ändå att styra med sladden för att balansera den.
 
Så eftersom hojen själv balanserar upp sig utan att man styr med sladden så är de praktkrascher jag gjort då jag ställt upp så att jag gått mot styrstopparna ren inbillning? ;)

(Jajaja, jag vet... länge sedan, men jag missade ditt inlägg. Sorry!)

Skämt åsido, när hojen vrider upp sig i och med sladden så ökar framhjulets slipvinkel, om man håller styret stadigt. Detta ger en ökad sidkraft. Ökar den snabbare än sidkraften från bakhjulets ökande sidledes framfart (mycket troligt) så kommer momentet snarare att sträva att vrida upp hojen ytterligare, varvid slipvinkeln på framhjulet ökar ytterligare och sidkraften ökar varvid... ehm... jag förespråkar nog ändå att styra med sladden för att balansera den.

Sladden kommer ju sig av att bakhjulets friktionskoffecient är något låg, vilket i sin tur beror på att en något överförfriskad gashand har varit extra glad. Om vi bortser från detta lilla problem så strävar hojen efter jämvikt och häver sladden själv... i teorin alltså. I verkligheten så är det många faktorer såsom hastighet, gas, hur snabbt bakhjulet har släppt, var förarens balanspunkt befinner sig i förhållande till hojens osv. Därför slutar ofta en sladd med sand i munnen..:)
 
....Skämt åsido, när hojen vrider upp sig i och med sladden så ökar framhjulets slipvinkel, om man håller styret stadigt. Detta ger en ökad sidkraft. Ökar den snabbare än sidkraften från bakhjulets ökande sidledes framfart (mycket troligt) så kommer momentet snarare att sträva att vrida upp hojen ytterligare, varvid slipvinkeln på framhjulet ökar ytterligare och sidkraften ökar varvid... ehm... jag förespråkar nog ändå att styra med sladden för att balansera den.
För den som orkar läsa, finns "Ytterpinnetråden" :tummenupp
Fysik som är starkt inverkande på bl a sladd och hur denna inleds/slutar, men även tankvärt för avancerad körteori.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=134293&page=5
Det intressanta börjar vid inlägg 91, tar en stund innan alla fysiker samlas... :D

Men nu var det motstyrning ja - klart att alla använder den för att svänga! Men när man använder den MEDVETET, blir effekten betydligt bättre kontroll och mycket snabbare uppnådd minimal svängradie - dvs man svänger snabbare och effektivare... Man kan senarelägga sin svängpunkt eller rädda en nödvändig korrigering mitt i sväng (om man inte redan ligger inne med max nedlägg).
Att medvetet "träna" motstyrning är inte svårare än att alltid försöka tvinga ner hojen så snabbt som möjligt till önskat nedlägg... gärna genom att trycka till med "innerhanden" (försiktigt till en början!!) på styret, hellre än att dra med ytterhanden... När detta sitter, lägger man på den diagonala rörelsen att ytterbenet tar spjärn mot ytterpinne och man därifrån trycker över kraften till innerhanden.
Förutom SMCs:
http://www.svmc.se/upload/Infomaterial/FULL KONTROLL SVENO.pdf

Vill jag absolut tipsa om Keith Code och Twist of the Wrist II - LÄÄÄS, denna vinter!!!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top