Det kan inte bero på att om du har växel i och släpper ut kopplingen så får du motorstopp oavsett om stödet är uppe eller nere?![]()
*suck*
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det kan inte bero på att om du har växel i och släpper ut kopplingen så får du motorstopp oavsett om stödet är uppe eller nere?![]()
Frågade på Halmstadgustav idag. De sa att det går att koppla ur men det var inte så lätt som jag trodde, behövs tydligen ett motstånd ngn stans i kretsen.
Vilken festlig tråd!
På HD fälls stödet upp när man reser upp hojen och rullar den framåt ngn decimeter. Ingen elektronik alls som jag paja......
Mvh
J
Kul att höra att HD fått till något på hojen som fungerar bra![]()
Skulle faktiskt kunna tänka mig en Sportster 1200 med lagom trim i framtiden.
Ja precis, de har fått till ett bra stöd, och ett bra...hmmmm..![]()
/J
Vilken festlig tråd!
På HD fälls stödet upp när man reser upp hojen och rullar den framåt ngn decimeter. Ingen elektronik alls som jag paja.
Dessutom går stödet ut i flack vinkel och når marken långt från hojens centerlinje varvid att marktrycket blir lågt, HD-stöden har därför sällan problem med välta hojar på varm asfalt. Dessutom har det en genialt enkel låsning vilket gör att stödet ej kan vikas bak när hojen står på stödet men av misstag rullas framåt.
Av alla hojar jag kört så har HD:n haft de bästa stöden, dessutom är det en djäkligt skön känsla att vika ut ett HD-stöd med foten innan man kliver av hojen, när man fått snits på att hitta stödet utan att behöva kolla ned.
Har sett att en del japaner har börjat kopierad konstruktionen på sina HD-kopior, men de har missat hela låsningsmekansismen. Eller också är den patenterad.
Kunde inte låta bli...
Mvh
J
Haha. HD har alltid varit bra i lågfartsområdet, fast du verkar ju ha fixat resten också på din!
På min pappas gamla Kawasaki -80 så kan man ha motorn igång så länge sidostödet är belastat. Vill man resa den med stödet ute, så får man hålla in en liten knapp mitt på styret. Nog en efterhandskonstruktion, när man upptäckte att det ju inte går att fälla upp stödet utan att resa hojen...![]()
Men det är ju trist att en liten billig fuktutsatt kontakt kan få en välkonstruerad och driftsäker sporthojsmotor att sluta fungera mitt i mörka skogen.
Vill förtydliga att det spelar alltså ingen roll om den är i neutral el inte.
Jag tror att HD sportster också har det men där är det för att motorn inte får riktig smörjning när den står på tomgång och lutar på sidostödet.
HD-sportster har ju torrsumpsmörjning, så den motorn får olja i de flesta vinklar.
Mig veterligen Saknar sportster än idag sidostödskontakt, just tack vare det smarta HD-stödet som är självlåsande när det stödjer hojen men samtidigt fäller upp sig själv så fort man reser hojen till lodrätt.
Jörgen!!Borta ett år och vips, tillbaka som inget hänt![]()
Dummast var nog polarns gpz550. När man drog in kopplingen drogs stödet upp automagiskt med nån elmotor, tradigt om man missade den detaljen och satte ner hojen igen på stödet som man trodde fortfarande var utfällt.
Men det kanske blir samma på HD om den har sitt "smarta" fälla upp när inte belastad-system om man inte är beredd på det?
Näää, gpz hade ju en wire från kopplingshandtaget som gick till stödet, en kompis hade en sådan! Bara att klämma handtaget lite extra så fjongade stödet upp. Coolt kanske, men inte så hightech idag.
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |