Stängs av när jag tar ned stödet!

620 Sport

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2006
Hoj
Ducati 620Sport Ducati 900SS
Hej, köpte en Ducati 900SS i torsdags. Den har funktionen att den inte går att ha på tomgång med stödet nere, mycket störande då jag har den på innegård och får öppna grind vid in och ut fart. Det styrs ju med en microbrytare vid stödet så det är inga problem för mig att koppla om den, Men varför har de valt att göra så här. Tror ni hojen inte får rätt smörjning om den står lutad på tomgång, eller kan det skada hojen på något sätt att koppla om den?

Förmodligen kan du ha den på tomgång om du samtidigt har kopplingen indragen. Detta är en funktion för att du inte ska köra iväg med stödet nerfällt.

många hojar som har så orginal och det för att du inte ska kunna köra iväg med det nerfält och sen vurpa.

Förmodligen kan du ha den på tomgång om du samtidigt har kopplingen indragen. Detta är en funktion för att du inte ska köra iväg med stödet nerfällt.

hehe du han före:tummenupp

Last edited:
Det låter ju ganska korkat att man inte ska kunna ha stödet nere när man har friläge och står på tomgång. Normalt är det ju när man har växel i, och släpper ut kopplingen som motorn dör om stödet är nere. Har svårt att se några problem med att koppla bort brytaren, men försök kolla upp om det kan bli några problem med just den hojmodellen.

Det låter skumt, så länge neutralläget är i så borde den kunna stå på stödet med mototrn igång.
Så fungerar det på min Bandit...
Fungerar indikeringen för neutralläge?

Har ingen aning om hur just Ducati har kopplat men på R1an så är poängen att du inte kan ha stödet nere utan att ha laggt i friläge.

Starta kan du bara göra om du har:
  1. Stödet uppe och friläge i.
  2. Stödet uppe, växel i och kopplingen indragen.

Det skulle kunna vara något fel på kretsen som känner av att du har friläge i eller så har Ducati valt en annan variant.

Det är klart att du kan ha den stående på tomgång. Men inte i växel naturligtvis.
Så fungerar min SS i alla fall.

Men den göna frilägeslampan måste lysa. Det räcker inte med att den kan rulla fritt.

Last edited:
Håller med, låter som om neutrallägesgivaren är paj. Steg 1 är att kola om det lyser en grön lampa i friläget.

Men det är ju inte den gröna lampan i sig som spelar roll, det kan ju vara kabelbrott någonstans också.

Det är klart att du kan ha den stående på tomgång. Men inte i växel naturligtvis.
Så fungerar min SS i alla fall.

Men den göna frilägeslampan måste lysa. Det räcker inte med att den kan rulla fritt.

Det är för att du har en nyare ducce där italienarna efter alla klagomål kopplat om elektroniken :) . På äldre duccar kan man inte varmköra med stödet nere och neutral i. Vet inte om det gäller alla modeller dock.

Vill förtydliga att det spelar alltså ingen roll om den är i neutral el inte.
Det tror jag iofs är ganska självklart :)

Det som återstår att utreda är om Ducati valt att koppla så att motorn ska stanna oavsett eller om det är fel på neutralgivaren.

Som "Nautilus" skrev, funkar neutrallampan?

vadå? på min R6a kan jag köra på tomgång med stödet nere på Neutralen, har jag vxl i när jag fäller ner stödet så dör den, dock inte om kopplingen är indragen.

vadå? på min R6a kan jag köra på tomgång med stödet nere på Neutralen, har jag vxl i när jag fäller ner stödet så dör den, dock inte om kopplingen är indragen.
Har inte manualen för R6an men på R1 har det alltid varit såhär (obs, behöver inte betyda att Ducati funkar likadant):

Det kan inte bero på att om du har växel i och släpper ut kopplingen så får du motorstopp oavsett om stödet är uppe eller nere? :rolleyes:

Gamla Duccarna har väl problem med elektroniken. Mitt Monster jag hade - från -95 - hade det problemet ibland, det var de gångerna neutrallägesgivaren inte uppfattade att friläget var i. När den gröna lampan lyste kunde man dock starta och ha hojen i gång med stödet nere.

Frågade på Halmstadgustav idag. De sa att det går att koppla ur men det var inte så lätt som jag trodde, behövs tydligen ett motstånd ngn stans i kretsen.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025