Glasögonstrul...

Fille Radfyra

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
Yamaha XJ 550 -83, Honda CRF 450 2010
Nu har jag äntligen skaffat en crosshoj och håller på att fixa skydd och kläder. Stötte på ett problem som jag aldrig ens har tänkt på innan... Jag är ganska närsynt och behöver glasögon hela tiden. Problemet är att mina vanliga brillor inte får plats när jag drar på mig ett par crossglasögon. Om jag till äventyrs skulle lyckas pressa in dem sitter de så förbannat obekvämt att det är helt kört att ens åka en meter.

Använde linser för sju-åtta år sedan med repad hornhinna och ögonlocksinfektion till följd. Såg grumligt på bägge ögonen ett bra tag efter det. Är alltså inte så sugen på att prova igen, men man kanske ska ge det en chans till. Den branschen har säkert utvecklats sen sist. Det allra bästa vore ju förstås att göra en laseroperation, men jar har inte ens i närheten av så mycket stålar inom den närmsta framtiden.

Frågan är alltså: Finns det någon bra lösning för oss halvblinda som vill köra cross utan att åka runt med en hel telefonkiosk på skallen?

Scott har modeller som heter OTG (Over The Glasses) som ska vara djupare för att passa glasögonbärare.

Annars får du kolla på http://www.pro-vue.com och kolla efter svensk återförsäljare.

Jag använder endagslinser när jag kör. Bra dels för att man ofta får sand i ögonen som repar linserna och då är det skönt att kunna slänga linserna efter avslutat pass.

Sen tror jag i mitt fall att årskostnad ändå blir lägst så eftersom jag inte använder linser varje dag.

Och jag handlar dom ju naturligtvis billigt via nätet.

Jag använder endagslinser när jag kör. Bra dels för att man ofta får sand i ögonen som repar linserna och då är det skönt att kunna slänga linserna efter avslutat pass.

Sen tror jag i mitt fall att årskostnad ändå blir lägst så eftersom jag inte använder linser varje dag.

Och jag handlar dom ju naturligtvis billigt via nätet.

Samma här, endagslinser. Perfekt för en slarver som jag som gillar att vara ute. Då spelar det ingen roll om jag obetänksamt dyker från båten i skärgården och sumpar en lins. bara att rota fram en ny i necessären. :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back