Skurna slicks för gata?

Okej så det blir som ett "fel" som ej kräver ombesiktning? Alla verkar tycka väldigt olika=) Har kört lite på oskurna slicks nu och tycker det verkar funka även om de börjar ta slut. ´Vad blir skillnaden på skurna och oskurna då på gata?

Ingen som vill göra reklam och försöka sälja beg däck här då för det mottages gärna?:rolleyes:

Tack för alla svar



lägg in en köpesannons innan du går å lägger dig, du kommer garanterat att får svar till imorgon bitti, här finns en hel uppsjö med folk som säljer skuret

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=21924

han ser ut att ha det välbeställt med däck
 
Last edited:
Slicksen som jag kör RR med skulle iaf inte jag vilja köra med på gata. Dom ska hålla ca 120 grader för att ha fullt grepp. Är man som jag inte riktigt så snabb som andra raceputtar så är det svårt att komma upp i det även på bana. Fick erfara detta senast jag körde träning, däckvärmarna hade suttit på i 1 timme ca, då tror man ju att det ska bara vara att ösa på men en lowsider (långt ifrån racetempo) senare så förstod jag att det är svårt att få upp denna temp när det är 10 grader i luften.
Visst ligger man och fiskör så går det väll bra men måste du skicka på full broms vid en paniksituation så har jag svårt att se att du har fullt grepp fram.
 
Det finns också, till skillnad från vad någon skrev ovan, många säljare som skär "rena" slicks och säljer. Dessa saknar dock DOT märkning som någon annan skrev, vilket kan reta polisen något (om de orkar/är tillräckligt insatta).

/ Micke

Som tidigare nämnts i tråden, DOT-märkningen är en amerikansk märkning och betyder "department of transportation", jämnförbart med vårt vägverk.

På vilket sätt har DOT-märkningen något att göra med vad som är lagligt i Sverige?
 
Om det e lagligt att köra med vet jag inte, men det känns ju som skit samma eftersom det e få övningar i övrigt som e just lagliga.

Sen är det alltid massa skitsnack om hur livsfarliga dom e när dom e kalla osv osv... det e inte optimalt med dessa däck kanske, på väg allså, men slutar det i spenaten är det förarns fel.

Vet flera som kört obekymrat med skurna slicks.
 
ojojoj va jag har vurpat många gånger pga slicks....

Sjukligt hala när dom e kalla och det lär jag mig aldrig på motarden.
men senare med lite temp i dom så e det riktigt shyyst grepp.
har ju garanterat inte maximal arbets temp men endå super grepp.

Men dom håller inte länge så det e ju ett minus.

HAHAHAHAHAA
 
Men snälla...
Om slicks skurna eller oskurna skulle vara så jälva bra på gata varför tillverkas det då GATDÄCK.???

Ta reda på fakta kring däcken.. arbetstemp mm.. så är det inte svårt att dra slutsatser på vilket däck som är bäst anpassat för gata.....
 
Att sporthojsfolk bevisligen inte bara utmanar ödet genom att framföra en motorcykel det vet vi, men att det nu bevisligen finns ett antal här på forumet som dessutom rent ut sagt är helt ointelligenta, dumma i huvudet på riktigt förvånar mig ordentligt till trotts mängder av information i från tillverkare, tester mm att slick däck (skurna eller inte) är rent livsfarliga för gatkörning.

Trodde att ni tog säkerheten för ren snålhet vilket tydligt inte är fallet varför R.I.P, V.I.F mm kommer att förekomma i allt högre grad framöver.

Vakna nu puckon innan det är försent.
 
Men snälla...
Om slicks skurna eller oskurna skulle vara så jälva bra på gata varför tillverkas det då GATDÄCK.???

Ta reda på fakta kring däcken.. arbetstemp mm.. så är det inte svårt att dra slutsatser på vilket däck som är bäst anpassat för gata.....

Fick du lämna krogen tidigt ikväll ponken??
Att dom skulle va jävligt bra e det nog ingen som säger men för många kan det nog va frågan om pris.

Men dela gärna med dig av dina fakta å slutsatser, alltid hjälper det nån, MEN GE FAN I SHIFTTANGENTEN! Vi ser dig ändå...

Att sporthojsfolk bevisligen inte bara utmanar ödet genom att framföra en motorcykel det vet vi, men att det nu bevisligen finns ett antal här på forumet som dessutom rent ut sagt är helt ointelligenta, dumma i huvudet på riktigt förvånar mig ordentligt till trotts mängder av information i från tillverkare, tester mm att slick däck (skurna eller inte) är rent livsfarliga för gatkörning.

Trodde att ni tog säkerheten för ren snålhet vilket tydligt inte är fallet varför R.I.P, V.I.F mm kommer att förekomma i allt högre grad framöver.

Vakna nu puckon innan det är försent.

Beror väl på att man kör över sitt material. Gamla däck, billiga plastdäck, slicks, finns mycket dåligt att välja mellan. Men det e bara förarn som kör.
 
Last edited:
Att sporthojsfolk bevisligen inte bara utmanar ödet genom att framföra en motorcykel det vet vi, men att det nu bevisligen finns ett antal här på forumet som dessutom rent ut sagt är helt ointelligenta, dumma i huvudet på riktigt förvånar mig ordentligt till trotts mängder av information i från tillverkare, tester mm att slick däck (skurna eller inte) är rent livsfarliga för gatkörning.

Trodde att ni tog säkerheten för ren snålhet vilket tydligt inte är fallet varför R.I.P, V.I.F mm kommer att förekomma i allt högre grad framöver.

Vakna nu puckon innan det är försent.

Lite dumdristigt att kalla folk ointilligenta, dumma i huvudet, puckon
och att dom kommer att köra ihjäl sig bara för att det visar sig att vissa
råkar köra med slicks på gatan......

På motarden skulle jag inte vilja vara utan "slicks" men på plastbomben
har jag vanliga gatdäck, bara för att det funkar finfint, samma argument för motarden faktiskt det funkar finfint med slicks.
Har inget med att göra med att jag har någon skada i huvudet utan jag har kommit fram till detta med egna erfarenheter.

Men du vet säkert hur och var jag kör:tummenupp , och varför jag står upp och pissar fast att din mamma har sagt att man inte får det:va , och
varför jag e korkad:D , och vad min mamma heter och så vidare och så vidare..

SICKEN IDIOT DU ÄR SOM EXISTERAR
 
Lite dumdristigt att kalla folk ointilligenta, dumma i huvudet, puckon
och att dom kommer att köra ihjäl sig bara för att det visar sig att vissa
råkar köra med slicks på gatan......

På motarden skulle jag inte vilja vara utan "slicks" men på plastbomben
har jag vanliga gatdäck, bara för att det funkar finfint, samma argument för motarden faktiskt det funkar finfint med slicks.
Har inget med att göra med att jag har någon skada i huvudet utan jag har kommit fram till detta med egna erfarenheter.

Men du vet säkert hur och var jag kör:tummenupp , och varför jag står upp och pissar fast att din mamma har sagt att man inte får det:va , och
varför jag e korkad:D , och vad min mamma heter och så vidare och så vidare..

SICKEN IDIOT DU ÄR SOM EXISTERAR

:rofl :rofl :rofl
 
Hur fan kör du för att upprätthålla temperaturen i slicks på gata?

Det är svårt nog att bibehålla temperaturen i slicks när det är +10C när man kör RR så att du skulle lyckas på gata ser jag som omöjligt.

Bara för att ett däck har bäst grepp vid en viss temperatur, innebär det inte att det inte har något, eller tillfredställande, grepp vid en annan temperatur.

Nu var det ca 15 år sedan jag pysslade med det, och jag gjorde inga vetenskapliga mätningar, utan bara konstateranden efter hur jag upplevde det.
 
Jag kör med skuret slicks bak, bridgestone, på ninjan.
funkar mycket bättre kallt som varmt än det där pissiga dunlop däcket som satt på när jag köpte den,kallt som varmt.
köpt av jösse b.t.w
 
Ingen som vill göra reklam och försöka sälja beg däck här då för det mottages gärna?:rolleyes:

Jag har en kontakt .. har för det mesta kört slicks, handskuret bridgestone mellanmjukt på gata. Och det har alltid gått igenom på bes.

Frågan är om du vill ha det för att det kan tyckas va billigare? Eller för att du vill ha det för greppets skull, bortsett från allt praktiskt? Vill du bara ha grepp så är det bra, men kör du inte sub 5 på bulten så kan du lika gärna ta ett touringdäck som räcker flera tusen mil...

Livslängden är kass, få upp temp på gata medför givet bombartempo.. Du är bambi på hal is innan du fått upp rätt celsius, är det blött ute är det inte spec kul. Osv.

Glöm det där med ekonomiska, du förbrukar ett set slicks på en timme om du kör hårt... Kör du michelin 2ct eller dunlop sportmax så kan du lajja ett par 2-300 mil innan dom e slut.
 
Att sporthojsfolk bevisligen inte bara utmanar ödet genom att framföra en motorcykel det vet vi, men att det nu bevisligen finns ett antal här på forumet som dessutom rent ut sagt är helt ointelligenta, dumma i huvudet på riktigt förvånar mig ordentligt till trotts mängder av information i från tillverkare, tester mm att slick däck (skurna eller inte) är rent livsfarliga för gatkörning.

Trodde att ni tog säkerheten för ren snålhet vilket tydligt inte är fallet varför R.I.P, V.I.F mm kommer att förekomma i allt högre grad framöver.

Vakna nu puckon innan det är försent.

eehhh jaha ja..... kan du inte länka alla dom testerna är du snäll....har själv aldrig sett dom jämförelsetesterna så det vore intressant för en "oinvigd".....
 
Okej så det blir som ett "fel" som ej kräver ombesiktning? Alla verkar tycka väldigt olika=) Har kört lite på oskurna slicks nu och tycker det verkar funka även om de börjar ta slut. ´Vad blir skillnaden på skurna och oskurna då på gata?

Ingen som vill göra reklam och försöka sälja beg däck här då för det mottages gärna?:rolleyes:

Tack för alla svar


Här är lite däck till salu om du behöver några. Mvh /Stefan :tummenupp
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=22883
 
Tydligen spelar det nån större roll vad man skriver, det verkar inte gå in hos de flesta ändå.
För att svara på trådskaparens fråga. Nej, det är inte lagligt. Böter på 1200 kr/ olagligt däck om jag tolkar polisens regler rätt.
Att de sedan är ordentligt hala vid kallt och vått väglag är en annan sak och att de alltid är ordentligt hala innan de blir ljumna.
Har kört sporthoj i 20 år och rejsat i 5 år och jag har oxå kört med slicks på gata vilket har kostat mig både en del stålar och smärta. Men som man brukar säga till ungarna "egna erfarenheter är bäst".
 
Fick du lämna krogen tidigt ikväll ponken??
Att dom skulle va jävligt bra e det nog ingen som säger men för många kan det nog va frågan om pris.

Men dela gärna med dig av dina fakta å slutsatser, alltid hjälper det nån, MEN GE FAN I SHIFTTANGENTEN! Vi ser dig ändå...
Nope jag satt hemma och knaprade sparris...
Använder CAPS när jag tycker det är lämpligt.

Fakta orkar jag bara inte lägga fram här.. Finns måna trådar om det här på forumet.. ANVÄND sök.... ops... caps igen....

I en situation där du måste bromsa maximalt.. TEX en bil som kör ut framför dig så låser ett slicks mucket snabbare än ett gatdäck av typ pilot power eller motsvarande.... Ska du dessutom göra en unndanmanöver... så kommer slickset tappa fästet först. Eftersom du inte kommer att kunna hålla ett tempo som håller tempen uppe i däcket..

Provade själv slicks i hög fart på en hemlig testbana från Huddinge till Södertäje där hastigheten var i de övre regionerna hela vägen...
Direkt vid mitt garage känner jag på däcken.. De var jumna... Efter 3 mils körning i 250+...
Vilka slutsatser kan man dra utav det..???
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top