Skurna slicks för gata?

Glöm det där med ekonomiska, du förbrukar ett set slicks på en timme om du kör hårt... Kör du michelin 2ct eller dunlop sportmax så kan du lajja ett par 2-300 mil innan dom e slut.

Vi har vid flera race klarat tre timmar på ett bakdäck, och Peter Lindén har kört sex timmar på samma bak bara för att testa, och det gick fint. Fram håller LÄTT sex timmar. Finns inte en Janne att du kör lika hårt på gata, och därmed är det en omöjlighet att du förbrukar ett set slicks på en timme även om du kör så hårt du kan. Fuckyouburnouter vid donken räknas inte.
 
Vi har vid flera race klarat tre timmar på ett bakdäck, och Peter Lindén har kört sex timmar på samma bak bara för att testa, och det gick fint. Fram håller LÄTT sex timmar. Finns inte en Janne att du kör lika hårt på gata, och därmed är det en omöjlighet att du förbrukar ett set slicks på en timme även om du kör så hårt du kan. Fuckyouburnouter vid donken räknas inte.

Har ni räknat timmar på bulten då? (haha skojja..) ;) :D

Nu ska vi ändå inte räkna minuter här... Min poäng var att det inte är mer ekonomiskt att köpa beg slicks för att de är billigare i inköp än nya michelin 2ct och dylikt.

250 mil sen är gatdäcken sopslut för mig (gatåkning), med slicks kanske ca 7-80 mil - ca 4 timmar på nya r-däck, nåt i den stilen. Köper oftast lätt beg r-däck som gått 20 min träningspass..men poängen var att det är dyrare med r-däck oavsett om dom är nya eller lätt beg - för att de slits fortare. Jag köper inte beg r-däck för att det är billigare i inköp, utan för greppets skull, jag skiter i hur fort däcken slits, sålänge jag har så mkt grepp som möjligt.

Och även om jag inte tar en kurva såfort den kan tas av ett proffs, så känner jag att jag har ngt mer marginal än med vanliga gatdäck.

Jag burnar aldrig, de e för dyrt..
 
Last edited:
Vi har vid flera race klarat tre timmar på ett bakdäck, och Peter Lindén har kört sex timmar på samma bak bara för att testa, och det gick fint. Fram håller LÄTT sex timmar. Finns inte en Janne att du kör lika hårt på gata, och därmed är det en omöjlighet att du förbrukar ett set slicks på en timme även om du kör så hårt du kan. Fuckyouburnouter vid donken räknas inte.

Har en känsla av att ett däck håller kortare tid på gata när det gäller höga hastigheter.
Tänker då så här..
Var slits däcket när du kör bana kontra när du kör gata?`
Tror inte jag kört slut på ett däck på sidorna när jag kört gata. I allmänhet så är bandäcken slut på sidorna men har i princip allt mönster kvar mitt på.
Höga hastigheter i flera mil under transportsträckor mm sliter fort på däck... Mjukare däck så som slicks håller troligtvis betydligt färre mil även där...
Tror du fattar resonemanget...
 
Skurna slicks för gata?
----------------------
Finns det skurna slicks som är lagliga på gatan/går igenom bes.?



Svar: Nej



Och sen är det ju en definitionsfråga. Om man skär mönster i slicks, så är de inga slicks längre... Men som sagt... det hör inte hit.
Likaså frågade du inte om det var LÄMPLIGT med slicks på gata. Men det är det inte heller.
 
Tycker det är mycket tyckande här. Ingen som har koll på vad det står i lagboken om däck? Jag har aldrig hört nåt om att ett däck med godkänt mönsterdjup skulle vara olagligt, oavsett vart det kommer ifrån.

Men jag kan ju vara dum i huvet jag också:rolleyes:
 
Tycker det är mycket tyckande här. Ingen som har koll på vad det står i lagboken om däck? Jag har aldrig hört nåt om att ett däck med godkänt mönsterdjup skulle vara olagligt, oavsett vart det kommer ifrån.

Men jag kan ju vara dum i huvet jag också:rolleyes:

Där står klart och tydligt i lagboken att man inte får skära mönster själv utan det skall vara förgjutet. Ursprungligen tänkt för att lastbilsåkarna inte skall skära djupare mönster i sina däck. Iom att man inte får skära själv så blir det lite svårt att uppfylla kraven på mönsterdjup...

Fast skär man bara ett vettigt mönster i däcken lär besiktningen inte klaga. Vad Hamréns geliker säger är dock tveksamt......
 
Ang temperaturen.
Har alltid funderat över dom där 80-100 graderna man hört talas om som slicksen ska ligga på.

Har känt på många däck direkt i depå efter körning men aldrig märkt av några överdrivna temperaturer.
Om däcket legat på 100grader yttemp hade man bränt ihjäl sig vid beröring.
 
Ang temperaturen.
Har alltid funderat över dom där 80-100 graderna man hört talas om som slicksen ska ligga på.

Har känt på många däck direkt i depå efter körning men aldrig märkt av några överdrivna temperaturer.
Om däcket legat på 100grader yttemp hade man bränt ihjäl sig vid beröring.

Nej. Att sätta handen på 100C varmt gummi är inte att jämföra med att stoppa ner handen i 100C vatten. Det är inga som helst problem att känna på ett par däck som just då håller 80C+ men visst är det ju varmt.

Kommer alltid finnas folk som säger det är farligt och andra säger det är kanon bra, kör det som man tycker passar och var glad. För mig och mina kompisar har det aldrig varit ett problem med skurna slicks, vi har kört väldigt aktivt på gata och fort i snabb grupp på bana med kalla däck och det har inte varit något problem heller. Så som sagt man kommer alltid hitta folk från bägge sidor, ett bra svar kommer man aldrig att få.
 
Ang temperaturen.
Har alltid funderat över dom där 80-100 graderna man hört talas om som slicksen ska ligga på.

Har känt på många däck direkt i depå efter körning men aldrig märkt av några överdrivna temperaturer.
Om däcket legat på 100grader yttemp hade man bränt ihjäl sig vid beröring.

Olika matrl överför värme olika bra. Tex, ett trägolv kan ha samma yttemp som ett stengolv men ändå känns stenen kallare.

Du kan hålla ett vedträ som ligger i elden ( nån sekund iaf ) men tar du i ett stålrör så blir du av med fingeravtrycken några veckor....
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top