Husvagn för mc transport....!!?

-BOMBER-

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
Yamaha Fazer 600 -00, gixxer 750 -96
Tjenar jag och en kompis satt och snackade om att skaffa en hus vagn och kapa upp ena sidan framför ena hjulet för att kunna få in t.Ex två banhojar plus att dessutom ha sovplatserna där bak kvar alltså två flugor i en smäll:yoparty

det måste ju finnas någon som har gjort detta innan så jag efterlyser här med lite bilder på detta...!

Mvh. Jocke

Kom igen nu de e klart det måste ju finnas minst en komentar iaf...? är det bara jag som har så här konstiga ideer...? det är inte möjligt på detta forum..!?!?!?

Last edited:
Två hojar väger ca 350-+400 kg, och så mycket brukar dom flesta husvagnar inte få lasta. Jag kan ha fel för jag är ingen expert, men börja att kolla upp detta innan du smider dina planer vidare.

Kontakta Leffe han har en Sävsjö 545 till salu som är klar med last lucka, han har haft sin dragracing hoj i den.

Ring Leif, dag tid 0707814141

Hälsningar Lasse

Två hojar väger ca 350-+400 kg, och så mycket brukar dom flesta husvagnar inte få lasta. Jag kan ha fel för jag är ingen expert, men börja att kolla upp detta innan du smider dina planer vidare.

Nja så länge man har BE körkort borde det väl funka?? :va

Det stämmer ganska bra men det e inte så noga tycker jag iaf...
:D

Har sett flera i 125jr som gjort detta så visst funkar det.
Ska du lasta två fullvuxna hojar kommer nog bli överlast. Åtminstånde kommer kultrycket bli ohållbart om du lastar i fram.

Nja så länge man har BE körkort borde det väl funka?? :va

Husvagnar är inte gjorda för att lasta tunga saker i. Det som avgör är inte körkortet utan totalvikten för vagnen minus tjänstevikten, dvs tillåten lastvikt. En normal husvagn brukar väga 1300 med en tillåten totalvikt på ca 1500. Jag har en Polar 560 som är rensad på allt utom främre sängen, samt inredd med lite hyllor. Totalvikten 1800, boggivagn. Med en hoj, alla däck och fälgar, samt en verktygsvagn och en mekvagn väger den 1760 kg. Då har jag allt med mej. En vanlig husvagn klarar aldrig alla prylar man behöver, det krävs en boggivagn och BE-kort, samt en bil som klarar lite vikt. Med min V70 klarar jag precis gränsen för vad bilen får dra, men det krävs BE-körkort.

Husvagnar är inte gjorda för att lasta tunga saker i. Det som avgör är inte körkortet utan totalvikten för vagnen minus tjänstevikten, dvs tillåten lastvikt. En normal husvagn brukar väga 1300 med en tillåten totalvikt på ca 1500. Jag har en Polar 560 som är rensad på allt utom främre sängen, samt inredd med lite hyllor. Totalvikten 1800, boggivagn. Med en hoj, alla däck och fälgar, samt en verktygsvagn och en mekvagn väger den 1760 kg. Då har jag allt med mej. En vanlig husvagn klarar aldrig alla prylar man behöver, det krävs en boggivagn och BE-kort, samt en bil som klarar lite vikt. Med min V70 klarar jag precis gränsen för vad bilen får dra, men det krävs BE-körkort.

Japp det låter vettigt man får nog tyvärr tänka om...

Det går att balansera om man lastar rätt, problemet är däcken.

så ända chansen då skulle vara en total rensad boggie vagn och be-körkort tillsamman med en bra drag bil...?

Last edited:
Man kan ju alltid byta däck och åka med en överlastad vagn.

Lagligt är det inte, men när sist såg du polisen vinka upp en husvagn på vågen?

Man kan ju alltid byta däck och åka med en överlastad vagn.

Lagligt är det inte, men när sist såg du polisen vinka upp en husvagn på vågen?

När man har sett rally med husvagnar så tål de ju typ ingenting och faller ihop som korthus ifall det blir lite sammanstötning eller ett litet hopp. Är de verkligen standarvagnar eller sågar de söder dem innan racet?

Annars så känns det som om det behövs en del förstäkningar innan man funderar på att köra med överlast.

Last edited:
När man har sett rally med husvagnar så tål de ju typ ingenting och faller ihop som korthus ifall det blir lite sammanstötning eller ett litet hopp. Är de verkligen standarvagnar eller sågar de söder dem innan racet?

Annars så känns det som om det behövs en del förstäkningar innan man funderar på att köra med överlast.

Man rensar vagnarna invändigt, och då blir dom rätt sköra, vilket inte gör något för det är ingen nackdel om skalet faller av tidigt i loppet.

Som regel är vagnarna stadigast framtill, en del vagnar saknar helt ram bakom axeln, men framtill ska dom tåla lasten utan problem.

Man rensar vagnarna invändigt, och då blir dom rätt sköra, vilket inte gör något för det är ingen nackdel om skalet faller av tidigt i loppet.

Som regel är vagnarna stadigast framtill, en del vagnar saknar helt ram bakom axeln, men framtill ska dom tåla lasten utan problem.

Ok, så det är inredningen som ger stabiliteten.

Ingen ram bakom axeln lät lite oroväckande. Det blir till att sätta ihop två husvagnsframdelar då ifall man vill lasta tungt.:rolleyes:

*/ ?>
Back