Ordentlig tvätt

Dan_the_man

Reno Raines
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Partille
Hoj
Honda CBR 1000 F
Jag såg på några filmer på youtube och blev lite inspirerad att göra stortvätt av hojen.

http://www.youtube.com/watch?v=HREqf4wIukA
En jävligt lärorik filmserie. (Obs kolla alla delar!)

Köpte min första hoj i vintras å har inte tvättat i drevhuset någon gång förrän nu.... och det behövdes....fyyfan.

Före:
n656752118_1367455_7598.jpg


Efter:
n656752118_1367456_7926.jpg


WD40 is the shit!!!:tummenupp

Fick ju självklart smörja in kedjan ordentligt efteråt.
 
Lagom nördig han var som tvättade men bra tips. Det ser ut som jag kört offroad med min hoj. Kanske ska se till att köra en ordentlig tvätt innan vinterförvaringen.
 
Nu har man sett den snabba versionen...att göra jobbet är den långsamma..Lite överkurs är det allt, varjefall om man håller efter sina prylar så det inte hinner gå så långt, men som sagt en gammal hoj och bristfällig rengöring kan kräva mycket jobb. 5-56 gör nog jobbet lika bra.(?)
 
Jag brukar använda lampolja (T-blå) för att göra rent kedja & drev. Funkar Super. :tummenupp Eller gjorde iallafall, innan jag kraschade hojen så nu har jag ingen att göra rent... :gnissla
 
5-56 är väldigt likt men har mer rostlösande egenskaper. Dessa egenskaper är av tillsatser som är aggresivare mot gummi och plast. Tex oringarna i kedja och packboxar.

WD40 är att föredra om du vill vara säker på att inte gummi/plast kommer åldras snabbare.

Nu har man sett den snabba versionen...att göra jobbet är den långsamma..Lite överkurs är det allt, varjefall om man håller efter sina prylar så det inte hinner gå så långt, men som sagt en gammal hoj och bristfällig rengöring kan kräva mycket jobb. 5-56 gör nog jobbet lika bra.(?)

Såg jävligt bra ut med videosarna förutom högtryckstvätten.

Tyckte inte han var försiktig nog med vart han viftade den. Vill man vara snäll mot lager, boxar och kedja så riktar man inte blåset mot dessa prylar.
 
Last edited:
5-56 är väldigt likt men har mer rostlösande egenskaper. Dessa egenskaper är av tillsatser som är aggresivare mot gummi och plast. Tex oringarna i kedja och packboxar.

WD40 är att föredra om du vill vara säker på att inte gummi/plast kommer åldras snabbare.



Såg jävligt bra ut med videosarna förutom högtryckstvätten.

Tyckte inte han var försiktig nog med vart han viftade den. Vill man vara snäll mot lager, boxar och kedja så riktar man inte blåset mot dessa prylar.

På min förra hoj var det rost i både det bakre och det främre hjul-lagren. Ägaren innan mig hade antagligen högtrycks tvättat. De var ordentligt glappigt och rostiga. Var iochförsig inte jättesvårt att byta dem men de var väll rätt onödigt.
 
A lacknafta och fotogen ska vara kanon till kedja har jag också hört, men efter den här behandlingen av WD40 så kör jag nog vidare på den =). Jag tömde en hel sprejburk hehe...
41VB9S14VZL._SL500_AA280_.jpg


Jo tid tog det....fyfan...satt i garaget i 6 timmar tror jag.... ryggen mådde inte bra sen...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top