Strategi vs maximera hastighet

Jag har sett att det har nämnts en hel del om linjeförskjutning i en del trådar på sistonde.

Har kollat upp vad detta är och om jag har fattat det rätt så innebär det att man, i det ögonblick man styr ut hojen för att påbörja omkörning (gärna på landet med hastigheter runt 80 km/h) accelererar alldeles för kraftigt och åker ut i tangentens riktning (läs diket). Hur gör ni erfarna förare för att tackla detta problem? Jag har aldrig accelererat så kraftigt ännu, när jag gör det för första gången så ska det definitivt vara under kontrollerade former (läs bandag, liknande).

Om man nu råkar göra detta fatala misstag att accelerera (i just ovan nämnda sammanhang) så att grov linjeförskjutning uppstår, kan man då på något vis häva detta?

Som jag har förstått kan man inte bromsa samtidigt som man svänger, så vad göra? Växla ner?

denna tankeställning ger mig funderingar som kommer in på klassiska frågeställningar, som grundar sig på ett ord och grundlades redan av de 'gamla grekerna' (det är dock bevisat genom flera oberoende undersökningar att de inte blev så gamla. genomsnittsåldern vid naturlig bortgång låg runt 43): anti.

och jag tänker ju självklart på om man nu har en strategi,är det (mentalt) möjligt att ha en antistrategi som så att säga 'tas i bruk' tex vid en situation som linjeförskjutning? är antistrategi en nödlösning som bör användas vid nödfall?

bra inlägg, har inte alls tänkt på detta, att man under gången, kanske bör göra tvärtom på något sätt, men bara enkom för att rädda sig själv (och kanske ett flertal till) ur en livsfarlig situation.

Såklart man kan bromsa när man svänger, men cykeln vill rätta upp sig mer då och man får helt enkelt pressa lite mer för att få ner den. Skarapa och skumma doserade kurvor bromsar jag jämnt i. Finns några på gotland ring t.ex där åtminstone jag körde snabbare av att ha högre ingångshastighet och bromsa i kurvan ner jag redan lagt ner. Lite tungt för underarmarna blir det och man kan få knipa åt en del med knät men annars tycker jag det går bra.

Såklart man kan bromsa när man svänger, men cykeln vill rätta upp sig mer då och man får helt enkelt pressa lite mer för att få ner den. Skarapa och skumma doserade kurvor bromsar jag jämnt i. Finns några på gotland ring t.ex där åtminstone jag körde snabbare av att ha högre ingångshastighet och bromsa i kurvan ner jag redan lagt ner. Lite tungt för underarmarna blir det och man kan få knipa åt en del med knät men annars tycker jag det går bra.

ok. jag har för mig att det du beskriver kallas för 'stel kropp' i och med att deformation inte har skett, ingår i stelkroppsmekanik, som kan vara värt att studera för den som tävlar alt. den som kommer att tävla. och med deformation menar jag en kropp som avviker från sin viloläge pga påverkan av en kraft (ej att förväxla med 'the force')

Last edited:
Wuaahhhh!!! det är en Epidemi!! Sukkaamore-viruset sprids med ett hysteriskt tempo(Sorry, men tagga ner tänkandet, kör inte snabbare än vad som känns bra i magen o kör mycket så löser det sig nog)

Wuaahhhh!!! det är en Epidemi!! Sukkaamore-viruset sprids med ett hysteriskt tempo(Sorry, men tagga ner tänkandet, kör inte snabbare än vad som känns bra i magen o kör mycket så löser det sig nog)

Är du erfaren? Att utvecklas och bli en bra erfaren förare kräver att man reflekterar över sitt sätt att framföra sin sporthoj och gärna analyserar händelser i trafiken och sina egna reaktioner i dessa händelser efter genomfört körpass.

Att sedan utefter detta utveckla en strategi är, vad jag tror, något som många erfarna förare dragit som slutsats torde vara det bästa alternativet.

Det är farliga maskiner vi kontrollerar där ute i trafiken, och har man inte respekt för detta (respekt är något man alltid ska ha, oavsett strategi) så slutar det garanterat illa.

Ta stor hänsyn till och visa respekt för riskerna, framförallt värna alltid om säkerheten och din egen och andras trygghet! Men låt inga distraktioner komma i vägen för möjligheten att utöva en fantastisk kul hobby! :tummenupp

För att återgå till grundfrågan så behöver jag ett par svar på några frågor.

1.Vill du köra så fort som möjligt?
2.Vill du köra en speciell rutt?
3.Vill du köra en speciell rutt så fort som möjligt?

Vad gäller frågan "vrida rullen fan" så måste jag förklara att du är tvungen att ha en hoj som faktiskt är mindre än dina genetalier för att det ska fungera,annars kommer din testosteronproduktion inte hjälpa dig när det uppstår en oväntad situation som du i förhållande till din situationshastighet inte klarar på ren erfarenhet(vilket du som nybörjare saknar)varför det faktiskt är bättre att ta det väldigt lugnt tills det finns tillräckligt med erfarenhet innanför hjälmen eller tills det faktiskt är dags att skaffa barn vilket brukar innebära att produktionen av tidigare nämt hormon brukar vara hög alternativt att det är kört ändå.

Henrik

Är du erfaren? Att utvecklas och bli en bra erfaren förare kräver att man reflekterar över sitt sätt att framföra sin sporthoj och gärna analyserar händelser i trafiken och sina egna reaktioner i dessa händelser efter genomfört körpass.

Att sedan utefter detta utveckla en strategi är, vad jag tror, något som många erfarna förare dragit som slutsats torde vara det bästa alternativet.

Det är farliga maskiner vi kontrollerar där ute i trafiken, och har man inte respekt för detta (respekt är något man alltid ska ha, oavsett strategi) så slutar det garanterat illa.

Ta stor hänsyn till och visa respekt för riskerna, framförallt värna alltid om säkerheten och din egen och andras trygghet! Men låt inga distraktioner komma i vägen för möjligheten att utöva en fantastisk kul hobby! :tummenupp

Toppen du!
Påstår inte att reflektioner är av ondo, Känns bara lite som att ni luskar efter något magiskt tankesätt som ska göra er till bättre piloter när det enda sättet är att köra.
Lite som att ni vill göra en rymdraket av en kyckling. Man behöver inte göra saker till mer än vad dom är.
Jag försökte förenkla min grundstrat*gi(Så sjukt missbrukat ord i denna tråd) med 'kör inte snabbare än vad som känns bra i magen'. Med det menar jag att när du börjar tvivla på att du har kontroll, eller märker att du börjar göra misstag, oavsett erfarenhet eller hastighet, så går det nog för fort.
Övrigt är mest fråga om teknik o det får man genom att köra mycket. Varför göra saker så svårt?

Lite som att ni vill göra en rymdraket av en kyckling. 'kör inte snabbare än vad som känns bra i magen'

Sist det kändes i magen av en kyckling så hade jag käkat kycklingfalafel i Prag,den kom ut som en rymdraket i flera dar eftetråt!

Henrik

Övrigt är mest fråga om teknik o det får man genom att köra mycket. Varför göra saker så svårt?

Finns grundläggande saker som inte alla tänker på och förstår, bla hur viktig blicken är, motstyrning, osv. Varför ska man köra 5tusen mil innan man fattar innebörden av tex blicken,.:va

Finns grundläggande saker som inte alla tänker på och förstår, bla hur viktig blicken är, motstyrning, osv. Varför ska man köra 5tusen mil innan man fattar innebörden av tex blicken,.:va

Absolut, o det kanske bara är jag som missuppfattar, men de delarna är ju ren teknik. Eller hur får man in dem i nån form av 'strategi'?:va
Känner mig en aning förvirrad över vad det är man är ute efter här. Och som nån skrev, gå en SMC-kurs så får man grundläggande teori om hur man ska tänka kring just dem bitarna.

Sist det kändes i magen av en kyckling så hade jag käkat kycklingfalafel i Prag,den kom ut som en rymdraket i flera dar eftetråt!

Henrik

Ok, kyckling kanske var en dålig liknelse. har oxå märkt tendenser till accelererad utskjutning ett par gånger. O inte fan känns det bra i magen...

Last edited:
Någon sade att en människa föds med en full påse tur och en tom påse erfarenhet. Det gäller att fylla påsen med erfarenhet innan påsen med tur är tom. Det är en rätt så bra strategi när det gäller hojkörning.

Översättning av detta från flum till verklighet är att utbilda sig, exempelvis via SMC, att vara förutseende och inte lita på turen (det kan tex dyka upp någon idiot bakom nästa hörn).

Eller så kan man göra som Suzukilover, läsa instruktionsboken. :)

Börja med att läsa det här:
http://www.fjrowners.ws/pace.html

För att få så trevlig körning så möjligt så bör du börja med att få ett flyt i körningen. Kör aktivt, men fokusera på att få ett flyt istället för att sitta på maxgas ur kurvan och hård broms in i nästa.

Ett bra tips till dig som nybörjare är att ta en SMC brom&kurvkurs eller prova lite bankörning. Det ger en bättre förståelse för hur mycket du KAN göra med hojen.

denna tankeställning ger mig funderingar som kommer in på klassiska frågeställningar, som grundar sig på ett ord och grundlades redan av de 'gamla grekerna' (det är dock bevisat genom flera oberoende undersökningar att de inte blev så gamla. genomsnittsåldern vid naturlig bortgång låg runt 43): anti.

och jag tänker ju självklart på om man nu har en strategi,är det (mentalt) möjligt att ha en antistrategi som så att säga 'tas i bruk' tex vid en situation som linjeförskjutning? är antistrategi en nödlösning som bör användas vid nödfall?

bra inlägg, har inte alls tänkt på detta, att man under gången, kanske bör göra tvärtom på något sätt, men bara enkom för att rädda sig själv (och kanske ett flertal till) ur en livsfarlig situation.

Detta är faktiskt väldigt intressant. Är det kanske så att det finns en "standardantistrategi" som man kan begagna i kritiska lägen (som t ex linjeförskjutning, vobbel, för hög situationshastighet, bara för att nämna några) dvs en form av strategi som motsäger ens huvudstrategi (därav namnet, "antistrategi") Jag antar att det krävs ganska gedigen erfarenhet för att veta just i vilket ögonblick man ska gå över från sin huvudstrategi till sin "antistrategi".

Detta var aldrig något som togs upp i körskolan, men det verkar ju onekligen vara en väsentlig del när man åker sporthoj. Är det någon som känner till om det finns några böcker som avhandlar just strategi vs "antistrategi"?
Som sagt, jag är väldigt tacksam för tips från erfarna hojåkare, men det skadar ju inte att förkovra sig lite extra under vintern, samt att man då kan passa på att fila på sin strategi.

Jag har nu kört ca 400 mil i både höghastighet och storstadstättrafik situationer och kommit upp till en nivå då friheten och ron med hojen är total. Jag är långt ifrån fullärd, och det är här läran om strategi kommer in. Men jag vill betona att om du är nybörjare och tvekar så är det fantastiskt kul att börja köra tung sporthoj! I början kan det kännas lite ovant, man är inte riktigt van vid den starka responsen och hojen kan upplevas lite tung och så, men efter ett tag så lär man sig att lita på konstens regler.:tummenupp

Detta är faktiskt väldigt intressant. Är det kanske så att det finns en "standardantistrategi" som man kan begagna i kritiska lägen (som t ex linjeförskjutning, vobbel, för hög situationshastighet, bara för att nämna några) dvs en form av strategi som motsäger ens huvudstrategi (därav namnet, "antistrategi") Jag antar att det krävs ganska gedigen erfarenhet för att veta just i vilket ögonblick man ska gå över från sin huvudstrategi till sin "antistrategi".

Detta var aldrig något som togs upp i körskolan, men det verkar ju onekligen vara en väsentlig del när man åker sporthoj. Är det någon som känner till om det finns några böcker som avhandlar just strategi vs "antistrategi"?
Som sagt, jag är väldigt tacksam för tips från erfarna hojåkare, men det skadar ju inte att förkovra sig lite extra under vintern, samt att man då kan passa på att fila på sin strategi.

Jag har nu kört ca 400 mil i både höghastighet och storstadstättrafik situationer och kommit upp till en nivå då friheten och ron med hojen är total. Jag är långt ifrån fullärd, och det är här läran om strategi kommer in. Men jag vill betona att om du är nybörjare och tvekar så är det fantastiskt kul att börja köra tung sporthoj! I början kan det kännas lite ovant, man är inte riktigt van vid den starka responsen och hojen kan upplevas lite tung och så, men efter ett tag så lär man sig att lita på konstens regler.:tummenupp

bra inlägg och en bra uppföljning och utveckling av mina grundlggande frågeställningar.

det jag önskar av dig dock, är att du (i den mån det är möjligt och om du finner den inre energin, dock ej att förväxla med rörelseenergi) samlar ihop DINA fakta då får under dina körningar och på sås ätt får information och kunskap som kan tjäna som statistikt underlag. det kan vara intressant att se hur olika förare nyttjar sin respektive strategi och kanske man kan få ett snitt en median som tjänar sitt syfte för många fler än just nämnde förare?

en slags lathund om man så vill.

Ibland blir man RÄDD på RIKTIGT:huvet

Det är just därför man skall ha en väl utvecklad strategi eller sk antistrategi att efterleva. Man slipper aldrig helt undan obehagliga överaskningar i trafiken men man kan lära sig att hantera dem med hjälp av sin antistrategi :tummenupp

Men seriöst, Vi(Människor) är inga datorer. Det går inte att ha en "backupstrategi" att slå på vid nödsituationer. Jag har sagt det tidigare, ni överanalyserar nåt sjukt. /over and out!

Jag har funderat lite på detta i sommar. Min körning känns ganska ryckig, i ena stunden kör man i 50 och i andra 150. Plötsligt kanske bakjulet spinner eller framhjulet pekar mot molnen. Utöver detta så kan hastighetsförändringar under kurvtagning ge oönskade följder som man som förare kan uppfatta som obekväma.

Allt detta bara måste påverka slitaget på hojen och ha en negativ effekt på miljön. Därför har jag bestämt att till nästa säsong montera ett gasreglage från en båt på sidan av tanken för att lätt kunna hålla en statisk hastighet i min körning och därmed motverka alla dessa negativa effekter..

http://www.blocket.se/vi/17502106.htm?ca=11_s

Jag har funderat lite på detta i sommar. Min körning känns ganska ryckig, i ena stunden kör man i 50 och i andra 150. Plötsligt kanske bakjulet spinner eller framhjulet pekar mot molnen. Utöver detta så kan hastighetsförändringar under kurvtagning ge oönskade följder som man som förare kan uppfatta som obekväma.

Allt detta bara måste påverka slitaget på hojen och ha en negativ effekt på miljön. Därför har jag bestämt att till nästa säsong montera ett gasreglage från en båt på sidan av tanken för att lätt kunna hålla en statisk hastighet i min körning och därmed motverka alla dessa negativa effekter..

http://www.blocket.se/vi/17502106.htm?ca=11_s

Jag rekommenderar dubbelmontage, ger fantastiskt fina svängegenskaper!

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna