Jag har sett att det har nämnts en hel del om linjeförskjutning i en del trådar på sistonde.
Har kollat upp vad detta är och om jag har fattat det rätt så innebär det att man, i det ögonblick man styr ut hojen för att påbörja omkörning (gärna på landet med hastigheter runt 80 km/h) accelererar alldeles för kraftigt och åker ut i tangentens riktning (läs diket). Hur gör ni erfarna förare för att tackla detta problem? Jag har aldrig accelererat så kraftigt ännu, när jag gör det för första gången så ska det definitivt vara under kontrollerade former (läs bandag, liknande).
Om man nu råkar göra detta fatala misstag att accelerera (i just ovan nämnda sammanhang) så att grov linjeförskjutning uppstår, kan man då på något vis häva detta?
Som jag har förstått kan man inte bromsa samtidigt som man svänger, så vad göra? Växla ner?
denna tankeställning ger mig funderingar som kommer in på klassiska frågeställningar, som grundar sig på ett ord och grundlades redan av de 'gamla grekerna' (det är dock bevisat genom flera oberoende undersökningar att de inte blev så gamla. genomsnittsåldern vid naturlig bortgång låg runt 43): anti.
och jag tänker ju självklart på om man nu har en strategi,är det (mentalt) möjligt att ha en antistrategi som så att säga 'tas i bruk' tex vid en situation som linjeförskjutning? är antistrategi en nödlösning som bör användas vid nödfall?
bra inlägg, har inte alls tänkt på detta, att man under gången, kanske bör göra tvärtom på något sätt, men bara enkom för att rädda sig själv (och kanske ett flertal till) ur en livsfarlig situation.