Vågar man köpa en Alfa Romeo 156?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har precis sålt bilen & ska köpa något billigt att snurra runt i.
Sprang på en fin Alfa 156 med 2.0 liters motorn på 150 hk. -99

Jag VET att Alfa inte har bästa ryktet, men dom är härliga att köra, & en 156 med rätt fälgar är faktiskt riktigt snygg att se på, dessutom svart helskinn & bra utrustad.

Nå, någon som har en, eller har info om vad man ska akta sig för? :gnissla

Tack! :tummenupp

Hade en -99 i 3 år (4000mil till 9000 mil), det enda som strulade var länkarmarna fram (typiskt modellfel, 2500kr / sida) samt att kupéfläkten la av en gång (ca 1000kr). Annars funkade den fint. :tummenupp

En sak är säker, man får mycket bil för pengarna iaf.

Bifogat

• MyAlfa_156_small.JPG
    MyAlfa_156_small.JPG
    31.3 KB · Visningar: 245
Last edited:
Det du får med Alfa är en bil som aldrig är tråkig. Många stunder ett helvete, ibland en himmelsk upplevelse, men aldrig en trist Svenssonkärra.

Det du får med Alfa är en bil som aldrig är tråkig. Många stunder ett helvete, ibland en himmelsk upplevelse, men aldrig en trist Svenssonkärra.

En ganska bra summering faktiskt. :)

Men om man nu tittar på 99:or så finns det ganska mycket att hålla utkik för.

Det jag kommer på är:
  1. ojämn tomgång (lamda sond?)
  2. ACC slut? Kall luft?
  3. Termostat svajig? Byte termostat = 500-600 Kr.
  4. Typefel: länkarmar fram bytta? Övre OCH undre? 2500 Kr per sida.
  5. Rost undertill? Bilarna är galvade upp till fönstrena men ytrost är inte ovanligt undertill på en 99:a.
  6. Kamremsbyte vart 8000:e mil eller 5:e år.
  7. Bromsar ok (många bilar går hårt eftersom de är roliga i kurvorna)? Klossar slitna? Skivor smala / krokiga?
  8. Däcken ojämnt slitna? -> balansering = 1000+ Kr

Kolla även http://www.alfaromeo.org/

En Alfa älskar dig om du älskar den först. ;)

Last edited:
Är inne på min andra 156:a och den är inte sämre än någon annan bil jag haft.
Dock så bör man vara lite uppmärksam på skicket när man köper, det finns 2 sorters Alfa-ägare, den som älskar sin bil och kostar på den hur mycket som helst samt de som åker Alfa för att vara fräna och inte är ett dugg intresserade av att sköta bilen. Gissa vilka ex du skall leta efter!!
Rost är inget större problem, kolla så att den är hel o ren och har en dokumenterad servicehistorik.
Sen så kan naturligtvis en 10år gammal bil gå sönder, men på vilka bilar kan man svära på att man inte behöver byta lite framvagnsdetaljer?

Jag kan bara presentera fakta och det är av de fyra jag känner som haft en sådan där så har tre (!) skurit motorn.
Dessutom är de fuls som stryk, har träratt och plysch.
Går som skit gör de också.
Och säkert dyra, om man inte får en för 5-6000 nu för tiden.

Nej fan, köp inte!
Direkt när du tittar liiiite liiite på bilen kommer den rosta ihop på en sekund, motorn kommer skära och träratten kommer automatiskt flyga ur bilen och knocka dig tillbaka till stenåldern! Lovar!

Nu hade jag ingen 156 med två liters fyran. Har jag uppfattat saken rätt så är den känsligare än sexan. Precis som alla bilar är det viktigt att tidigare ägare skött service. Ingen motor mår bra av att köras torr. Jag har förstått att det finns ägare som slarvat med kontrollen av oljenivån med motorras som resultat på fyran. En annan sak man ska vara vaksam med är att kamrem, löprullar och sträckare är bytt i tid. Man sänkte intervallet från Svenska generalagentens sida till tre år eller 6000 mil vilket som inträffar först över hela modellprogrammet men jag har hört att det främst gäller fyran. Tidigare gällde fem år eller 8000 mil.

Jag körde en Alfa Romeo GTV 3.0 under 8 års tid. Avverkade ca 12 000 mil. Den var mycket driftsäkrare än familjens Volvo. Utöver service enligt intervall behövde jag bara byta slitdelar som på vilken annan bil som helst.

En begagnad välskött Alfa Romeo måste räknas som ett riktigt kap. Man får en riktig trevlig bil för pengarna.

Försök hitta en icke auktoriserad verkstad med gott rykte i Alfa kretsar så tror jag att du kan få ett positivt bestående intryck.

Kolla på www.alfaromeo.org (Svenska Alfa Romeo klubben) och www.alfapower.nu

Finns även ett par internationella forum men jag har glömt vad de hette.

kort svar: JA

Jag kör Lancia och älskar det! En Alfa är ännu bättre!

som Jeremy Clarkson säger om Alfa:
"you cannot be a true petrolhead until you've owned one... it's like having really great sex that leaves you with an embarrassing itch."

KÖP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gillar du bilen, köp den. Ingen bil är problemfri och att just denna Alfa har sämre kvalitet än tex vilken VAG-bil som helst är bara taget ur luften.
Jag gillar Ducati och föredrar det framför de flesta andra hojar. Visst, ingen Hondakvalitet men knappast sämre än någon annan modern sporthoj. Sen ser de mycket bättre ut och låter ännu bättre.

Och angående Lancia så måste jag hålla med Avanti, en av de roligaste bilar jag har ägt var en trimmad HF Integrale 16v, så mycket närmre "himmelriket" kunde man inte komma med en bil för såna struntsummor.

Varför överväger man ens att köpa en bil där kamremmen måste bytas vid 6000 mil?
Det låter som en total miss i motorkonstruktionen för det är ju ingen direkt värstingbil som man bara tar fram vid högtidliga tillfällen. Om man är Alfaentusiast så förstår jag men inta annars.

Last edited:
Köpa 156a? Javisst! Har själv ägt 2 st. En 156 2.0TS -00 och en 156 JTS Selespeed -02. Självklart utrustade med SP3 så man slipper plysch och träratt. Hade inga som helst problem. Bara service och byte av vanliga slitdelar. En grymt trevlig bil.

Utan att tveka en enda sekund hadde jag hellre köpt en anders eklund-kärra och bose-system, än ha lagt stålarna på en italiensk bil. Ferrari inkludrad. Lätt.

Jo, men man kan inte sitta i en sketen Saab och tycka att Alfor är fula. Smaklösare än Saab blir det fan inte. Och Bose låter nästan lika bra som Biltemas "HiFi"-kollektion. Nästan. :hihi

En sak att inte alla gillar Alfor, men de som kör Alfa har tillräckligt håriga kulor för att våga stå för sin (goda) smak.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back