ER6-tråden

Funderade på värmehandtag så sent som idag på min lilla 52 mils runda. Skulle inte sitta helt fel med lite värme. Får man fråga vart du köpt dom, vad dom kostade och hur meckigt det var att få dom på plats?

Köpte lösa element på touringbutiken, ca 300kr .Fick fräsa till en hållare till strömbrytaren.tog förövrigt ca 2 timmar att få ihop det , tjuvade +kabeln till parkeringsljuset
 
Lite fetar koppling..

Min koppling ger snart upp, den verkar lite i det klenaste laget, kör hojjen ganska hårt o en del bakhjulsåkning har det blivit, hojjen har gått 350mil..
Var hittar jag bättre lameller o hårdare fjädrar ?

//Mvh Gustaf!
 
kawasaki_er6_1.jpg


Nya Kawasaki ER-6…?

Vi har ju redan tidigare skrivit om att Kawasaki planerar på att uppgradera ER-6:an med lite nya delar. Den artikeln hitta ni här.

Nu har det i varje fall dykt upp en spionbild på vad som skall vara den kommande hojen.

http://www.hojnyheter.se/?p=2616#more-2616
 
Sådär, då har man äntligen fått tummen ur och provkört en ER6-n och jag kan bara säga att jag är imponerad. Yamaha Bulldogen jag körde till och från Manfreds Motor kändes som ett slagskepp i jämförelse!
Såååå, nu blir det att spana efter rätt Er6a. Ni som har haft hojarna ett tag, vad finns det för ngt man ska vara uppmärksam på? Generalfel?

//d

generalfel är att höger motorfäste får en liten spricka på äldre er-6

Ang den där spionbilden... ser ut som svingen är ändrad lite, ser mer ut som runda rör fast det kanske bara är en synvilla.
ser ingen usd gaffel heller.
 
Last edited:
vill ha en yamaha xt660

Har ännu inte bestämt mig för om jag ska köpa en er6 eller xt660.
Forumet talar ju för sina 250 sidor, men har ju alltid kört offroad-inspirerat!

Då jag i princip bestämt mig för en Kawa så skulle jag bra gärna vilja veta vad som får dig Robban att föredra Yamaha?

Vore skoj/Danne
 
Köpte lösa element på touringbutiken, ca 300kr .Fick fräsa till en hållare till strömbrytaren.tog förövrigt ca 2 timmar att få ihop det , tjuvade +kabeln till parkeringsljuset

Om du har tid, lust och möjlighet så får du hemskt gärna lägga upp lite bilder på hur du har gjort och monterat hållaren till strömbrytaren.
 
Har ännu inte bestämt mig för om jag ska köpa en er6 eller xt660.
Forumet talar ju för sina 250 sidor, men har ju alltid kört offroad-inspirerat!

Då jag i princip bestämt mig för en Kawa så skulle jag bra gärna vilja veta vad som får dig Robban att föredra Yamaha?

Vore skoj/Danne

Skall du bara köra på gatan så valj ER6'an :tummenupp
 
Om du har tid, lust och möjlighet så får du hemskt gärna lägga upp lite bilder på hur du har gjort och monterat hållaren till strömbrytaren.


Jepp hade varit bra. och vadför typ av värmare du har valt. jag vill ha några som är ganska diskreta. tycker de färdiga paketen ser fula ut, med en kabel som syns tydligt ifrån handtaget + behåller gärna orginalhandtagen. :)
 
Då var 600-servicen gjord. Får återigen rekomendera Biketech i Norrköping. Galet skön kille att snacka med under tiden och 570kr inklusive olja/filter får väl klassas som väl godkänt.
 
Då var 600-servicen gjord. Får återigen rekomendera Biketech i Norrköping. Galet skön kille att snacka med under tiden och 570kr inklusive olja/filter får väl klassas som väl godkänt.


Hej! Var du med under servicen alltså? Jag är också inne på att lämna hojen till Biketech, verkar vara ett bra val :)
 
Har ännu inte bestämt mig för om jag ska köpa en er6 eller xt660.
Forumet talar ju för sina 250 sidor, men har ju alltid kört offroad-inspirerat!

Då jag i princip bestämt mig för en Kawa så skulle jag bra gärna vilja veta vad som får dig Robban att föredra Yamaha?

Vore skoj/Danne

Tänkte att jag ville ha nåt att busa med i vinter på leriga vägar, sen gillar jag att byta fordon, kanske inte att jag lessnat men alltid kul att testa nåt annat.
Men som vanligt har jag inte ens testat en... brukar bara betala o köra.
Det var en grej jag inte gillade när jag provsatt en xt660, sadeln var hård som trä så man lägger nog inte många mil bakom sig på en sån.
Min er6:a lade jag 68 mil i sträck på i fredags utan att dö av smärta, i söndags körde jag 58 mil i sträck o stannade för att tanka en gång.. körde lite småvägar så det tog 7 timmar ungefär med en ryggsäck på 12-15 kilo så häcken trycktes ner lite o domnade.
Helst vill jag ha kvar er6an med så får jag bilen såld köper jag nog bara en hoj till!
Har haft kul med kawan i sommar så det har blivit drygt 900mil i år varav 800 med samma bakdäck än så länge :)

Edit: jag är rätt svag för det encylindriga ljudet och vibrationerna med..
 
Last edited:
Imorgon ska jag lämna min er6a till dess nya ägare på grund av att jag rycker in i januari. Kommer nog tillbaka till den här delen av forumet igen när den nya er6an kommer.
 

Bifogat

  • kawasaki-er-6_1.jpg
    kawasaki-er-6_1.jpg
    34.8 KB · Visningar: 86
Last edited:
Hej gott folk ..
Jag skulle vilja ha en objektiv jämförelse av ER-6:an och Yama FZ6 S2, kanske till och med Suzuki SV650. Vad är plus och minus, varför man ska ha den ena framför den andra osv. Jag har en polare som sitter och försöker välja mellan dessa hojar , och jag har inga solklara svar till honom.
Nån som kan hjälpa till med detta ?
 
FZ6-S alt FZN

Hej gott folk ..
Jag skulle vilja ha en objektiv jämförelse av ER-6:an och Yama FZ6 S2, kanske till och med Suzuki SV650. Vad är plus och minus, varför man ska ha den ena framför den andra osv. Jag har en polare som sitter och försöker välja mellan dessa hojar , och jag har inga solklara svar till honom.
Nån som kan hjälpa till med detta ?

Jag skulle utan tvekan välja FZ6-S har fler möjligheter på alla plan.....:D
 
Hej! Var du med under servicen alltså? Jag är också inne på att lämna hojen till Biketech, verkar vara ett bra val :)

Ja, absolut. Både den här och 100-milarn. Riktigt trevlig och kunnig kille.

Ojj, D va billigt! Tyckte jag kom billigt undan me 900:- inkl olja/filter när jag gjorde min service......hällde de tebax samma olja eller:va

Bra mycket bättre än 2300kr som FunBike i Västerås ville ha. Utan oljebyte då. :) Skrattretande...

Edit: Nej, självklart ny olja ;)
 
Last edited:
ER6:an är en otroligt mycket bättre hoj än FZ6 som har lika många fel som ER6 har rätt.

FZ6 är hög, lång och tung med mjuk fjädring. Motorn är svag och högvarvig.

Jag skulle valt ER6 före FZ6 i alla sammanhang. Den är mycket piggare och roligare.
 
ER6:an är en otroligt mycket bättre hoj än FZ6 som har lika många fel som ER6 har rätt.

FZ6 är hög, lång och tung med mjuk fjädring. Motorn är svag och högvarvig.

Jag skulle valt ER6 före FZ6 i alla sammanhang. Den är mycket piggare och roligare.

Det ska bli jävligt roligt att sticka ut och prova en er6:a alltså ..
 
Ja, absolut. Både den här och 100-milarn. Riktigt trevlig och kunnig kille.



Bra mycket bättre än 2300kr som FunBike i Västerås ville ha. Utan oljebyte då. :) Skrattretande...

Edit: Nej, självklart ny olja ;)

Det är nog dax för nån mctidning att göra en undersökning. Hur fan kan denna simpla service me lite däcksparkar kosta 2300:- på vissa ställen o 900:- med olja/filter på andra?????
Lek med tanken att servicen tar 1timme (tar nog 20min...) då har funbike en timdebitering på 2300:- och Bengans 400:-/tim skulle tro att olja/filter är en femhundring ungefär! Vad procentsatsen blir i skillnad vågar jag inte ens börja räkna på....
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top