Vad för hund passar mig?

Ett tips som jag vet är bra är att gå in och läsa rasbeskrivningar så vet man nästan exakt vad man får. Det är ett stort ansvar att skaffa hund så det vill till att man hittar rätt hund för sitt behov.

Det gör jag på alla raser jag funderar på :)

Vaimaraner? Lite osäker på stavningen.

det är en jakthund(fågelhund) så den kan bli ganska stressad om den blir understimulerad.

fanns en sida förut där man kunde fylla i lite uppgifter, info, önskemål o.s.v. så fick man lite tips om vilken hundras som passade ens personlighet och livsstil bäst.

Vaimaraner? Lite osäker på stavningen.

Ser ut att vara en kelig hund hehe :)

bild från google:
oakley%20the%20amazing%20weimaraner%20and%20steve.jpg

vet inte vad du anser som aggressiv.

Jag vill kunna lita på hunden med en bebis,
oavsett om man alltid bör undvika det eller inte så vill jag kunna.

Jag vill inte ha en stor biffig köttorped som sliter alla i stycken på mitt kommando
så jag kan gå runt och se tuff ut,
jag vill ha en stor, lite tuff (kan ju inte vara en mes) men ändå kelig hund.

Last edited:
Om du kollar upp historien om bulldogar så inser du att människo kärlek inom familjen var viktig prioritering inom aveln. Sedan är det upp till en att leta reda på en bra kennel/uppfödare och träffa förldrarna till hunden man ska skaffa och kolla deras bakrund och stamtavla så man inte får en dålig hund fysiskt och psykiskt. Detta gäller alla raser och borde vara en självklar del innan man skaffar hundar. för det är allt för många där ute som avlar helt knasiga hundar och oftast inom showaveln där utseende går före psyket. Men en bulldog eller bull o terrier hund ex amstaff, pitbull, staffe eller american bulldog är typsika nannydogs i USA. Läser man om deras historia och vad det är för hundar så inser man nog att det är en väldigt stabil o pålitlig hund ifall den är rätt avlad och från bra och sunda föräldrar. Men som allt får den fel uppfostran så kan allt bli skit. Mitt råd till dig är att planera ditt hundköp länge och noggrant så får du ut mer av din vän under de 8-18 år beroende, avel, motion o.s.v. så ni lever ett bra liv tillsammans.
Stirra dig inte blint på förskönande av hundrasens historia eller medias bild de målat upp för det är oftast bara skitsnack.

Du ska ha en Bullmastiff!
rase_51_1.jpg

Blir lätt min nästa hund, den eller en Rottweiler. Men läs rasbeskrivningen så tror jag nog att du inser vilken skön hund det är, http://www.canis.se/oppdretter/rasepres.php?raseid=51

rasbeksrivningen har inget o göra med vad man får för hund. Det är ingen mobil man köper med exakta egenskaper o finesser.
Bullmasiffens historia är en sak, men om de håller måttet idag är en annan. Samma sak med rottisarna.

Kan rekommendera en ovanlig men väldigt bra ras som påminner om bullmastiffen och det är Boerboel. Hittar du en bra kennel kommer du få en hund du inte ångrar dig.

Darco.jpg

rasbeksrivningen har inget o göra med vad man får för hund. Det är ingen mobil man köper med exakta egenskaper o finesser.
Bullmasiffens historia är en sak, men om de håller måttet idag är en annan. Samma sak med rottisarna.

Givetvis inte men det ger en uppskattning om ungefär vad man kan ha turen att få. Bullmastiff och Rottis är helt skilda raser mentalt men dom ligger i samma storleksordning och "tuffhetsfaktor".

Boerboel är grymt imponerande;
Dolly.jpg

En hund är en hund.

Den ska ha motion regelbundet. Så är det bara. Är man inte beredd att lägga nmer den energin så kanske man ska fundera på nåt annat, en flickvän kanske? ;)

När du skaffar en valp så är den nollställd, sen blir den precis som du fostrar den. Man kan väldigt enkelt läsa av hur en ägare är somm person på hur hunden beter sig. Dom blir som du är.

Är du rastlös så är oddsen dåliga för att du ska få en lugn avslappnad hund.

Är du däremot avslappnad o tar det lugnt utan stress så får du en skön hund.

Så hitta en bra uppfödare som du trivs med, träffa hundens mor och/eller far är heller aldrig fel, men valpen blir inte automatiskt som dom.

Tänk dig för flera ggr innan du bestämmer dig, tar man steget och skaffar hund och sedan har tid för den så får man ett fantastiskt sällskap.
Har inte ångrat en dag att jag skaffade min.

CJ900RR
Jo skillnaden är ganska stor mellan rottis o bullmastiffen men av de jag känner som äger eller ägt såna har de oftast haft problem med höfter och leder då utseendet har gått före prestation och psyke tyvärr.
Så att chansa och gynna dessa som inte riktigt brinner för att föra dessa underbara raser vidare är nog inge bra enligt mig.

Polaren köpte en boerboel för 1år sen, han åkte och hämtade vovven från en av hollands bästa boerboel kennlar. Rasen räknas som sydafrikansk men boerboel var ett folkslag som tog kollonier i sydafrika för många år sedan och tog med sig dessa mastiff raser över till afrika och där har de stannat. Just därför finns rasen även i holland och det är den enda mastiff rasen som än idag används i det användnings område som den är avlad för.

Haha vilken härlig nallebjörn den vovven ser ut att vara.

Last edited:
Lånar tråden lite och undrar om någon har personliga erfarenheter av pinscher och även dvärgpinscher, har inte hittat så mycket personliga åsikter om dem.

Lånar tråden lite och undrar om någon har personliga erfarenheter av pinscher och även dvärgpinscher, har inte hittat så mycket personliga åsikter om dem.

det är från början en jakthund(grythund) så träning och stimulans behövs. De tror att de är större än vad de är och väldigt tuffa. Känner två st. Den ena är väldigt energisk och klättrar nästan på väggarna och den andra är helt tvärtom, men båda blir lätt raslösa. Så även där beror mycket på avel, föräldrar, uppfostran

CJ900RR
Jo skillnaden är ganska stor mellan rottis o bullmastiffen men av de jag känner som äger eller ägt såna har de oftast haft problem med höfter och leder då utseendet har gått före prestation och psyke tyvärr.
Så att chansa och gynna dessa som inte riktigt brinner för att föra dessa underbara raser vidare är nog inge bra enligt mig.

Jo att dom lider ofta av HD/AD-problem är väl allmänt känt. Dom är väl lika sönderavlade som alla andra "ras-hundar". Jag vill inte påstå att psyket är problemet. Om vi bortser ifrån Bullmastiffen som är en "mentalt stabil" ras, så är dom flesta Rottweiler inga hundar med dåligt psyke. En Rottweiler är avlad till vad den är och det som många kallar "dåligt psyke" eller "kamphundsanda" är bara ett resultat av människan själv. Problemen uppstår med den, och med alla andra "kamphundar" när dom numera inte används i "rätt miljö" eller vad dom är framavlade till, och när ägaren (ofta unga coola nysvenskar eller rakade ursvenskar) skaffar sig en sådan hund utan att ha en aning om hur den fungerar...
CJ900RRPolaren köpte en boerboel för 1år sen, han åkte och hämtade vovven från en av hollands bästa boerboel kennlar. Rasen räknas som sydafrikansk men boerboel var ett folkslag som tog kollonier från holland för många år sedan och tog med sig dessa mastiff raser över till afrika och där har de stannat. Just därför finns rasen även i holland och det är den enda mastiff rasen som än idag används i det användnings område som den är avlad för.

Haha vilken härlig nallebjörn den vovven ser ut att vara.

Hehe ok det visste jag inte. Har inte hört så mycket om rasen, såg den bara i ett inslag av "Mannen som talar med hundar" på TV4+ och blev grymt imponerad av storleken. Sedan så har jag än förkärlek till mastiff-raser...

Jo att dom lider ofta av HD/AD-problem är väl allmänt känt. Dom är väl lika sönderavlade som alla andra "ras-hundar". Jag vill inte påstå att psyket är problemet. Om vi bortser ifrån Bullmastiffen som är en "mentalt stabil" ras, så är dom flesta Rottweiler inga hundar med dåligt psyke. En Rottweiler är avlad till vad den är och det som många kallar "dåligt psyke" eller "kamphundsanda" är bara ett resultat av människan själv. Problemen uppstår med den, och med alla andra "kamphundar" när dom numera inte används i "rätt miljö" eller vad dom är framavlade till, och när ägaren (ofta unga coola nysvenskar eller rakade ursvenskar) skaffar sig en sådan hund utan att ha en aning om hur den fungerar...

Hehe ok det visste jag inte. Har inte hört så mycket om rasen, såg den bara i ett inslag av "Mannen som talar med hundar" på TV4+ och blev grymt imponerad av storleken. Sedan så har jag än förkärlek till mastiff-raser...

Rätt inställning :) synd att inte fler tänkte så.
Visst är det så, men jag tycker ändå man inte kan blunda för detta med höft eller ledproblem ändå. Visst har boerboel detta problem med men inte i samma utsträckning.
Ja det är en underbar ras. Polarens hund vann en stor weightpull tävling för några veckor sen. både i pound for pound och most pull weight, han är 15mån o väger cirka 70kg. de rönkade hans höfter samt leder och de sa att det var en av de bästa resultaten de sett på en boerboel. det jag vill komma fram till är att många vågar inte motionera dessa hundar eller inte kan om kost, träning och återhämtning så de är istället rädda för att träna sina hundar som äter som grisar och växer som monster men tyvärr med deffekter som hade kunnat förebygga med rätt träning, kost o vila. Så ofta får han höra dumma kommentarer av "duktiga" hundägare att han kommer förstöra hunden.

det är från början en jakthund(grythund) så träning och stimulans behövs. De tror att de är större än vad de är och väldigt tuffa. Känner två st. Den ena är väldigt energisk och klättrar nästan på väggarna och den andra är helt tvärtom, men båda blir lätt raslösa. Så även där beror mycket på avel, föräldrar, uppfostran
Det där vet jag, ser du någon gemensam nämnare i deras personlighet när man läser på hemsidor skriver alla endast positiva egenskaper och endast samma standardsvar.
Då jag inte känner någon som har en är det svårt att skaffa sig en seriös uppfattning, man kan träffa uppfödare men svårt att bilda sig en uppfattning på några timmar.

Har under min uppväxt haft två hundar en reisensnouser/shäffer/rottis och en Dobberman/karelskbjörnhund/collie/rottis Båda har varigt omplaceringshundar. Min uppväxt har som jag tyvärr inte gjort nån hemlighet av varigt kantad av familjebråk. Men båda hundarna har efter ett halvår blivigt froma som lamm, lydiga, pålitliga, sociala och glada familjemedlemar. Barn har klättrat på dom kattungar fötts och vuxit upp med dom, ändå gången nån av dom har varit aggresiva var när jag var 15 och jehovas vittnen ringde på dörren och försökte tränga sig in. Och vist såg han farlig ut och jagade dom till tomtgränsen innan han kom tillbaka viftandes på svansen och med en förnöjd min men han skadade ingen (Om nu lucifershund inte kunde göra dem något undrar jag varför dom sprang så fort ut från gården :hihi)

Det jag försöker säga är att ingen hundras är våldsam om den uppfostras rätt.

Det där vet jag, ser du någon gemensam nämnare i deras personlighet när man läser på hemsidor skriver alla endast positiva egenskaper och endast samma standardsvar.
Då jag inte känner någon som har en är det svårt att skaffa sig en seriös uppfattning, man kan träffa uppfödare men svårt att bilda sig en uppfattning på några timmar.

mitt råd är att hänga på ett hundforum eller den speciella hundraserns forum ifall de har nån sådan. förklara läget och kolla ifall nån äger en sådan hund i närheten av dig som du kan hända med på deras aktiviteter vissa dagar för att bilda en egen uppfattning. så lär du känna dem lite och de upplever dig som en vettig människa kanske de efter ett tag låter dig ha hunden hemme över en eller vissa nätter/dagar.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti