bullysmile
Killing time? time kills you!
Har under min uppväxt haft två hundar en reisensnouser/shäffer/rottis och en Dobberman/karelskbjörnhund/collie/rottis Båda har varigt omplaceringshundar. Min uppväxt har som jag tyvärr inte gjort nån hemlighet av varigt kantad av familjebråk. Men båda hundarna har efter ett halvår blivigt froma som lamm, lydiga, pålitliga, sociala och glada familjemedlemar. Barn har klättrat på dom kattungar fötts och vuxit upp med dom, ändå gången nån av dom har varit aggresiva var när jag var 15 och jehovas vittnen ringde på dörren och försökte tränga sig in. Och vist såg han farlig ut och jagade dom till tomtgränsen innan han kom tillbaka viftandes på svansen och med en förnöjd min men han skadade ingen (Om nu lucifershund inte kunde göra dem något undrar jag varför dom sprang så fort ut från gården)
Det jag försöker säga är att ingen hundras är våldsam om den uppfostras rätt.
visst är det så.
men ibland måste man acceptera att vissa hundraser är framavlade för vissa ända mål och används inom vissa områden i många många år som format just rasen. men ändå envisas många att skaffa en hundras som inte passar deras hemmiljö, livsituation o.s.v. och när hunden inte beter sig som en nalle björn och inte kan hälsa på alla barn, människor, hundar och djur ute så skyller man att det är hundens fel. i rätt ägares händer eller rätt område så kanske just det beteendet som en vanlig människa tycker är helt sjukt kanske är just den önskvärda för just denna hundras. folk envisas om att ha jakthundar i stan, riktigt skarpa vakthundar i små lägenheter i ett tättbebyggt samhälle o.s.v. sedan när olyckan är framme så skyller man på hunden trotts att det är vi som avlat fram detta beteenden och vålat denna olycka med våran egoism och viljan att bara äga utan att riktig veta ens vad vi håller på med.
Gör jag redan, information från olika grupper värdesätter jag då endast hundfolk är lite knäppa, men hojfolk med hund är skapliga![]()
haha det där med hundmännsikor är fan sant. hänger sen 1½ år tillbaks inte på några hundforum längre för det är bara pajkastning och skitsnack mellan allt o alla.
Last edited: