Hjälp hojen spårar inte??

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Då det var torrt idag körde jag för första gången ordentligt till jobbet efter vurpan. Hojen kändes instabil som att den skaka. När jag sedan motorbromsar med att växla ner till 3:an får jag stora bakhjuls låset aldrig hänt förut. Tittar jag på markeringarna på svingen kan det högst skilja ½ mm. I vurpan tog änden i styret, kraschpucken och bakre fotfästet smällen tror aldrig svingen fick någon smäll. Finns en bild i mitt garage vad kan det vara??? Samt vad kan jag kontrollera?

//Dafe

Kom igen nu lite tips har ni väl på vad jag kan kolla desperat!!!

Att det låser vid nedväxlingar kan knappast ha med någon sned ram/gaffel att göra.
Fixa två rätskivor i aluminium och lägg ut och mät upp så ser du om den spårar eller inte.

Kom igen nu lite tips har ni väl på vad jag kan kolla desperat!!!

Kolla så gaffelbenen sitter i linje med varandra.
Öga in dem mot varandra från sidan och kontrollera att dom inte lutar gentemot varandra.
Eftersom du slog i styret kan dom vridit sig i styrkronorna och ge en riktigt konstig effekt.

Kolla så gaffelbenen sitter i linje med varandra.
Öga in dem mot varandra från sidan och kontrollera att dom inte lutar gentemot varandra.
Eftersom du slog i styret kan dom vridit sig i styrkronorna och ge en riktigt konstig effekt.

De verkar sitta i linje med varandra dock är den sida jag vurpa på närmare bromsskivan än den andra.

Det som jag dock upptäckte var att gaffelbenet på det vurpade sidan var alldeles oljigt som att jag spräckt packning satsen. Medan de andra gaffelbenet var torrt. Det är inte så att det rinner men den delen som skjuts ner drar med sig olja upp.

Läckage i ena framgaffeln

Kan läckage i en framgaffel leda till att hojen känns instabil?? Som att den inte spårar?

Kan läckage i en framgaffel leda till att hojen känns instabil?? Som att den inte spårar?

Ja det kan den.
Den som har olja vill ju inte fjädra lia mycket som den utan och det kan bli lite snett.
Men inte extremt då axeln är stum i gaffeln men det känns.

Men att gaffeln sitter närmare ena skivan än den andra låter rätt skumt!

Ja det kan den.
Den som har olja vill ju inte fjädra lia mycket som den utan och det kan bli lite snett.
Men inte extremt då axeln är stum i gaffeln men det känns.

Men att gaffeln sitter närmare ena skivan än den andra låter rätt skumt!

Har troligtvis mät fel. Men angående att gaffeln blir oljig beror väl på en trasig packning? Är det svårt att byta samt en ny packning kostar väl inte så mycket? Den går att köra inga problem men känns lite skum.

//Dafe

P.S. hur allvarligt är det bör jag ej köra?

Om du kan köra det är upp till dig, passa så du inte får olja på bromsarna bara.
Sen tycker jag du skall prova skruva bort gaffel benen, och sen återmontera dessa då risken finns att dom vridit sig i kronan. byta packboxar är inte speciellt svårt, inte så dyrt heller, så passa på när du ändå håller på.

Om du kan köra det är upp till dig, passa så du inte får olja på bromsarna bara.
Sen tycker jag du skall prova skruva bort gaffel benen, och sen återmontera dessa då risken finns att dom vridit sig i kronan. byta packboxar är inte speciellt svårt, inte så dyrt heller, så passa på när du ändå håller på.

De droppar inte utan den är bara kladdig. Det där med styrkronan hur kollar man det??? :va

Prova skruva direkt.
1 Skruva bort fram däcket.
2 Lossa gaffel benen släpp ner dom några cm.
3 Återmontera gaffel benen.
4 Skruva dit framhjulet med stora muttern.
5 släpp ner cykeln lås fram bromsen, komprimera gaffeln några gånger.
Sen drar du åt lås muttrarna. (kan vara värt ett försök.)provkör.

Prova skruva direkt.

Tackar tackar börjar med det, så får vi se.

//Dafe

Kanske en tokig fråga men har du skruvat åt bakdäcket ordentligt? skruvat åt kedjespännarna? vet sedan tidigare att du ville ha hjälp med att spänna kedjan.

Osäker om det kan förklara låsningen men ändå det är lätt att känna och detta kan påverka spårningen om bakdäcket sitter löst.

Prova skruva direkt.

Dom stora Tävlingspojkarna säger att man INTE ska bromsa när man komprimerar gaffeln för då centrerar de efter skivor/ klossar å inte efter hjulet, eller nåt åt de hållet....

Om ena gaffelbenet började läcka olja efter vurpan så kan du har sabbat gaffelbenet. du kan ju börja med att plocka av benet och rulla innerbenet mot en plan yta så ser du om det är rakt. Om du har usd så måste du nog plocka isär benet men det måste du ju ändå eftersom det läcker olja. Kolla även efter jack på innerbenet som kan ha uppkommit i samband med vurpan. Jacken gör att packboxen inte kan hålla tätt i det läget.

Men innan du köper nytt gaffelben så ska du ju självklart testat att byta enbart packbox. Gaffelben är dyra men skroten har säkert.

Kanske en tokig fråga men har du skruvat åt bakdäcket ordentligt? skruvat åt kedjespännarna? vet sedan tidigare att du ville ha hjälp med att spänna kedjan.

Osäker om det kan förklara låsningen men ändå det är lätt att känna och detta kan påverka spårningen om bakdäcket sitter löst.

Det tycker jag muttern var lite skrapad men vet inte om den var det innan. De diffar på ½ mm skall rätta till det. När jag körde hem kändes det som att fjädringen var mycket sämre men det kan ju bero på mig. Ena gaffeln blir kladdigare för varje gång den komprimeras. Men det där med styrkronan är jag dålig på. Den känns helt enkel ostadig som om chasit är skevt. Men det kan det inte vara för det kan inte ha gått fortare än 50 km/h.

Hittade lite skrapmärken längst ner på gaffeln som det gäller men vet ej om de fanns där tidigare.

//Dafe

Om ena gaffelbenet började läcka olja efter vurpan så kan du har sabbat gaffelbenet. du kan ju börja med att plocka av benet och rulla innerbenet mot en plan yta så ser du om det är rakt. Om du har usd så måste du nog plocka isär benet men det måste du ju ändå eftersom det läcker olja. Kolla även efter jack på innerbenet som kan ha uppkommit i samband med vurpan. Jacken gör att packboxen inte kan hålla tätt i det läget.

Men innan du köper nytt gaffelben så ska du ju självklart testat att byta enbart packbox. Gaffelben är dyra men skroten har säkert.

1. vad är usd?
2. Jack som repor då?

Last edited:
Lättaste sättet att kolla om den spårar är om du kör i 70km/h och släpper styret.

Last edited:
1. vad är usd?
2. Jack som repor då?

Som Fredde säger...
Pilla inte själv om du inte har grundläggande kunskaper.
Det MÅSTE bli rätt när du är klar för annars kan provturen sluta på fel ställe.

Jag jobbar i Kallhäll och kan svänga förbi och kika på den om du vill.
För du bodde i närheten va?

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...