Hjälp hojen spårar inte??

innan hade jag en gammal banhoj som hade lite hyss för sig. vi hade bytt ram då den gamla var skev (Diffade ca 3Cm när vi mätte mot bromsskivan) fick ner det ganska mycket med den nya ramen men en del av problemet kvarstod. så vi skruvade isär gaffeln och monterade ihop den igen o då blev allt prima (Var ändå tvungen o tömma ur gaffel oljan. den var nästan topp fylld och stum som satan)

men kolla så ditt bakhjul står rakt och sen lossa på gaffeln o se om den går att vrida rätt. min hoj betedde sig så att jag var tvungen att svänga lite vnster hela tiden för att få den o gå rakt fram.

sedan en dum fråga. jag antar att du har kollat lufttrycket i däcken. dåligt tryck = svår hanterbar hoj

Som Fredde säger...
Pilla inte själv om du inte har grundläggande kunskaper.
Det MÅSTE bli rätt när du är klar för annars kan provturen sluta på fel ställe.

Jag jobbar i Kallhäll och kan svänga förbi och kika på den om du vill.
För du bodde i närheten va?

Hittat det jag tror är felet. Har nu skruvat bort kåpan på ena sidan sätter jag mig på hojen och bromsar och trycker ihop den kommer det upp olja. Samt så säger det klick. Det verkar lite krångligt tror ni man kan köra den till dinmc i typ 50 km/h?

Hur pallar man lättast upp en hoj utan att den välter. Jag antar att jag måste ha spännband?

Samt är det enkelt att sätta tillbaka gaffelbenet fick det mycket billigare om jag tog loss det själv eller finns det risker att det kommer lite snett?

//Dafe

Hur pallar man lättast upp en hoj utan att den välter. Jag antar att jag måste ha spännband?

Samt är det enkelt att sätta tillbaka gaffelbenet fick det mycket billigare om jag tog loss det själv eller finns det risker att det kommer lite snett?

//Dafe
Spännband runt styrkronan upp mot en krok i taket, funkar klockrent! :tummenupp Fast det underlättar om du har ett depåstöd bak.

Väldigt enkelt ja, bort med skärmen, bort med hjulet, bort med bromsoket, lossa clip on'et, sen är det bara att lossa styrkronorna och lirka ut benet. Sätt tillbaka omvänt.

Försök få en kompis som kan, att hjälpa dig med detta.
Det är inte svårt men dumt riskera att något blir fel, lämna då hellre in hojen.
Det kanske kostar men då kan du vara lugn i alla fall.

har du bobiner bak eller fästen för bobiner så kan man använda två pall bockar bak. i stället för depåstöd

Spännband runt styrkronan upp mot en krok i taket, funkar klockrent! :tummenupp Fast det underlättar om du har ett depåstöd bak.

Väldigt enkelt ja, bort med skärmen, bort med hjulet, bort med bromsoket, lossa clip on'et, sen är det bara att lossa styrkronorna och lirka ut benet. Sätt tillbaka omvänt.

Vad bra att du svara du är alltid så hjälpsam. :tummenupp

När jag sedan sätter tillbaka det kan det inte komma fel eller? Sedan om du följer tråden tror du att det är detta som kan vara felet. Lelle på Din MC lät lite tveksam.

Tack för allt!

//Dafe

Upp med skiten på depåstöd alt spänn i taket som hostic säger. Kolla de grundläggande sakerna först innan du börjar totalriva hojen. Kolla kedja, hjulspårning, syna gaffelbenen, dra o slit i hjulen och styret för att kolla lagren. Gå över hojen ordentligt och leta efter synliga skador först o främst. Usd = upsidedown. En typ av gaffelben som är meckigare att komma in i och rota runt. Skit i det du utan lämna in dem eller be nån kunnig om hjälp. Packboxar är billiga men det är själva jobbet som tar lite tid med dessa typer av gaffelben.

Vad bra att du svara du är alltid så hjälpsam. :tummenupp

När jag sedan sätter tillbaka det kan det inte komma fel eller? Sedan om du följer tråden tror du att det är detta som kan vara felet. Lelle på Din MC lät lite tveksam.

Tack för allt!

//Dafe
Tackar :rodnar

Så länge du skjuter upp det lika långt som det andra benet så är det inget som kan gå fel! :tummenupp
Svårt att säga utan att ha kollat på grejerna IRL, men visst, det kan ju vara en del av det hela, tillsammans med tex lagerglapp eller liknande.
Upp med skiten på depåstöd alt spänn i taket som hostic säger.
Hoztic för guds skull! :mad: :mad: :mad: Jävla sörlänningar! :mad:

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...