Hayabusa turbo.THE DREAM

Status
Ej öppen för fler svar.
jag kommer bänka hojen hos marklund. först så ska jag köra med uppen westgate etc så effekten inte blir så hög. max 200 hk på bakhjulet hoppas jag på om inte mindre så inte killen på bilprovningen svimar :D. sedan återgår man till de viktigaste :tungan att få ut bra med krut ur gammel busan :yoparty

men men de är en lång väg ditt ;).

Ska du regga med turbo så kan du inte gå över original effekt och original vrid. Inte i papperna iallafall :D Så max 175 hk eller vad det nu är. Vridet brukar kunna bli alldeles för mycket för besiktningsgubbarnas smak, så för att komma under originalvridet lär du behöva gå en bit under 175 hk. Turbon får upp vridet en del även på låga tryck. Originaleffekten i min hoj är 130 hk, och jag var tvungen att lämna bänkpapper på 97 hk för att vridet skulle hamna under original :D Men det går ju att fuska med papperna också.

Och intyg från Suzuki på att chassit och bromsarna tål mer effekt och vrid än original går inte att få. Det är kört. Jag har försökt många gånger :näsblod Och bilprovningen vill ha intyg på allt som inte hamnar innanför ramen för originalutförande.
 
Ska du regga med turbo så kan du inte gå över original effekt och original vrid. Inte i papperna iallafall :D Så max 175 hk eller vad det nu är. Vridet brukar kunna bli alldeles för mycket för besiktningsgubbarnas smak, så för att komma under originalvridet lär du behöva gå en bit under 175 hk. Turbon får upp vridet en del även på låga tryck. Originaleffekten i min hoj är 130 hk, och jag var tvungen att lämna bänkpapper på 97 hk för att vridet skulle hamna under original :D Men det går ju att fuska med papperna också.

Och intyg från Suzuki på att chassit och bromsarna tål mer effekt och vrid än original går inte att få. Det är kört. Jag har försökt många gånger :näsblod Och bilprovningen vill ha intyg på allt som inte hamnar innanför ramen för originalutförande.


vi får se hur de går. de är långt till besiktningen än :gnissla.
 
nu är fälgarna/svingen klar för lack :yoparty

borr jiggen är ochså klar för att borra upp från m10 till m12 i blocket. :tummenupp

de ända som fattas nu är en damsugare :D sedan är de bara och börja borra:yoparty
 
Ska du regga med turbo så kan du inte gå över original effekt och original vrid. Inte i papperna iallafall :D Så max 175 hk eller vad det nu är. Vridet brukar kunna bli alldeles för mycket för besiktningsgubbarnas smak, så för att komma under originalvridet lär du behöva gå en bit under 175 hk. Turbon får upp vridet en del även på låga tryck. Originaleffekten i min hoj är 130 hk, och jag var tvungen att lämna bänkpapper på 97 hk för att vridet skulle hamna under original :D Men det går ju att fuska med papperna också.

Och intyg från Suzuki på att chassit och bromsarna tål mer effekt och vrid än original går inte att få. Det är kört. Jag har försökt många gånger :näsblod Och bilprovningen vill ha intyg på allt som inte hamnar innanför ramen för originalutförande.

Hur gjorde du vid din bänkning? Pratade med en lokal kille som reggade sin Ascona med Volvo turbomotor. Detta var inte helt enkelt, för det första kan man tydligen inte ta vilket bänkpapper som helst utan fordonet måste köras i en, av SPB, godkänd bromsbänk.
Bilen var tvungen att köras med 0,5 bar övertryck och då inte lämna effekt/vrid över det tillåtna för aktuellt fordon.
Jag har för mig att dom hade olja på valsarna så däcken slirade lagom mycket för att komma under det tillåtna värdet. :hihi

Visst kan man ju ställa tändningen helt åt fanders så den knappt går, men att få ut en godkänd effekt på t ex. en bil med stor motorvolym med ett halvt kilos övertryck kan ju bli klart besvärande.

Sorry för OT @ TS.
 
Last edited:
Hur gjorde du vid din bänkning? Pratade med en lokal kille som reggade sin Ascona med Volvo turbomotor. Detta var inte helt enkelt, för det första kan man tydligen inte ta vilket bänkpapper som helst utan fordonet måste köras i en, av SPB, godkänd bromsbänk.
Bilen var tvungen att köras med 0,5 bar övertryck och då inte lämna effekt/vrid över det tillåtna för aktuellt fordon.
Jag har för mig att dom hade olja på valsarna så däcken slirade lagom mycket för att komma under det tillåtna värdet. :hihi

Visst kan man ju ställa tändningen helt åt fanders så den knappt går, men att få ut en godkänd effekt på t ex. en bil med stor motorvolym med ett halvt kilos övertryck kan ju bli klart besvärande.

Sorry för OT @ TS.

Jepp, måste vara av sbp godkänd bänkningsfirma, men firman där jag bänkade (och utför alla andra bänkningar också för den delen), är godkänd. Kurvorna ska lämnas till sbp tillsammans med ett av firman påskrivet intyg där det står effekt och vrid vid vilka varv, vad som är gjort, eventuell laddtrycksbegränsning samt underskrift från bromsbänksoperatören. Tror det var allt om jag minns rätt :rolleyes:
Lite äldre bilar (t.ex. gamla Saab och Volvo) brukar vara godkända för mer effekt än de ger original om man gör vissa ändringar i bromsar mm (står vad som ska göras i SFRO:s handbok), så därför kan man regga t.ex. en Volvo 142:a med Volvos turbo-5:a på 175 hk eftersom 142:an är godkänd för max 180 hk. 240:in är godkänd för upp till 220 hk har jag för mig. Saab V4 för 140 hk :) Vet inte om Opel har någon sådan gräns, eller om det är original som gäller. Förutom de +20% i effekt och +10% i vrid som de brukar godkänna. Gäller dock inte motorcyklar...
Men var han tvungen att bänka för det? Eller han var tvungen att strypa motorn? Var bilen inte godkänd för motorns originaleffekt och vrid? Annars brukar sbp gå på ursprungseffekt (genom att kolla på motornummer och slå i sina böcker så ser de vad den motorn ska ge), och man brukar inte få strypa. Men det kanske är ändrat nu? Var ett tag sedan jag höll på med sådant.

Hmmm, nu blev det väldigt offtopic, men ändå inte. Sorry driverinblack! :)
 
Jepp, måste vara av sbp godkänd bänkningsfirma, men firman där jag bänkade (och utför alla andra bänkningar också för den delen), är godkänd. Kurvorna ska lämnas till sbp tillsammans med ett av firman påskrivet intyg där det står effekt och vrid vid vilka varv, vad som är gjort, eventuell laddtrycksbegränsning samt underskrift från bromsbänksoperatören. Tror det var allt om jag minns rätt :rolleyes:
Lite äldre bilar (t.ex. gamla Saab och Volvo) brukar vara godkända för mer effekt än de ger original om man gör vissa ändringar i bromsar mm (står vad som ska göras i SFRO:s handbok), så därför kan man regga t.ex. en Volvo 142:a med Volvos turbo-5:a på 175 hk eftersom 142:an är godkänd för max 180 hk. 240:in är godkänd för upp till 220 hk har jag för mig. Saab V4 för 140 hk :) Vet inte om Opel har någon sådan gräns, eller om det är original som gäller. Förutom de +20% i effekt och +10% i vrid som de brukar godkänna. Gäller dock inte motorcyklar...
Men var han tvungen att bänka för det? Eller han var tvungen att strypa motorn? Var bilen inte godkänd för motorns originaleffekt och vrid? Annars brukar sbp gå på ursprungseffekt (genom att kolla på motornummer och slå i sina böcker så ser de vad den motorn ska ge), och man brukar inte få strypa. Men det kanske är ändrat nu? Var ett tag sedan jag höll på med sådant.

Hmmm, nu blev det väldigt offtopic, men ändå inte. Sorry driverinblack! :)



bilar/mc har olika regler va gäller registering vid motorbyten/turbo trimmning etc. om ni vill veta mer öppna en ny tråd hälst:tummenupp

till helgen så kommer blocket borras och göras klar iaf :yoparty
 
Är det en intercooler från McXpress? Kostar? Ska ju också bygga turbo nån gång framöver så jag klurar bara lite på kostnaderna. Ser ut att gå bra för dig. Mycket intressant bygge!
 
sådär efter 3.5 timmes borrande/gängande så är äntligen blocket/cylinderaden färdig :tummenupp

jag knäppte ett kort på grenröret från turbo andersson :yoparty
 
Han den där Andersson är en jävel på att få fina svetsar och knullputs på sina grejor! :tuttar
 
Ska bli kul att följa detta projekt :tummenupp
Vad räknar du med att notan landar på för allt extra ?
 
Han den där Andersson är en jävel på att få fina svetsar och knullputs på sina grejor! :tuttar

de va därför jag köpte grenröret av honom. pga bra puts.svetsar och skapligt flöde i grejorna. men jag fick slipa till några grader och svets loppor för ett extra bra flöde:yoparty

Ska bli kul att följa detta projekt :tummenupp
Vad räknar du med att notan landar på för allt extra ?

allt som allt kring 100.
 
Last edited:
Intressent att följa ditt bygge!::) Vart har du insupit din kunskap om turbobygge? Hållit på med bilar, läst kanske eller självlärd? Du har väl en mentor med dig i bygget kan jag tänka mig. Själv har jag varken kunskapen, verktyg eller rätt ställe att hålla på med sådant, men skulle vara skitkul att någon gång få göra något med helt egen prägel på, sen om det är en garagelackad skitraka, eller caféracer, turbobygge eller annat egenhändigt ihopsnickrat av underordnad betyelse, skaparglädjen den viktiga:tummenupp
 
Last edited:
Intressent att följa ditt bygge!::) Vart har du insupit din kunskap om turbobygge? Hållit på med bilar, läst kanske eller självlärd? Du har väl en mentor med dig i bygget kan jag tänka mig. Själv har jag varken kunskapen, verktyg eller rätt ställe att hålla på med sådant, men skulle vara skitkul att någon gång få göra något med helt egen prägel på, sen om det är en garagelackad skitraka, eller caféracer, turbobygge eller annat egenhändigt ihopsnickrat av underordnad betyelse, skaparglädjen den viktiga:tummenupp

jag har har fått min kundskap av pappa och att läsa på sporthoj. och frågat turbo andersson och marklund. men vist jag är dels självlärd ochså. jag jobbar som bil mekaniker men jag tycker mer om hojar:yoparty

bara man ge sig fan på någon ting så går de. :tummenupp
 
sådär efter 3.5 timmes borrande/gängande så är äntligen blocket/cylinderaden färdig :tummenupp

jag knäppte ett kort på grenröret från turbo andersson :yoparty

Bra jobbat mannen, själv "borrade" och "gängade" jag själv igår kväll med en annan skönhet... :tuttar

Men 3,5 h är lite att ta i!!!

Och i "grenröret" fick jag inte heller komma in... :gråta






;)
 
Vad har du planerad budget för ett sådant projekt? Såg en turbobusa på blocket precis, men tyckte den var något överdyr :-S

http://www.blocket.se/vi/16063226.htm?ca=23_10_s


kring 100 tusen har jag räknat ut att mitt bygge kommer att kosta. de är dyrt men de är roligt :D

Bra jobbat mannen, själv "borrade" och "gängade" jag själv igår kväll med en annan skönhet... :tuttar

Men 3,5 h är lite att ta i!!!

Och i "grenröret" fick jag inte heller komma in... :gråta


de tog 3.5 timme med alla rengöring och tejpning etc. för jag vill inte få in ett litet metall spån ner bland veven etc. kvalite tar tid. heldre att de tar 3.5 timme än att man måste riva hela motorn pga att metall flisor har ramlat ner i motorn :yoparty
i morgon blir de rivning av toppen :tummenupp
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top