Behöver hjälp att välja.

Vilken skall jag välja?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Det förklarar ju både varför jag gillade dessa två hojar samt även varför jag valt den hojen jag kör idag... :) Mt-01:an är ju troligtvis extremfallet: "Fiskebåtsmotor i ett kompetent chassi"
Jag har provat en del (små) ombyggnader på min hoj, men har i de flesta fall gått tillbaka till standard igen. Slipon lät för mycket och ruta förstörde hela nakenhojskänslan. Styrbreddarna har fått sitta kvar däremot.
När jag blir för gammal och stel för att komma upp på en riktig hoj skall jag köpa en M1800 :rolleyes:

Jo MT01 är en ball hoj, har inte den R1 framgaffel i likhet med Warriorn? Det finns en kille här i Sthlm som lärt sig svänga med en MT01. Jag träffade honom på Rörken, och gosh vad han hade utvecklats sedan förr året! Jag hängde inte på killen jag förut nonchat. :mad:

Men det trista med MT01, Warrior, M1800, Triumph Rocket mfl är ju att det inte finns just några trimdelar. Jag vet inte ens om det finns en trimkam till M1800? Till Sportster finns över 40 olika kammar från 6 tillverkare. Plus att man kan beställa egna om man vill. Till HD bigtwin finns ännu fler.

Man kan beställa samtliga drevpar till samtliga Harleylådor med valfri utväxling, som hyllvara. Det finns över sex tillverkare av ventiler, över fyra tillverkare av High Perf-topplock osv. Det här är väl min enda ursäkt att ha hamnat i Harley-träsket. Som motorkille känns det som att ha kommit in i värmen. Allt finns att köpa om man inte vill eller kan tillverka själv.

/J

Grattis till det bästa av de två valen:tummenupp

En av mina bästa kompisar åker Warrior med en del godsaker monterade. Funkar bra och trevligt på landsvägen, Bomber-styret ger väl en körställning som kan beskrivas som...- intressant - för den som är mer van vid plastraket eller grussprättare.

Jag föll nog ändå mest för Night-Rodden - den hade nämligen ett extra par fotpinnar där jag var mer van att hitta dem:) .

För övrigt var vi tillsammans på Mittsverige förra året. Han var faktiskt snabbare än några litersraketer runt banan i grön grupp. Intressant för honom och en liten tankeställare för fartfantomer:gnissla

Lycka till med Din nya hoj!

Jo MT01 är en ball hoj, har inte den R1 framgaffel i likhet med Warriorn? Det finns en kille här i Sthlm som lärt sig svänga med en MT01. Jag träffade honom på Rörken, och gosh vad han hade utvecklats sedan förr året! Jag hängde inte på killen jag förut nonchat. :mad:

Men det trista med MT01, Warrior, M1800, Triumph Rocket mfl är ju att det inte finns just några trimdelar. Jag vet inte ens om det finns en trimkam till M1800? Till Sportster finns över 40 olika kammar från 6 tillverkare. Plus att man kan beställa egna om man vill. Till HD bigtwin finns ännu fler.

Man kan beställa samtliga drevpar till samtliga Harleylådor med valfri utväxling, som hyllvara. Det finns över sex tillverkare av ventiler, över fyra tillverkare av High Perf-topplock osv. Det här är väl min enda ursäkt att ha hamnat i Harley-träsket. Som motorkille känns det som att ha kommit in i värmen. Allt finns att köpa om man inte vill eller kan tillverka själv.

/J

Jo, vad jag har förstått kommer både gaffel och bromsar från R1:an, men kanske inte den senaste modellen. Skit samma, för en hobbyåkare som mig är det inte materialet som sätter gränserna iallafall :cool:
Tyvärr var min hoj från fabrik utrustad med skitdäck (Metzeler Z4). Jag hoppas jag lyckas slita ut dom snart, så jag kan byta till lite mer förtroendeingivande sulor och våga slita dom ända ut på kanten.

Visst finns det trimdelar till MT-01:an. Problemet är att de flesta säljs av Yamaha och är prissatta därefter... Ett "Stage 3-kit" med högkompkolvar, titansystem och ECU har jag för mig ligger en bit över 60 papp, och du får ju ändå inte stans vassaste hoj :huvet

Jo, vad jag har förstått kommer både gaffel och bromsar från R1:an, men kanske inte den senaste modellen. Skit samma, för en hobbyåkare som mig är det inte materialet som sätter gränserna iallafall :cool:
Tyvärr var min hoj från fabrik utrustad med skitdäck (Metzeler Z4). Jag hoppas jag lyckas slita ut dom snart, så jag kan byta till lite mer förtroendeingivande sulor och våga slita dom ända ut på kanten.

Visst finns det trimdelar till MT-01:an. Problemet är att de flesta säljs av Yamaha och är prissatta därefter... Ett "Stage 3-kit" med högkompkolvar, titansystem och ECU har jag för mig ligger en bit över 60 papp, och du får ju ändå inte stans vassaste hoj :huvet

Finns det vassare kammar?

Va fan, det är ju ingen Hardly Ableson...Det räcker med en (Som givetvis är den perfekta trimkammen, eftersom den är licensierad av Yamaha) :rolleyes: :)

Ja träffade en kille som hade en R2 på barkarby. Vi körde mot varann. Han hade det kittet med högkompkolvar och grejs. Samt öppnare system.
rätt ballt ljud. Låter inte som HD på motorbroms och låga varvtal.

Hur gick det, vem vann? :tungan

Han hade inte en mössa förstås. Men det var en trevlig kille och en snyggt ombyggd hoj. Inte ens om han hade haft samma effekt som jag hade han hängt på det är ju en tyngre hoj. Men det är fläskigt ljud med 110" :D

Han hade inte en mössa förstås. Men det var en trevlig kille och en snyggt ombyggd hoj. Inte ens om han hade haft samma effekt som jag hade han hängt på det är ju en tyngre hoj. Men det är fläskigt ljud med 110" :D

jAskA Fan fICksa å dRa dEJj :kulspruta

vEntabaRA HohOhahA! (+1000 smileysar)

ANånnymm snab ÅkaRe

jAskA Fan fICksa å dRa dEJj :kulspruta

vEntabaRA HohOhahA! (+1000 smileysar)

ANånnymm snab ÅkaRe

Ja du har väl en ny gathoj nu. Då måste vi ju testa att rejsa på Barkarby igen! Du kanske vinner den här gången! :D Vinner du får du köra mot IngvarB. Han är duktig på att starta och har bra tryck i sin gamla GSX1100... har jag fått erfara! :D

Last edited:
Ja du har väl en ny gathoj nu. Då måste vi ju testa att rejsa på Barkarby igen! Du kanske vinner den här gången! :D

Oxå glömde du säga... :D
(du vann ju inte bara för att jag slutade gasa efter 201 m... ;))
Nej, skit vare som du säger, jag hade min kropp bakom din i en tänkt linje tvärs banan = efter... :gnissla
Även om det inte var mycket så var det bakom.
Du hade ju dessutom kopplingsprobs vill jag minnas med din Barnett som slirade och jäklades.

Ja jag har ny touringsläde, som jag inte har en aning om hur man startar med eller hur den vill bete sig. Ska bli kul att öva mer.
Körde en repa mot Ingvar sist... :rodnar Satan det såg ut som om jag hade felparkerat!

Last edited:
Oxå glömde du säga... :D
(du vann ju inte bara för att jag slutade gasa efter 201 m... ;))
Nej, skit som du säger, jag hade min kropp bakom din i en tänkt linje = efter...
:gnissla Även om det inte var mycket så var det bakom.
Du hade ju dessutom kopplingsprobs vill jag minnas med din Barnett som slirade och jäklades.

Ja jag har ny touringsläde, som jag inte har en aning om hur man startar med eller hur den vill bete sig. Ska bli kul att öva mer.
Körde en repa mot Ingvar sist... :rodna Satan det såg ut som om jag hade felparkerat!

Jo det kan bli spännande jag har bytt till en riktig banditkoppling i år samt höjt effekt och vridmoment från 127rwhp och 162 Nm till 137 rwhp och 178Nm i år tack vare mitt hembyggda avgassystem och sprutet.

Åas sidan har jag upptäck att mina ventilfjädrar har mattats. Har ventilfladder och lift off, man kan se hur effektkurvan börja ramla vid 6400 rpm, jag har därför sänkt varvstoppet från 7000 till 6500 det som är kvar av denna säsong. Ska byta till värre fjädrar och vassare kam i vinter.

Bifogat

• dyno_080702_nm.jpg
    dyno_080702_nm.jpg
    94.2 KB · Visningar: 48
Last edited:
Jo det kan bli spännande jag har bytt till en riktig banditkoppling i år samt höjt effekt och vridmoment från 127rwhp och 162 Nm till 137 rwhp och 178Nm i år tack vare mitt hembyggda avgassystem och sprutet.

Åas sidan har jag upptäck att mina ventilfjädrar har mattats. Har ventilfladder och lift off, man kan se hur effektkurvan börja ramla vid 6400 rpm, jag har därför sänkt varvstoppet från 7000 till 6500 det som är kvar av denna säsong. Ska byta till värre fjädrar och vassare kam i vinter.

Jahaja, fjädrarna börjar mattas... inte så bra nej.
Titanventiler kanske?
Sen vill jag glana i kanalerna glöm inte det!
Vem vet... det kanske går att räta ut den där effektkurvan ytterligare ;)
Fränt med mycket vrid :yoparty :yoparty

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back