Behöver hjälp att välja.

Vilken skall jag välja?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Jahaja, fjädrarna börjar mattas... inte så bra nej.
Titanventiler kanske?
Sen vill jag glana i kanalerna glöm inte det!
Vem vet... det kanske går att räta ut den där effektkurvan ytterligare ;)
Fränt med mycket vrid :yoparty :yoparty

Tassen mfl rekommenderar fjädrar från tex Comp Cams http://www.compperformancegroupstor...c?Screen=CTGY&Store_Code=CC&Category_Code=BEE eller Woods. Jag ska satsa på ventilbricka och knaster i titan. Samt värre lyftare från Jim's, "hydrosolid"

Det senaste på ventilfjäderfronten är tydligen sk Behive Springs. De har slagit i Nascar samt sitter i de nyaste Harleysarna. Behive Springs har inte samma problem med ormning som vanliga raka fjädrar. Så med behive springs så har man bara en fjäder vilket ger mycket lägre vikt. Vanliga fjädrar till dessa lyft måste ju annars vara dubbel eller trippelfjädrar som jag har i nu.

Dessutom ger behive springs en mindre diameter på ventilbrickan som därmed blir lättare :D Så jag tror att det blir behive springs från Comp Cams, 200 lbs i sätestryck måste man ha till red shift 643 som är den kam jag ska handla. Den lyfter 0.645" jämfört med de 0.6" jag har nu.

Hoppas nu bara att det blir bra väder på onsdag! :gnissla Jag har bytt olja och filter igår för lägsta friktion! :D

Bifogat

• BeehiveValveSpring_001.jpg
    BeehiveValveSpring_001.jpg
    120.9 KB · Visningar: 41
Last edited:
Jo det kan bli spännande jag har bytt till en riktig banditkoppling i år samt höjt effekt och vridmoment från 127rwhp och 162 Nm till 137 rwhp och 178Nm i år tack vare mitt hembyggda avgassystem och sprutet.

Åas sidan har jag upptäck att mina ventilfjädrar har mattats. Har ventilfladder och lift off, man kan se hur effektkurvan börja ramla vid 6400 rpm, jag har därför sänkt varvstoppet från 7000 till 6500 det som är kvar av denna säsong. Ska byta till värre fjädrar och vassare kam i vinter.

Imponerande, antar att pengarna du lagt ner på hojen är lika imponerande. :gnissla

Kul med en HD som kan leka med sporthojarna. :tummenupp

Seså, gaska upp er nu gubbs. I år är sista chansen ni har:D , nästa år har jag minst 10 hästar till:yoparty.

/Ingvar

Ska du tjacka min hoj? :tungan :lol

Jassådu... vad ska du göra då? Mer kubik? Lämna toppen till nån portare? Andra kammar? Berätta!!!

Tassen mfl rekommenderar fjädrar från tex Comp Cams eller Woods. Jag ska satsa på ventilbricka och knaster i titan. Samt värre lyftare från Jim's, "hydrosolid"

Det senaste på ventilfjäderfronten är tydligen sk Behive Springs. De har slagit i Nascar samt sitter i de nyaste Harleysarna. Behive Springs har inte samma problem med ormning som vanliga raka fjädrar. Så med behive springs så har man bara en fjäder vilket ger mycket lägre vikt. Vanliga fjädrar till dessa lyft måste ju annars vara dubbel eller trippelfjädrar som jag har i nu.

Dessutom ger behive springs en mindre diameter på ventilbrickan som därmed blir lättare :D Så jag tror att det blir behive springs från Comp Cams, 200 lbs i sätestryck måste man ha till red shift 643 som är den kam jag ska handla. Den lyfter 0.645" jämfört med de 0.6" jag har nu.

Hoppas nu bara att det blir bra väder på onsdag! :gnissla Jag har bytt olja och filter igår för lägsta friktion! :D

Ahapp! Du köpte förståss multigradeolja?? ;) (vet ju att du är märkeskille oxå så det blev väl endast det dyraste? :tungan)
Behive hit och beware dit... kul att se att även andra racinggrenar upptäckt att ingenting väger ingenting!
Enklelfjädrar har suttit på sporthojar ett tag nu... dock ännu ej konade.
Men det kommer väl när japsen får se det.

Kammen låter galen i lyft! Vilka massakrafter!!! :skrämd vad är det för öppettider?
Seven-Eleven?

Last edited:
grattis till hojjen!

skulle du ändra dig så kommer här några alternativ (alla hd's):

Bifogat

• Harley Davidson Fat Boy.jpg
    Harley Davidson Fat Boy.jpg
    61.9 KB · Visningar: 44
  • Harley Davidson NIght Rod.jpg
    Harley Davidson NIght Rod.jpg
    162.6 KB · Visningar: 46
  • Harley Davidson Nightster.jpg
    Harley Davidson Nightster.jpg
    135 KB · Visningar: 44
Ska du tjacka min hoj? :tungan :lol

Jassådu... vad ska du göra då? Mer kubik? Lämna toppen till nån portare? Andra kammar? Berätta!!!

En Honda:skrämd !!!! nej vet du vad, en 25 år gammal Suzuki skall det vara.
Vad det gäller kubik så är liten o rapp bättre än stor och ... vettu:D . Jag vill också ha en så trött kam som möjligt mest pga jobbiga slitageproblem med för vassa kammar. Å andra sidan är kammarna i -91-92 GSXR det vassaste Suzuki gjorde för dom oljekylda spisarna. Så orginalkammarna får sitta kvar.

Själv är bästa dräng :D så toppen kommer återigen att hamna på arbetsbänken i ett garage i Tumba. Förutom att sätta i 30mm-ventiler på insug kommer jag att öppna upp epoxibyttan. Golven skall höjas lite och pottorna fyllas ut en gnutta. Allt för att luras att kanalen är rakare än den är för att få en riktigt hög fart på bränsleblandningen. Lyckas man bra med farten på gaserna kan man dessutom dra nytta av ett högre loob-center. Förgasarna kommer att tratt-bestyckas och förses med lämplig filtrering.

/Ingvar

Last edited:
Det blev en R2 och jag är hur nöjd som helst, blev ca 50 mil på Åland i helgen.:tummenupp

Photo_5267_962415.JPG

Photo_5267_962408.JPG

Suzukin tveklöst. En sån skulle jag faktiskt kunna tänka mig att komplettera garaget med...med highway pegs, ryggstöd till frugan och öppna V&H Longshots....:D

*/ ?>
Back