Hur ser undercuttade drev ut?

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Har sökt runt här och på google men hittar inga bra bilder på hur en undercuttad låda ser ut. Någon som kan förklara?

Det är när sidorna på drevens sk klor samt motpart (dogtooth eller "dogs" på engelska) lutar inåt. Så att dreven dras ihop av vridmomentet de överför.

groundgear.jpg

/J

Hmm, förstår inte riktigt. Är det det man ser på bilden? Där det "ground surface" ?

Eller är det att "klorna" lutar åt ett speciellt håll. Alltså kan man fila till dom själv om man hade kunskapen och rätt verktyg?

Japp, man ser det ganska tydligt om man tittar på bommen närmast.
Ground betyder slipad (yta), dvs man har slipat ingreppsytorna kilformat så att motsvarande medbringare som ska greppa dras fast av den negativa vinkeln som uppstår mellan dem.

Som jämförelse kan du titta hur bommarna ser ut på den sida som inte är bearbetad, den är relativt rak och det innebär att det inte finns någon direkt hopdragande kraft annat än ytfriktionen.
När det blir slitet så blir vinken snarare positiv vilket kan leda till att vridmomentet snarare skjuter isär drev och medbringare... Ja du förstår säkert ;)

Jobbet bör göras med delningsdocka för att vara säker på att vridmomentet fördelas jämnt över samtliga bommar, råkar du slipa av lite för mycket på en så är den inte med och delar på momentet.

Sen vet jag inte hur djupt härdade originaldreven är, ska det bli bra kanske man måste härda om ytorna?

Man har slipat en negativ vinkel på ingreppen mellan dreven, så att de hakar tag i varann, hårdare ju mer man belastar.
Normalt är ingrepsytorna helt parallella med varan med risk att dreven glider isär tills de tillslut tappar greppet. Växeln hoppar.

EDIT: Jahaja Jörgen hann före... med BILD å allt...märkligt för när jag öppnade tråden syntes bara inlägg ett... *ooooooo-oooo* (rymdljudet i X-files)

Last edited:
Hmm, förstår inte riktigt. Är det det man ser på bilden? Där det "ground surface" ?

Eller är det att "klorna" lutar åt ett speciellt håll. Alltså kan man fila till dom själv om man hade kunskapen och rätt verktyg?

Man bör nog ha 5++ i metallslöjd om man ska fila till dem för hand. Men visst, men en ängels tålamod så går det.

//Citat:
Inskickat av Ozzian
.......

Sen vet jag inte hur djupt härdade originaldreven är, ska det bli bra kanske man måste härda om ytorna?

Dreven är förmodligen sinterpressade och lika hårda/sega rakt igenom.

/Ingvar//

Sinterpressade? Menar du att dreven skulle vara gjorda i hårdmetall. Ungefär som svarvstål! Mao, väldigt hårda men spröda vid hårda slag.....

Mats

Man bör nog ha 5++ i metallslöjd om man ska fila till dem för hand. Men visst, men en ängels tålamod så går det.

Mats

Exakt!

Detta är inget man gör med en Dremel hemma i garaget....
Det ska passas in sa att ALLA kontaktytor matchar varann.
D.v.s max anliggningsyta, och inte bara en smal rimpa.
Dessutom måste alla tre ( i detta exempel) greppa lika mycket = samtidigt)
Så det är ett jädra kritande, monterande passande skavande.

Tack för svaren.
Jag trodde att det var själva kuggarna man gjorde nåt med men så är det alltså inte. Skulle va roligt se en undercuttad låda i verkligheten =)

Tack för svaren.
Jag trodde att det var själva kuggarna man gjorde nåt med men så är det alltså inte. Skulle va roligt se en undercuttad låda i verkligheten =)

Harleys Sporsterlådor är undercuttade original, men de är svåra att se eftersom kan inte behöver plocka isär dem! ;)

Här har du min 6-pet Bakerlåda att titta på. Undercuttad på samliga drevpar.

Du kan se hur klorna är laxstjärtsformade på de två drevpar som har klorna synliga.

/J

Bifogat

• 1640_v6.jpg
    1640_v6.jpg
    102.6 KB · Visningar: 172

//Citat:
Inskickat av Ozzian
.......

Dreven är förmodligen sinterpressade och lika hårda/sega rakt igenom.

/Ingvar//

Sinterpressade? Menar du att dreven skulle vara gjorda i hårdmetall. Ungefär som svarvstål! Mao, väldigt hårda men spröda vid hårda slag.....

Mats

Det gäller ju att anpassa stålkvaliten. Hårdmetalldrev skulle nog inte funka något vidare:).
Jag skrev "förmodligen", törs inte sätta min högra hand på att det är så men är rätt säker.

/Ingvar

Skulle nog sätta min högra hand på att de inte är pressade och sintrade. Av den enkla anledningen att ingen skulle vara villig att betala det. Ett hårdmetallskär kostar i runda slängar mellan 100-800.- (de på jula räknas inte). De har högre tolerans, men är oftast betydligt mindre än dreven. Skär tillverkas i större (grund-) serier varför tillverkningskostnaden hålls nere. Tror dock inte att hårdhet/skörhet är problemet. Det finns enorma mängder pulverblandningar så att få en blandning som har slitstyrka, hårdhet och ospröd tror jag inte skulle vara några problem.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D