Superduke-tråden

Med den drevningen går inte 4an som 3an då , tex med 16/38 så brassar man upp han i ca 90-110 och kör om man vill till varvstop ca 160-170km/h
Det jag menar är, lurar man inte sig själv lite om drevningen blir för hög att wow drog upp han på 4an men egentligen så är det samma sak som innan med 16/38 fast på 3an..:tungan
Blev lite snurrigt kanske :D
 
Det viktiga är att man har en bra utväxling för ändamålet:tummenupp

Om det är så att man vill ha en väldigt låg etta för att "stunta" är jag med på banan, men att dreva ner den bara för att kunna dra upp den på slangen med högre växel har jag svårt att förstå:va

Det är ju inte så att det saknas vrid i bitarna:yoparty
 
Med den drevningen går inte 4an som 3an då , tex med 16/38 så brassar man upp han i ca 90-110 och kör om man vill till varvstop ca 160-170km/h
Det jag menar är, lurar man inte sig själv lite om drevningen blir för hög att wow drog upp han på 4an men egentligen så är det samma sak som innan med 16/38 fast på 3an..:tungan
Blev lite snurrigt kanske :D

Drar upp han i runt 95-100 på 3:an, kör jag till varvstopp ligger det runt 160. Nu e inte jag bra på 4:an men ska den gå för mig upp måste det gå i 125 och jag får rycka i med kroppen rätt hårt. tycker inte att det blir som att hoppa en växel, utan är rätt nöjd med hastigheterna. var precis därför jag inte ville ha ett 42 drev för att då blir väll 3:an som 2:an och 4.an som 3:an.
 
Okidoki Kamikaze .
Intressant länk marcus :)

Nickeluring hur går det med hojjen och din fot ?

Jo , det verkar bli fin fint väder i helgen :tummenupp någon som fortfarande brassar på tex bulten eller är det bara gokart banor som gäller här :confused:
Det kan väl va kul att få växla upp från 2an nån gång me va :D
Mvh
 
Last edited:
Jo tack, jag kan gå hjälpligt på foten nu, så den blir bättre. Hojen vet jag inte vad som händer med, jag får inte tag på Ragnar...men det blir nog inget mer hojåkande för mig i år i alla fall.
 
Äntligen Knäskrap

Körde bana för andra gången idag, på sviestad igen. :tummenupp
Satte på Michelin power pilot 2ct igår (bak), och fick sånt bra fötroende för hojen att jag lyckades få ner båda knäna i backen (inte samtidigt :tungan ).
Det var första gången för mig så jag blev fett med nöjd :D

Angående bakhjulsåkning så har jag fortfarande svårt att få upp den på trean. Kör min 07:a helt original förutom ett 40-drev. Jag brukar koppla upp den på tvåan å sen växla till 3:an, 4:an. Kul det med, men visst fasen borde jag kunna få upp den lätt på trean? Hur gör ni? Kopplar ni upp den på trean eller gasar ni upp den med hjälp av bakbromsen?

Jag vill ha mer pulver utan att bli bannad från banorna. Sviestad kräver ju originaldämpare.
 
En får gratulera till knäskrapen! Måste skaffa mig ett skinnställ med puckar så ja kan vika ut benet. Har ju ingen aning om hur långt ner ja ligger. Men ja använder hela däcket vet ja :) Kul att du följde med iaf! Ha de!
 
En fråga här ifrån mig som känner att det kommer bli en SD nästa säsong. Allt med denna hojen verkar ju nästan vara förbra för att vara sant, men dethär med soppaförbrukning, har hört att den ska dra en del och tanken är rätt liten,så vad brukar snittet ligga ?
 
En fråga här ifrån mig som känner att det kommer bli en SD nästa säsong. Allt med denna hojen verkar ju nästan vara förbra för att vara sant, men dethär med soppaförbrukning, har hört att den ska dra en del och tanken är rätt liten,så vad brukar snittet ligga ?

Soppaförbrukningen är lite svår att svara på då det är dirket kopplat till hur man kör.
Men allt mellan 0,6 och 1,1 beroende på om det är lugn körning på gata eller riktigt högt tempo på bana.

Tanken på 05/06 är 15 liter och 18,5 liter på 07/08

Men visst drar den mer än en radfyra vilket är helt normalt för att vara en twin.
 
Rejäla fighter mellan SD:n och en Gixxer 1000 i videon....kul inslag.

Jepp, tycker det klippet visar lite hur underskattad Superduken är som hoj på bana. Det mesta på den var tom orginal. De körde med däck för gata medans de andra hojarna körde med slicks t.ex.
Superduken som hoj är oslagbar. Körglädje, bromsar, chassie, fjädring, motor, ergonomi osv håller riktigt grym klass.
Fast på bana hade jag önskat två saker, eller tre kanske. Mer kraft, högre utväxling och en bättre utformad tank. Ktm Venom, någon?

En fråga här ifrån mig som känner att det kommer bli en SD nästa säsong. Allt med denna hojen verkar ju nästan vara förbra för att vara sant, men dethär med soppaförbrukning, har hört att den ska dra en del och tanken är rätt liten,så vad brukar snittet ligga ?

Min förra Superduke -06 drog runt litern milen. Så reservtank lampan lyste oftast efter 10-11 mil. Detta med blandad körning.
 
Last edited:
Jag skrev tidigare om min koppling, jag har pratat med meken och delar är beställda. Det som gick åt är bland annat kopplingskorg och nå'n lamell plus lite annat smått och gott.
 
Någon som har monterat clip-on på sin Superduke?

LSL har några riktigt fina som har fästen där styrändan sitter lite högre.
Dessa borde sitta fint på SD så att det inte blir extremt lågt, frågan är om det passar utan att man måste skära i fronkåpan?

Jag skrev tidigare om min koppling, jag har pratat med meken och delar är beställda. Det som gick åt är bland annat kopplingskorg och nå'n lamell plus lite annat smått och gott.

Bra att det är fixat :tummenupp
 
Last edited:
Körde bana för andra gången idag, på sviestad igen. :tummenupp
Satte på Michelin power pilot 2ct igår (bak), och fick sånt bra fötroende för hojen att jag lyckades få ner båda knäna i backen (inte samtidigt :tungan ).
Det var första gången för mig så jag blev fett med nöjd :D

Angående bakhjulsåkning så har jag fortfarande svårt att få upp den på trean. Kör min 07:a helt original förutom ett 40-drev. Jag brukar koppla upp den på tvåan å sen växla till 3:an, 4:an. Kul det med, men visst fasen borde jag kunna få upp den lätt på trean? Hur gör ni? Kopplar ni upp den på trean eller gasar ni upp den med hjälp av bakbromsen?

Jag vill ha mer pulver utan att bli bannad från banorna. Sviestad kräver ju originaldämpare.

Kul! Själv kunde jag tyvärr inte åka denna gången. Satsar på Sviesta den 4 Sept då nästa kvällåkning är i stället. Många kompisar var dock där.
Ang bakhjulsåkning: På 3:an slå av/på och ryck till lite så går det kanon! På 4:an samma, men man får rycka utav he* och inte ha för mycket soppa i den!
Har orginaldrevning nu 16-38? men funderar på 16-40, mest för att den borde kännas lite rappare då.
 
Fast på bana hade jag önskat två saker, eller tre kanske. Mer kraft, högre utväxling och en bättre utformad tank.
Du kan alltid sätta dit ett 17 drev i fram om jag förstår dig rätt med högre utväxling "satt orginal på min -06" toppar 250km/h då :)

Duken drar inte mkt orginal har jag ialf läst :) typ 0.6 blandat dock så har jag alltid haft map/akkra och då blir det 0.7-1.0 ungefär ...

ska du inte byta till 40 bak micke??
Tja Kamikaze . Jag gillar att kunna dra på växlarna så jag vågar inte byta till 40 i bak pga av att jag tror den blir lite "kort" då..
Sen så tycker jag inte att jag är såå bra på uiiillaa ;) Grejjar inte att växla , suck...
Ni som drar upp han på 3an orginal ska ha diplom för det !
Inte lätt att göra ens med map o akkra tycker jag ..men det är förbannat kul när man får till det :yoparty

Få se vi kanske syns på bulten i morgon :tummenupp
 
Jo tack, jag kan gå hjälpligt på foten nu, så den blir bättre. Hojen vet jag inte vad som händer med, jag får inte tag på Ragnar...men det blir nog inget mer hojåkande för mig i år i alla fall.

Den stod utanför verkstaden sist jag var där och såg lite skamsen ut..
knäppte två bilder på den.

Ragnar pratade om inlösen på den.

/Freddan
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top