Superduke-tråden

Ja j*vlar vad kul det vad att köra bana :D

Var i fredags på BKK med SMC på Gelleråsen och nu har mina däck inte längre den där lilla skvallerkanten kvar, hela ytan är nött så det känns coolt. Knäskrap??, nääää ... har ju bara haft kortet sedan april så det kanske kommer sedan.

Förmidagen var dyngsur, de hade aldrig kört en BKK med så mkt regn (det var djupa pölar i innerkurvorna mot curbsen) men eftermiddagspassen skedde i strålande sol och då började det gå fort även i kurvorna. Bara att vinkla upp speglarna och tejpa över hastighetsmätaren var en intressant lärdom....fokus kom ju kanske på rätt saker då och inte bakåt eller hur fort det gick..

Svårast var att hitta bromspunkten innan kurvorna så att man fick högsta utgångshastighet istället för att nästan stå still mitt i kurnav för att man bromsade så sent. När det var blött så fick man till riktigt håriga släpp på bakhjulet vid nedväxling inför kurvorna....sladdade så där som på Tv (Säkert inte effektivt men men)

Mersmak iallafall, träffade en del folk från Uppsala så en Rörken runda innan hösten kommer står på schemat.
:tummenupp
 
Heja kraschpuckarna!!

Vad händer ikväll?

/I

Det var ju Rörken så klart. Jag fick en plats igår men försov mig så tänkte att man skulle köra dubbelt så fort idag för att ta igen det..

Resultat? Gick omkull i första vänstern. Första varvet i andra passet, snorkalla däck och tack & hej sa framhjulet! Räddade situationen med fullt gaspådrag och lekte Tony R. istället. En riktigt fin sladd som jag inte hade hår nog på bröstet att rädda, men jeflar vad snyggt lakritsmärket blev!

Som tur var gick de ju inte så fort och allt som hände var att jag snurra 180grader och fick hojen över mig. Inte ett märke på hojen utöver skrapade kraschpuckar på ramen, skrapad vibrationsvikt på styret och att växelpinnen snurra runt sin egen axel då den måste fastnat under foten. Skyddet på burkarna var aldrig ens i backen! Pinnen var bara att lossa och vrida tillbaka. Mycket billigare än så här kan det nog inte bli om man vill ha skrapade armbågar :racing :yoparty

Men oavsett vad ryktet säger så vägrar jag erkänna det som en vurpa. Uppfyllde nämligen dom fyra viktigaste sakerna för att det bara ska få heta "race incident" :D

1- Jag släppte aldrig styret, men nån av händerna!
2- Jag drog in kopplingen medans vi kana längs banan för att slippa motorstopp (GPstyle!!)
3- Jag reste själv upp hojen och körde in den direkt i depån..
4- Skruva tillbaka växelpinnen och gav mig ut igen.

Sammanfattningsvis så vart man nog bara en erfarenhet rikare, och lite snabbare. För vette tusan om jag inte körde dagens bästa varv direkt när jag kom ur depån igen, gick som smort!

Men, vart får man tag på R&G reservdelar billigast/snabbast? Är det via R&G igen? Lelles lär ju inte gå fortare..
 
Last edited:
Last edited:
Jag hänger gärna på, vilka tider är det som gäller?

Jag med bihang har sagt på kvällskvisten på tors men det beror lite på. Polarn blev avhyst av Securitas idag men vi får ändå försöka, annars är det söndag morgon/förmiddag! Återkommer med exaktare tid i veckan! ses! :)
 
Stiligt!

Det var ju Rörken så klart. Jag fick en plats igår men försov mig så tänkte att man skulle köra dubbelt så fort idag för att ta igen det..

Resultat? Gick omkull i första vänstern. Första varvet i andra passet, snorkalla däck och tack & hej sa framhjulet! Räddade situationen med fullt gaspådrag och lekte Tony R. istället. En riktigt fin sladd som jag inte hade hår nog på bröstet att rädda, men jeflar vad snyggt lakritsmärket blev!

Som tur var gick de ju inte så fort och allt som hände var att jag snurra 180grader och fick hojen över mig. Inte ett märke på hojen utöver skrapade kraschpuckar på ramen, skrapad vibrationsvikt på styret och att växelpinnen snurra runt sin egen axel då den måste fastnat under foten. Skyddet på burkarna var aldrig ens i backen! Pinnen var bara att lossa och vrida tillbaka. Mycket billigare än så här kan det nog inte bli om man vill ha skrapade armbågar :racing :yoparty

Men oavsett vad ryktet säger så vägrar jag erkänna det som en vurpa. Uppfyllde nämligen dom fyra viktigaste sakerna för att det bara ska få heta "race incident" :D

1- Jag släppte aldrig styret, men nån av händerna!
2- Jag drog in kopplingen medans vi kana längs banan för att slippa motorstopp (GPstyle!!)
3- Jag reste själv upp hojen och körde in den direkt i depån..
4- Skruva tillbaka växelpinnen och gav mig ut igen.

Sammanfattningsvis så vart man nog bara en erfarenhet rikare, och lite snabbare. För vette tusan om jag inte körde dagens bästa varv direkt när jag kom ur depån igen, gick som smort!

Men, vart får man tag på R&G reservdelar billigast/snabbast? Är det via R&G igen? Lelles lär ju inte gå fortare..

Skönt att det gick bra för dig och hojen :tummenupp

Blev du inspirerad efter min vänsterkurva på Tuvis i lördags? :)

/I
 
Undrar om någon har sett bussningar till styret som ersätter gummiupphängningen?

Vore riktigt skönt att få bort den diffusa känslan i styret:)

Har sett en komplett upphängning från KTM PP men den kostar nog en del, borde räcka med några nya bussningar.

Kanske läge att ställa sig vid svaren i vinter och ta fram en prototyp.

Funderar även på att tillverka en platta i aluminium som flyttar bak fotpinnarna ca 4 cm och upp 1 cm, har tyvärr inte tillgång till en fräs i dagsläget.
 
Har någon testat ett större bakdrev bak på en SD? Jag har ju en 07:a så de ska den ju redan ha lite lägre utväxlingen. Tycker att det skulle vara kul om den blev ännu rappare (bakhjulsvänligare).
Nya 990 SM har ju en lägre utväxling och den lyfte automatiskt på 2:an och i princip oprovoserat på 3:an... Känner inte att jag behöver ligga och mata 230+ som SD går med nuvarande utväxling.
 
Funderar även på att tillverka en platta i aluminium som flyttar bak fotpinnarna ca 4 cm och upp 1 cm, har tyvärr inte tillgång till en fräs i dagsläget.

Jag tror det blir billigare (och snyggare?) att köpa de här för 80 dollares:
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?p=65429#65429

Hade jag haft en hoj att sätta dem på så hade de redan varit beställda...
Jag hade förhandsbokat ett par oranga innan kraschen.
Samma kille håller på med kopplings- och bromshandtag oxå som jag tror blir grymma. Samma sak där, hade jag haft en hoj så hade jag beställt ett par svarta med orange justerare. 150 pickadoller för ett par.
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?p=65453#65453

Har någon testat ett större bakdrev bak på en SD?

Ett 40T drev vet jag att det går att få dit, o jag är ganska säker på att ett 41T går oxå. De som testat gillar det skarpt.
Du måste antagligen vända på blocken som har markeringar för kedjespänningen, om du förstår vilka jag menar?
Det betyder att du även får kortare hjulbas vilket gör hojen ännu mer kvickstyrd samt mer bakhjulsbenägen.
 
Last edited:
Har någon testat ett större bakdrev bak på en SD? Jag har ju en 07:a så de ska den ju redan ha lite lägre utväxlingen. Tycker att det skulle vara kul om den blev ännu rappare (bakhjulsvänligare).
Nya 990 SM har ju en lägre utväxling och den lyfte automatiskt på 2:an och i princip oprovoserat på 3:an... Känner inte att jag behöver ligga och mata 230+ som SD går med nuvarande utväxling.

jag har 16-40, och kan lätt rekomendera dig att byta bakdrevet! Plockar lätt upp han på 3an nu. har börjat lyckats med 4an med men då ska det vara lite sås i tanken, men innan hösten är slut ska det nog gå enkelt på 4an med.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top