Ställa tändningen (KTM 660 / LC4)

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Behöver antagligen ställa tändningen på Min bajk..(i alla fall kontrollera den)

Jag har kommit så långt att jag har lampa/Strobb och vet var markeringarna finns, men hur ska den ställas i grader? Var snor jag ström till strobben enklast?
har sökt runt men finner inte svar på detta...

Någon vänlig själ som har koll på saker och ting??

Mvh Björn
 
Hmm, jag vet inte hur den motorn är uppbyggd, men är det inte en fast tändningspunkt vid svänghjulet?

Frågan är om du kan ställa om tändningen, jag tror faktiskt inte det, o frågan är hur det skulle gå till i såfall, vad skall dy flytta för att få en annan tändning, men om det nu skulle vara så finns det ju 12V vid batteriet, om du har ett sådant....

Kanske någon annan här som är 100% säker ang. tändningen?
 
Hmm, jag vet inte hur den motorn är uppbyggd, men är det inte en fast tändningspunkt vid svänghjulet?

Frågan är om du kan ställa om tändningen, jag tror faktiskt inte det, o frågan är hur det skulle gå till i såfall, vad skall dy flytta för att få en annan tändning, men om det nu skulle vara så finns det ju 12V vid batteriet, om du har ett sådant....

Kanske någon annan här som är 100% säker ang. tändningen?

Yo!
Visst går det att ställa tändningen, man vrider hela kåpan i vilket "tändplattan" sitter i... Sitter även en plugg man skruvar ut för att se markeringen. Något batteri har jag inte på denna cykeln, dock en kondning..

Mvh Björnex
 
Yo!
Visst går det att ställa tändningen, man vrider hela kåpan i vilket "tändplattan" sitter i... Sitter även en plugg man skruvar ut för att se markeringen. Något batteri har jag inte på denna cykeln, dock en kondning..

Mvh Björnex

Lampa är onödigt.. Jag ställer helt enkelt max förtändning som går utan att jag flyger över styret vid kickning eller med elstart hugger.....Sedan så rensar man ur öronvaxet och lyssar efter spiktendenser först på lägre varv 0-5000v med hög belastning ,, råkar den knastra till lite där så är det inte sååå farligt obs kör på 98oktan!! Sedan lyssnar man efter spik på högvarv för då får det inte spika...om du mistänker knaster/spikning så backa plattan 2mm då har du max pullver och säker tändning:yoparty
 
Mja.. jo så kan man ju också göra..

Dock så vill jag av någon anledning ställa med lampa, därför måste jag ju veta hur den ska stå.. Vill inte lita på hörseln så att säga.. Möjligheten att ställa med lampa finns ju, så why not :)

Mvh Björn
 
Det finns beskrivet i verkstadsmanualen exakt vilka markeringar du ska gå efter för att få tändningen rätt ställd (original eg.). Men om du har högre komp t.ex. så kan du behöva ställa tillbaka en aning för att undvika att det sparkar till när du kickar.

(jag drömmer fortfarande om en tändbox med programerbara kurvor, men men...)

Manul: http://irt.slu.se/tomk/mc/docs/ktm/400-660LC4_engine.pdf
 
Jepp, har också kommit fram till detta nu efter lusläsning av denna manual... Dock så står jag fortfarande kvar o mongar mig på samma ställe.. Man ska visst låsa "crankshaft locking bolt". Har inte gått så långt in på saker och ting än (För att jag inte fattar riktigt hur jag ska göra med dendäringa bolten??), men jag vill ju tro att när man låser "crankshaft" så låser den väl i TDC??

Fukka Lampan iaf...

Mvh Björn
 
[.

(jag drömmer fortfarande om en tändbox med programerbara kurvor, men men...)


Vet du av någon prisvärd ställbar box?? vet att jag sett någon som ev passar till dom flesta enstonkor?
Till kompisarns sketena dinli450 atv så finns både fast effektbox för under 1000kr från us då!! Även en ställbar med 10 kurvor färdig prog och progbar från dator...Endast 1800kr (us):yoparty


ex på flytta tändplatta.. Med 11-1 komp-f så kunde jag flytta fram tändpunkten mist 2mm utan spik eller bakslag.

med 13,minst 5 så fick jag därimot backa 2mm från org tändpunkt för att undvika spik. bakslag tycks inte finnas på xr hur mycket man än ställer fram??
 
Jag vill liksom ställa den där den ska stå orginal, sen möjligtvis höja den, men jag får ju inte riktigt rätt på markeringarna...

Mvh Björne
 
Nu hade jag ju inte riktigt rätt sist, så du kanske skall dubbelkolla detta innan du tror för mycket på mig, tydligen är det så att det är två helt olika hojar, 525 o 660.

Men crankshaft bulten under motorn kan du använda för att låsa motorn i TDC, helt riktigt. När du har låst den i rätt läge så skall du inte kunna rubba motorn en mikromoter. Får man den lite fel, så kan man tro att det är rätt ställe, då man kan flytta på motorn någon millimiter, så skall det alltså inte vara. Dubbekolla genom att kolla i tändstiftshålet och på lyftarna till kammen.
 
Jao, finns det inget "lätt sätt" att kolla så att den tänder när den ska?? Förutom crankshaftbulten..

Mvh Björne

Vet inte hur det är på ktm 660? Men jag antar att det är lika som på xr. bara att koppla in en stropposkoplampa och varva typ 3000v (tills tändningen förställt max) Då ska blinket träffa mellan 2st streck!! Kolla om finnes 2 streck nära varandra någonstanns på svänghjulet.
 
Vet inte hur det är på ktm 660? Men jag antar att det är lika som på xr. bara att koppla in en stropposkoplampa och varva typ 3000v (tills tändningen förställt max) Då ska blinket träffa mellan 2st streck!! Kolla om finnes 2 streck nära varandra någonstanns på svänghjulet.


Mja det är två markeringar, har dock inte kollat med varv.. Kåpan e ställd i botten (lägst), då undrar ju jag om den verkligen ska vara bonnad..?

Mvh Björne
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top