Ställ bak på bilen?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
funderar på att köpa ett sådant däringa MC ställ som man sätter på dragkroken på bilen för att transportera sin cross eller enduro. Fungerar dessa smidigt eller vad säger ni?

/D.

Oerhört smidigt måste jag säga. Med ramp får du även upp den själv utan bekymmer.

Det är bra.
Ett tips är att du ser till att styva upp bilens bakfjädrar (t.ex med kuddar från biltema) eftersom att ställen är anpassade för mindre cross/enduro.

Vad ska jag ställa bak på bilen?:va

Din feta bak såklart :arsele :)

/D.

Oerhört smidigt måste jag säga. Med ramp får du även upp den själv utan bekymmer.

Tack för tipset, jag måste isåfall ha ramp eftersom jag är själv ute och kör i skogen.

/D.

Det är bra.
Ett tips är att du ser till att styva upp bilens bakfjädrar (t.ex med kuddar från biltema) eftersom att ställen är anpassade för mindre cross/enduro.

Hur fungerar dessa kuddar? /D.

Last edited:
Nån som vet hur det blir med försäkringar om hojen råkar ramla av är ju inte många bilar som får belasta kulan så mycket. det brukar ju vara max kultryck ca 75kg..?

Jag tycker att ett litet släp är 100ggr bättre, cykeln är rätt så tung att lyfta upp efter ett träningspass (och du är rätt så klen)

(Du kan ju låna firmans släp gratis)

Jag tycker att ett litet släp är 100ggr bättre, cykeln är rätt så tung att lyfta upp efter ett träningspass (och du är rätt så klen)

(Du kan ju låna firmans släp gratis)

:)

Jo men jag vill helst undvika att låna andras prylar, känns bättre att äga själv. Ett billigt enkelt släp vore bäst men jag är inte beredd att spendera en massa stålar igen....

/D.

alltså dom där ställen brukar va godkända för typ 80 kg ? det är mitt iaf. men det kanske finns de som är godkända för mer. Men de har ju en säkerhetsfaktor på minst 5 säkert så d går ju såklart att trycka dit en fetare maskin.

Jag svetsade ett själv i form av en stege. Så med en liten ramp e det bara att rulla upp hojen o sen fästa den emot ett stag som jag placerat ung i höjd med fotpinnen.Man rullar alltså hojen hela vägen tills den tar emot fotpinnen o sen e det bara att spänna med ett gäng spännband. Byggde det -00 o har säkert kört ett par hundra mil utan det minsta missöde(peppar peppar).Har gjort vissa ändringar varje gång jag bytt bil/dragkrok så att den passar den dragkrok som e aktuell.
Men hade jag haft plats hade jag nog köpt mig ett sånt här
http://www.blocket.se/vi/16743489.htm?ca=22_s

Kan tillägga att farbror P har stoppat mig några lör o sön morrnar för att blåsa o dom har aldrig ens nämnt nått om ställningen eller maxvikt..:D

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back