Var hitta gamla billiga båtar modell större?!

Verkar vara lite att skjuta över mål. Eller hade du tänkt hyra ut? Bedriva verksamhet?

Planen var att kunna få in lite pengar för besväret så jag slipper stå för hela kalaset själv. Så lite verksamhet skulle bedrivas för att kunna hamna någonstans kring plus minus noll. Läste du inte det där med bordell eller?! :mad:

:)

Fyfan. Har du nån aning om hur mycket jobb det är på ett sånt där gammalt as till träbåt?

Jodå, jag träffade en gammal kompis för första gången på ett halvår i lördags då vi tuffade ut till sandhamn i hans gamla träsnipa som han totalrenoverat/byggt upp på nytt det senaste halvåret.

Han köpte ett äkta vrak med en gammal albinmotor och rev ut allt utom motorn. Han hade alltså ett skrov och en motor och byggde upp allt på nytt. Så med tanke på att han varit försvunnen från världen sen han påbörjade projektet har jag insett att det inte är gjort på två helger och en torsdagskväll.

Jag har gått lite i samma funderingar som du men jag skulle satsa på stålskrov.

Jo, jag är inne på samma bana. Stål är nog mest praktiskt med tanke på att ,am gärna har ett liv även eter båtköp.

Last edited:
Måste vara den bästa reklamen på länge för djurgårdsvarvet, tredje gången i tråden som det länkas dit nu. :)

Skulle det bli köp så måste det bli en byggtråd. :tummenupp

:D Jag såg inte att din egenhändigt döpta länk gick till djurgårdsvarvet :D

Till TS: Jag har pysslat mycket med båtar. Både egna träbåtar, vänners skutor samt som skeppbyggnadsingenjör på jobber hela dagarna. Plastning kan jag inte rekommendera vad gäller traditionella träskrov, i synnerhet inte om skrovet är i dåligt skick. Vidare så är det nog bra att ha en rejäl budget om man inte ska tvingas fuska med en skrov- och däcksrenovering.

Innan allt är i bra skick och besiktigat är tex gamla träfiskefartyg dessutom ofta helt oförsäkringsbara. Är det däremot bara fråga om några års oseriöst båtägande med båten som partyplattform på lugna vatten nära land så kan man ju göra som man vill förstås. :D

Den båten som länkades in i början verkar ju vara plastad vid vattenlinjen.. det borde väl spara iaf liiite arbete?!

Det blir jordkällare lite fortare! :D

Last edited:
:D Jag såg inte att din egenhändigt döpta länk gick till djurgårdsvarvet :D

Till TS: Jag har pysslat mycket med båtar. Både egna träbåtar, vänners skutor samt som skeppbyggnadsingenjör på jobber hela dagarna. Plastning kan jag inte rekommendera vad gäller traditionella träskrov, i synnerhet inte om skrovet är i dåligt skick. Vidare så är det nog bra att ha en rejäl budget om man inte ska tvingas fuska med en skrov- och däcksrenovering.

Innan allt är i bra skick och besiktigat är tex gamla träfiskefartyg dessutom ofta helt oförsäkringsbara. Är det däremot bara fråga om några års oseriöst båtägande med båten som partyplattform på lugna vatten nära land så kan man ju göra som man vill förstås. :D

Det blir jordkällare lite fortare! :D

Tar man sen en promenad längs söder mälarstrand eller drömmarnas kaj inne i stan. Så ser man ganska snabbt att många fått mer att göra med sina projekt än de väntat.:gnissla

Edit:Fast det har väl rensats ut en del de sista åren.

Last edited:
Det är något med den här tråden som känns jädrigt vänster men jag har inte kommit på exakt vad ännu.

Det är något med den här tråden som känns jädrigt vänster men jag har inte kommit på exakt vad ännu.

Drömmen om livet på en båt, lite bohem sådär. Rödtjut i solnedgången och upp till kamp i kör på backen....jodå:yoparty

Drömmen om livet på en båt, lite bohem sådär. Rödtjut i solnedgången och upp till kamp i kör på backen....jodå:yoparty

Präglade många skutägare längs Sthlms kajer på 70 och 80-talet. Oj vad de sjönk! :D Tror inte ens de vet var backen ligger på en båt :D

Tar man sen en promenad längs söder mälarstrand eller drömmarnas kaj inne i stan. Så ser man ganska snabbt att många fått mer att göra med sina projekt än de väntat.:gnissla

Edit:Fast det har väl rensats ut en del de sista åren.

Jo visst finns det fortfarande en del lik med naiva ägare. Men vad gäller träfartygen så är det sedan 15 år en fröjd att se vilket kunnande många av dessa ägare byggt upp på Beckholmen. Jag var där nere senast igår i lite ärenden, det är en oas! :kär

Last edited:
Kan du tänka dig att titta utanför Sveriges gränser borde det finnas renoveringsobjekt på Alang Beach i Indien,,

(Jag när en liten våt dröm att få köra upp en båt där i full kareta nån gång i min karrär)

Kan du tänka dig att titta utanför Sveriges gränser borde det finnas renoveringsobjekt på Alang Beach i Indien,,

(Jag när en liten våt dröm att få köra upp en båt där i full kareta nån gång i min karrär)

Jo, det är ju säkert sånt Korvgubbe är ute efter....men det här är ju SH så....

Killen på bild 16 har ju missat 300 miljoner år av evolution. :D

Byggde om två gamla ryska lastfartyg till husbåtar för en tid sen.

Jag själv har en ganska ordentlig meritlista inom bygg som både hantverkare och projektledare. ( Ansvarig för hotellbyggen på 380 rum mm)

Tyckt att detta skulle ju bli en lätt match.
HELVETE vad fel jag hade !

Finns så otroligt mycket på en båt som jag aldrig kunnat tänka att jag skulle stöta på.

Pittingskador, glanderpackning, kondensproblem med isolering, listan kan göras lång.
Budgeten gånger tre räckte inte.

Mitt råd:

Har du inte JOBBAT med båtar förr så lägg ner tanken direkt !!!

Har du inte JOBBAT med båtar förr så lägg ner tanken direkt !!!

Måste du vara så positiv! :näsblod

Jag har inga planer på att det ska vara enkelt, billigt eller att jag ska tjäna några pengar. I huvudsak är det ett hobbyprojekt "på skojs skull" där jag inte har tänkt att bygga en båt som överlever mina barnbarn... Jag är dessutom inte själv i "projektet" utan vi är några som har en liten idé om hur vi vill ha det.

Men som sagt, just nu spånar jag mest och i "budgeten" är själva båtinköpen en mindre post.

Måste du vara så positiv! :näsblod

Jag har inga planer på att det ska vara enkelt, billigt eller att jag ska tjäna några pengar. I huvudsak är det ett hobbyprojekt "på skojs skull" där jag inte har tänkt att bygga en båt som överlever mina barnbarn... Jag är dessutom inte själv i "projektet" utan vi är några som har en liten idé om hur vi vill ha det.

Men som sagt, just nu spånar jag mest och i "budgeten" är själva båtinköpen en mindre post.

Inte menat så !

Vill bara inte att du ska ta på dig ett projekt som efter ett tag känns övermäktigt och du blir less och sur över all tid och pengar du plöjt in i något som aldrig blir klart.

Hoppas du hittar något vettigt men tänk på vad jag sagt.

Inte menat så !

Vill bara inte att du ska ta på dig ett projekt som efter ett tag känns övermäktigt och du blir less och sur över all tid och pengar du plöjt in i något som aldrig blir klart.

Hoppas du hittar något vettigt men tänk på vad jag sagt.

Jag tog det inte så! :)
Du har klart nyttiga synpunkter och jag kommer inte kasta mig hals över huvud in i något "drömkåken(filmen)-projekt".
Jag har för avsikt att verkligen försöka bena ner i detalj vad som kommer krävas innan jag ger mig på något. Jag ser detta förarbete/planering som en övning i sig som är minst lika intressant som att eventuellt genomföra det hela.

Jag har för avsikt att vara såpass nogrann att jag inte överaskas av smådetaljer som att det krävdes mer epoxy än beräknat och att det var dyurare än jag hade väntat mig eller att det krävs dyr syrafast skruv och dessutom i stora mängder som jag glömt bort att räkna med...

Jag ser det lite som en övning för mig själv i att försöka få med allt från bottenfärgen in och upp till översta vimpel i toppen på en eventuell mast.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back