Funderingar - besiktning husa

ForCa

Bodybuilder
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM smc-r
Jaha, då har man äntligen köpt dröm hojen (Husaberg fs650e) och den står och myser i garaget. Köpte den begagnad, en från -05. Fick hem ett kuvert idag från VV där dom sa att det var dags för kontrollbesiktning...tänker spontant..är det inte 4år som gäller? Från det att man köpt den -05 till första besiktning.. så är det med min 125a som jag köpte -05..den ska inte besiktas förrän 2009, konstigt tycker jag men men.

Till saken! Funderar lite över bakljuset som sitter på just nu. På 05an orginal så är bakljuset fult men godkänt dvs med skyltlyse. På min 05a är bakljuset bytt till 06ans modell, som är ack så mycket snyggare dock inte godkänt? För där finns det inget skyltlyse.. någon som har besiktat sin hoj med 06ans baklyse och vet om den går igenom eller inte? Och sen är det de som alla frågar - om den går igenom besiktning UTAN plugg? Är reggad som 6kw nu, och vill fan inte att dom ska anmärka något om det..trivs med min låga försäkring..! Om jag måste sätta in pluggen..tror ni att hojen beter sig så pass konstigt att dom inte låter den gå igenom då? Eftersom man har bestyckat föggen för att passa hojen utan plugg så lär den gå allmänt dåligt..

Ursäktar eventuella stavfel m.m i texten! skrev hyffsat snabbt.
 
Med tanke på hur dåligt husan går när den är strypt (stor "bricka" som stryper lufttillförseln, annan nål & placering på clips, trottelstopp, annat låg- & högfartsmunstycke + gnistgaller i ljuddämparen så har jag svårt att tänka mig att den skulle gå att köra samt besikta med. Bara min tanke men det funkar kanske så du i alla fall får igenom den men som sagt tror jag det är tveksamt..
 
Jo, vet att den kommer gå väldigt dåligt..ska se i helgen hur det blir om jag endast sätter brickan där den ska va.. ingen som vet något om de övriga frågorna jag ställde? och ifall någon har besiktigat sin hoj ostrypt utan problem?
 
Du lär behöva ett fungerade skyltlyse och en röd reflex bakåt ifall du ej har en sådan idag.
 
jo tack för tipset, håller mig nog till min strypning. "trottelstopp modell tråkigt" :va ingen som har något att säga ang. bakljuset?


med modell tråkig menar jag typ ett trottelstopp som gör att det går att vrida rullen minimalt. on/off ska de va:tummenupp

klarar du dej med det så behövs inga förgasarjusteringar. såvida den är rätt bestyckad i dagsläget.


ang lampan så kommer du som sagt behöva en skyldbelysning. har du inte kvar din orginal? det tar inte många minuter att byta.
 
Jag besiktade min Husaberg 650fs utan problem. Jag hade inte strypningen monterad eller orginal bakstänkan. Jag har ett diodlyse och ett hemmabyggt fästa för regplåten med en röd reflex på :) . Jag kanske hade tur med besiktnings gubben, men fick inga anmärkningar på motoreffekten eller bakljuset/regplåten.
 
Angående strypningen vid besiktning.

När jag var in med min Husa 650 -04 jag hade förut så slängde jag bara i strypbrickan under luftfiltret samt trottelstoppet och originalavgas. Funkade kalas, den gick att köra men den gick ju såklart som en påse nötter.
Min fugge var bestyckad för ett Akra helsystem (vågade inte chansa att ha det på utifall man skulle få nån grinpelle).
 
Jag besiktade min Husaberg 650fs utan problem. Jag hade inte strypningen monterad eller orginal bakstänkan. Jag har ett diodlyse och ett hemmabyggt fästa för regplåten med en röd reflex på :) . Jag kanske hade tur med besiktnings gubben, men fick inga anmärkningar på motoreffekten eller bakljuset/regplåten.

oj, det var som tusan :yoparty tror jag chansar på att köra den som den är nu..det kostar väl inte så himla mycket om man måste göra om det..:va haha håll tummarna för att de har fått sitt morgon kaffe när jag kommer :tuttar
 
Den trottelstoppen är ju rent av bisarr på Husan, på min 450 var det bra precis att man började lyfta trotteln öht innan det slog stopp. :D Max 3 mm på gasrullen. :D

Det är ju ett rent av löjligt spel för galleriet s.a.s. - det finns inte en enda Husa som körs på det sättet, och alla lär väl vara medvetna om det, ägare, sbp såväl som förskingringsbolagen?

/J
 
Den trottelstoppen är ju rent av bisarr på Husan, på min 450 var det bra precis att man började lyfta trotteln öht innan det slog stopp. :D Max 3 mm på gasrullen. :D

Det är ju ett rent av löjligt spel för galleriet s.a.s. - det finns inte en enda Husa som körs på det sättet, och alla lär väl vara medvetna om det, ägare, sbp såväl som förskingringsbolagen?

/J
Inte då dom försäkringsbolag jag haft försäkrat hos.6kw är ju ursprungseffekt.Under tusenlappen hel/hel är inte så dumt:)
 
Inte då dom försäkringsbolag jag haft försäkrat hos.6kw är ju ursprungseffekt.Under tusenlappen hel/hel är inte så dumt:)

vissa har flyt, min -04 betalade jag 950kr hel/hel när jag ringde och
skulle försäkra min -08a som är reggad på samma kw så ville dom ha
24000kr hel/hel:näsblod , då fick ja lite huvudvärk hehe
 
För mig som är 20år kostar det 8000kr någonting att försäkra en 05a, 6kw på pappret. Blir förmodligen så att jag skriver över den på farsan..för han skulle det bara kosta 1500kr... det där med priset måste variera grymt mycket mellan de olika försäkringsbolagen.
 
vissa har flyt, min -04 betalade jag 950kr hel/hel när jag ringde och
skulle försäkra min -08a som är reggad på samma kw så ville dom ha
24000kr hel/hel:näsblod , då fick ja lite huvudvärk hehe

För mig som är 20år kostar det 8000kr någonting att försäkra en 05a, 6kw på pappret. Blir förmodligen så att jag skriver över den på farsan..för han skulle det bara kosta 1500kr... det där med priset måste variera grymt mycket mellan de olika försäkringsbolagen.

Vad har ni kollat med för försäkringsbolag?
Folksam hade jag och då kostade min 1026 kr hel/hel
 
Min FE450e -08 är försäkrad via IF, 780-något halv/helår, 1200 under Bilsport&MC - först ville de inte alls leverera mer än trafik, men när damen såg att vi hade kåken, 2 bilar, katterna, livförsäkringar och en häst (!) hos dem så gick det visst...jajädrar.

Helt klart sitter de med tärning och slår.

/J
 
Ursprungseffekten är ju egentligen inte 6kw på dem utan det är för att få dem lagliga i sverige. Så vad är egentligen ursprungseffekt - är det vad den lämnar från fabriken eller är det när sverige reggar in dem för första gången:va Dem som "lyckas" få snorbilliga försäkringar riskerar att stå utan ersättning vid en skada, hojen körs ju med en helt annan effekt och rent krasst så kan man åka på allt själv då uppgifterna på vad hojen VERKLIGEN är inte stämmer med vad som står i reg.papperna. Dock så har jag nu märkt att försäkringsbolagen nu har en lista på vad den ostrypta effekten är när dem ska försäkra ngt och självklart blir det helt andra pengar då. Tecknar man en snorbillig försäkring eftersom den står på 6kw i papperna har man antingen pratat med ngn som inte fattar annat eller så fattar dem men säger inget eftersom dem får en fast provision på de försäkringar dem säljer (är så i de flesta fall tror jag men inte säker att det är så i alla bolag) och då finns risken att man kör ett fordon som alltså INTE är försäkrat.
 
...nu skiter ju jag i det, då det är mest stölden man är ute efter...och herr tjyvén kan ju ha varit ofin nog att ha skruvat bort strypningen om det skulle uppdagas, det kan ju inte jag klandras för?. ;)

Men min Husa går som ren racebåge i skog och på crossbana - och endast i nödfall på gata för kortare transporter, kan kanske bli en grusvägssväng med, men det lär inte bli gatåka med den.

Hade jag åkt FS650 på gata hade jag nog tagit mig en seriös funderare allt, där är det en helt annan sak (imho som det heter).

/J
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top