Visst är det skillnad om ventilerna är nära vid överlapp eller vid stängningsfas. Är ventilerna nära vid stängningsfasen kan man till en viss del justera kammen för att erhålla större avstånd till kolven. Är ventilerna nära vid TDC går det inte att justera bort problemet lika lätt.
Marginalen beror ju till en hel del på att mekanismen svajar och inte är fullständigt stabil i alla lägen. Dock vet jag inte "hur" mycket kamtiderna varierar under drift. Kanske +/-2 grader eller +/-5 Grader?
Mats
Ja vist skulle det vara möjligt att justera kammen,,,men då förlorar man ju gradantalet den ska vara ställd på , och jobbar då inte fullt ut.

