Drysen
Sporthoj® Gold™ account holder
Varför ska man ge dricks?![]()
För att i USA "ingår" inte dricksen i deras lön som den gör i Sverige. I Sverige betalar vi ingen dricks.
EDIT: Vilket ord föresten, dricks, dricks, dricks, dricks, eller drix.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Varför ska man ge dricks?![]()
jo men i början + att man ska känna till det, sist jag var där var det ingen som berättade om procentsatser så jag har ingen aning om hur det blev då![]()
Nej det är restaurangägaren som tar dricksen, inte kökspersonalen. Att de anställda delar på dricksen är väl inget problem. Den där boken som betygsätter alla Sveriges restauranger skulle redogöra för vilka restauranger där verksamheten roffar åt sig de anställdas dricks läste jag någonstans.
Kockarna är för övrigt oftast ganska välbetalda medan servitriser och servitörer oftast tjänar väldigt lite.
Man dricksar om man är nöjd med servicen, valfritt belopp. Innan du dricksar kolla att restaurangen inte snor sina servitrisers dricks vilket är ganska vanligt föekommande. I sådana fall tycker jag alrig att man ska ge dricks, dricks är ju till som ett tack till servitrisen/servtören för god service.
Ett jävla skitsystem det där.
Det måst ju bara vara U-länder som har kvar det där systemet, i alla andra länder fungerar det att ge service personalen vanlig lön, som dom betalar vanlig skatt på.
Varför ska dom ha en fjärdedel av sin lön svart?
Ett jävla skitsystem det där.
Det måst ju bara vara U-länder som har kvar det där systemet, i alla andra länder fungerar det att ge service personalen vanlig lön, som dom betalar vanlig skatt på.
Varför ska dom ha en fjärdedel av sin lön svart?
Jag tycker alltid dricks är en rolig sak att diskutera. Du ger väl inte busschaffören dricks för att han körde bra och säkert? Du gav inte frisören dricks när frisyren blev fin? Varför ska jag ge en servitris extrapengar för att hon gör sitt jobb? Tjänar dom inte "bra nog" är det väl bara att byta branch.
Jag har polare i restaurangbranchen och eftersom jag vet hur jävla mycket dricks dom kan få ihop på en kväll säger jag som Mr. Pink.
-"I don't tip."
Min föräldrar bor där så jag har rätt mycket erfarenhet.
Vart kanske lite långt men kom ihåg 1$ vid beställning i baren.
NU börjar det bli komplicerat! olika stater osv., blir mer och mer fundersam hur det gick till när man var där sist, kan inte minnas att jag dricksa nåt speciellt![]()
Du kan ju skita i det ocdh köra 10% överlag. Vissa blir sura men bryr du dig inte så. Vart ska du åka?
Ok, Californien.
Håller med till fullo...
Håller med.Jag tycker alltid dricks är en rolig sak att diskutera. Du ger väl inte busschaffören dricks för att han körde bra och säkert? Du gav inte frisören dricks när frisyren blev fin? Varför ska jag ge en servitris extrapengar för att hon gör sitt jobb? Tjänar dom inte "bra nog" är det väl bara att byta branch.
Jag har polare i restaurangbranchen och eftersom jag vet hur jävla mycket dricks dom kan få ihop på en kväll säger jag som Mr. Pink.
-"I don't tip."
Dricksa 20%? Det är ju rena jävla vansinnet. Skulle jag då aldrig få för mig att göra. I Sverige skulle jag aldrig ge dricks överhuvudtaget eftersom jag dels anser att det är för folk som vill svänga med sina kukar/plånböcker och dels för att jag tycker det räcker med att betala en gång. Duger inte dom pengarna får dom väl höja priserna. Utomlands 10%.
Vad händer om man betalar med kort förresten? Då måste det ju bli svårt att ge dricks. Kontanter tillhör stenåldern.
Roligt att se hur folk reagerar på min inställning till dricks. -"Vadå? Erusnåleller?" Som det skulle ha något med min ekonomiska situation alls att göra. Nej, det är en rent principiell inställning.
Word!
Det är löjligt enkelt för dom att plocka ut lite extra på en kortbetalning.
Nix det är det inte alls, iallafall inte med det betalsystem som vi har på företaget. Man ser inte längre kortnr på kunden utan det är xxxxx på kvittot.
Kan ju vara olika men jag tror att det nyligen har införts nya regler för korthantering.
Det är bara på kundens kopia, på firmans slip står hela kortnumret med.
Förut plockade skummisarna kvarlämnade kundkopior och använde på nätet, därför började dom XXXX'a på kundkopiorna.
Stället där du lämnar kortet kan ju hursomhelst skriva av/kopiera siffrorna från kortet...
Jag jobbar själv i kassa.
Nej hos oss är det xxxx även på vårt kvitto som vi behåller, kortnr stod på vårt kvitto tills för typ 3 månader sen, men inte nu längre.
![]() |
Custom Bike Show 2025
Den 7 juni var det åter dag... |
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |