Dricks

Jag tycker alltid dricks är en rolig sak att diskutera. Du ger väl inte busschaffören dricks för att han körde bra och säkert? Du gav inte frisören dricks när frisyren blev fin? Varför ska jag ge en servitris extrapengar för att hon gör sitt jobb? Tjänar dom inte "bra nog" är det väl bara att byta branch.

Jag har polare i restaurangbranchen och eftersom jag vet hur jävla mycket dricks dom kan få ihop på en kväll säger jag som Mr. Pink.

-"I don't tip."

jo men i början + att man ska känna till det, sist jag var där var det ingen som berättade om procentsatser så jag har ingen aning om hur det blev då :näsblod

Min föräldrar bor där så jag har rätt mycket erfarenhet. Så här säger jag, beroende på vart i landet du är. Till exempel NY räkna med 20% på restauranger och på hotel, taxi etc. Själv brukar jag dock skita i det när jag åker taxi då ger jag 10% kommer aldrig se honom igen. Om du är på en bar så ge 1 dollar per beställning dvs. kostar ölen 3$ ge 4. Ge aldrig mynt förutom växel.

I turist täta områden som FL och Miami inkluderas dricks på 15% ibland i notan kolla noga. Vid utflykter etc. är 3-5$ att rekommendera som dricks om ni är en grupp. Hyr du båt med förare ca 20-40$

Ute på landsbyggden eller småstäder 10% är alltid bra.

Vart kanske lite långt men kom ihåg 1$ vid beställning i baren.

//Dafe

Nej det är restaurangägaren som tar dricksen, inte kökspersonalen. Att de anställda delar på dricksen är väl inget problem. Den där boken som betygsätter alla Sveriges restauranger skulle redogöra för vilka restauranger där verksamheten roffar åt sig de anställdas dricks läste jag någonstans.

Kockarna är för övrigt oftast ganska välbetalda medan servitriser och servitörer oftast tjänar väldigt lite.

Man dricksar om man är nöjd med servicen, valfritt belopp. Innan du dricksar kolla att restaurangen inte snor sina servitrisers dricks vilket är ganska vanligt föekommande. I sådana fall tycker jag alrig att man ska ge dricks, dricks är ju till som ett tack till servitrisen/servtören för god service.

säger du det så :slicka

Ett jävla skitsystem det där.
Det måst ju bara vara U-länder som har kvar det där systemet, i alla andra länder fungerar det att ge service personalen vanlig lön, som dom betalar vanlig skatt på.

Varför ska dom ha en fjärdedel av sin lön svart?

Ett jävla skitsystem det där.
Det måst ju bara vara U-länder som har kvar det där systemet, i alla andra länder fungerar det att ge service personalen vanlig lön, som dom betalar vanlig skatt på.

Varför ska dom ha en fjärdedel av sin lön svart?

Snarare 50%

Jag tycker alltid dricks är en rolig sak att diskutera. Du ger väl inte busschaffören dricks för att han körde bra och säkert? Du gav inte frisören dricks när frisyren blev fin? Varför ska jag ge en servitris extrapengar för att hon gör sitt jobb? Tjänar dom inte "bra nog" är det väl bara att byta branch.

Jag har polare i restaurangbranchen och eftersom jag vet hur jävla mycket dricks dom kan få ihop på en kväll säger jag som Mr. Pink.

-"I don't tip."

Håller med till fullo...

Min föräldrar bor där så jag har rätt mycket erfarenhet.

Vart kanske lite långt men kom ihåg 1$ vid beställning i baren.

NU börjar det bli komplicerat! olika stater osv., blir mer och mer fundersam hur det gick till när man var där sist, kan inte minnas att jag dricksa nåt speciellt :va

NU börjar det bli komplicerat! olika stater osv., blir mer och mer fundersam hur det gick till när man var där sist, kan inte minnas att jag dricksa nåt speciellt :va

Du kan ju skita i det ocdh köra 10% överlag. Vissa blir sura men bryr du dig inte så. Vart ska du åka?

Ok, Californien.

Soft åker dit själv den 24 september skall vara där i en månad.
Har aldrig varit där förut, morsan flyttade nyligen till S.F. kan lägga ut en post efter att jag snackat med henne. Men det är inte samma sak som på östkusten. Kör 10% och en extra dollar vid beställning i barer så slipper du att han tittar bort när du försöker få en till öl.

//Dafe

Dricksa 20%? Det är ju rena jävla vansinnet. Skulle jag då aldrig få för mig att göra. I Sverige skulle jag aldrig ge dricks överhuvudtaget eftersom jag dels anser att det är för folk som vill svänga med sina kukar/plånböcker och dels för att jag tycker det räcker med att betala en gång. Duger inte dom pengarna får dom väl höja priserna. Utomlands 10%.

Vad händer om man betalar med kort förresten? Då måste det ju bli svårt att ge dricks. Kontanter tillhör stenåldern.

-"I don't tip."
Håller med.

Dricksa 20%? Det är ju rena jävla vansinnet. Skulle jag då aldrig få för mig att göra. I Sverige skulle jag aldrig ge dricks överhuvudtaget eftersom jag dels anser att det är för folk som vill svänga med sina kukar/plånböcker och dels för att jag tycker det räcker med att betala en gång. Duger inte dom pengarna får dom väl höja priserna. Utomlands 10%.

Vad händer om man betalar med kort förresten? Då måste det ju bli svårt att ge dricks. Kontanter tillhör stenåldern.

Word!
Jag dricksar aldrig i sverige, och smått utomlands, men med undantag för service/hjälp utöver det vanliga.
Kommer jag in på en däckverkstad med punka och dom inte har mitt däck i lager utan däckgubben ringer frun så att hon åker och hämtar ett däck i grannbyn för att fixa min hoj så anser jag att det är värt extra...

Betalar man med kort så brukar det finnas en rad för "dricks" på slippen man skriver på, den raden stryker jag alltid, annars finns möjligheten att någon försmådd brickbärare fyller i 200:- på den raden och knappar in ditt kontonummer manuellt sedan du har gått...
Det är löjligt enkelt för dom att plocka ut lite extra på en kortbetalning.

Last edited:
Roligt att se hur folk reagerar på min inställning till dricks. -"Vadå? Erusnåleller?" Som det skulle ha något med min ekonomiska situation alls att göra. Nej, det är en rent principiell inställning.

Sa jag att du var snål ?, jag tycker hela grejen med dricks är rätt sjuk, varför ska vissa serviceyrken ha dricks och inte andra.

Word!

Det är löjligt enkelt för dom att plocka ut lite extra på en kortbetalning.

Nix det är det inte alls, iallafall inte med det betalsystem som vi har på företaget. Man ser inte längre kortnr på kunden utan det är xxxxx på kvittot.
Kan ju vara olika men jag tror att det nyligen har införts nya regler för korthantering.

Last edited:
Nix det är det inte alls, iallafall inte med det betalsystem som vi har på företaget. Man ser inte längre kortnr på kunden utan det är xxxxx på kvittot.
Kan ju vara olika men jag tror att det nyligen har införts nya regler för korthantering.

Det är bara på kundens kopia, på firmans slip står hela kortnumret med.
Förut plockade skummisarna kvarlämnade kundkopior och använde på nätet, därför började dom XXXX'a på kundkopiorna.
Stället där du lämnar kortet kan ju hursomhelst skriva av/kopiera siffrorna från kortet...

Jag jobbar själv i kassa.

Det är bara på kundens kopia, på firmans slip står hela kortnumret med.
Förut plockade skummisarna kvarlämnade kundkopior och använde på nätet, därför började dom XXXX'a på kundkopiorna.
Stället där du lämnar kortet kan ju hursomhelst skriva av/kopiera siffrorna från kortet...

Jag jobbar själv i kassa.

Nej hos oss är det xxxx även på vårt kvitto som vi behåller, kortnr stod på vårt kvitto tills för typ 3 månader sen, men inte nu längre.

10% är snålt. 15% medel. 20% bra.

Enklare än så kan det inte bli. Ge dricks efter hur du upplevde servicen.

Brickbärarna tjänar nånstans mellan $2 och $3 i timmen och får säkerligen 4 gånger så mycket i dricks. Maten är så pass mycket billigare istället aå dricksen kommer du inte känna av. Personligen tycker jag det är bra att jag kan ha mer påverkan på priset än vad jag har i sverige. Dessutom får du bra mycket bättre service i USA än du någonsin kommer få i sverige. :fakta

Här kommer lite facts...
An employer may credit a portion of a tipped employee's tips against the federal minimum wage of $6.55 per hour effective July 24, 2008. An employer must pay at least $2.13 per hour. However, if an employee's tips combined with the employer's wage of $2.13 per hour do not equal the hourly minimum wage, the employer is required to make up the difference.

Nej hos oss är det xxxx även på vårt kvitto som vi behåller, kortnr stod på vårt kvitto tills för typ 3 månader sen, men inte nu längre.

De kan ändra hur de vill. Iaf lägga till på slutsumman.

Det har jag lärt mig the hard way... :mad:

Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back