grusvägsränder, hur?

Shavey

Hoppets svikare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
crescent
Hej, har en liten fråga.. vet inte om den har kommit upp här förr...
Var kommer dessa småränder som går över grusvägarna ifrån... dom som är som små gupp? Jag o frugan har legat sömnlösa hela natten o funderat.. :confused:

Rör under marken?

Eller vad menar du?

Troligtvis är det från traktorer och andra tyngre fordon som bromsar. Tycker mig uppleva att dom ränderna finns oftast för korsningar eller snäva kurvor

Tvättbrädorna, menaru? Det måste bero på passerande fordons fjädringsrörelser som arrangerar underlaget till detta mönster. Det blir bara värre och värre tills hela världen slutligen är helt randig.

Det är vinden som orsakar dem.

Det ser man tydligt om man jämför med ett hav när det blåser.

:fakta

Jo, jag tycker nog att fetma är extremt sorgligt även i Sverige. Eller vamenaru?

:D :D

Väldigt få tunga transporter som går på grusvägarna i Sverige.
Kolla in motorvägen tvärs över sibirien. Där snackar vi tvättbräda.
"Guppen" är 10 cm höga med 30 cm mellan topparna.

Inte vidare komfortabelt om man inte har 100" hjul (eller kör i 135 km/h, men då skramlar hojen sönder....)

Det har med egenfrekvensen för bilars fjädring att göra.

Man ha kommit på att man får bäst åkkomfort med en viss egenfrekvens så dom flesta vanliga bilar har ungefär samma.

När man kommer till en kurva på en grusväg och bromsar in lite och samtidigt träfar ett gupp så får man en svängning i hjulupphängningen.

Eftersom dom flesta bilar har ungefär samma egenfrekvens och kör ungefär likadant i kurvor på grusväg så vlir det samma svängning.

För varje fordon blir svängningen och därmed spåren kraftigare.

Värst är det om det är en kurva i nerförsbacke.

Har faktiskt jobbat med detta för länge sedan.

Du åkte alltså runt och skapade "tvättbrädor" med bilen? Och fick betalt för det?

Sjuka jobb asså....

Det var innan de flesta vägar blev asfalterade. Det var ingen större poäng för VV Entreprenad att hälla lösgrus på grusvägar, så då fick de ta till den metoden istället. :fakta

Oddjob:
Regnvatten rinner inte till havs heller, din ärkeflärp! Havet är salt men regnvatten är inte salt, det vet alla. Alltså försvinner regnvatten ögonblickligen då det träffar havsytan. Förmodligen blir det till sill. Eller strömming, om det är bräckt vatten.

Vågor, ju! Hav + blåst = vågor. Väg + blåst = vågor.

Dessutom kom jag igår på varför jag kastar så jävla snett när jag kastar frisbee. Det är lokala störningar i Corioliskraften!

;)

Du åkte alltså runt och skapade "tvättbrädor" med bilen? Och fick betalt för det?

Sjuka jobb asså....

Nope, jag gjorde en utredning om detta fenomen.

Samma sak kan uppstå i ett släpliftspår om någon tycker det är kul att trycka till på ett ställe ett par gånger.

Efter ett tag får man en serie gupp med avtagande höjd. Alla åker med samma hastighet och har ungefär samma fjädring/dämpning i förhållande till vikt (=egenfrekvens) :tummenupp

Djävligt skoj när någon som stannat länge på afterskin och är lite sladdrigare i benen åker där.:D

Last edited:
Väldigt få tunga transporter som går på grusvägarna i Sverige.
Kolla in motorvägen tvärs över sibirien. Där snackar vi tvättbräda.
"Guppen" är 10 cm höga med 30 cm mellan topparna.
Timmerbilar... Jordbruksredskap... Mjölkbilar...
Men så långt som 30cm mellan guppen har jag nog inte upplevt iaf.

Ett liknande fenomen kan inträffa på vintrarna här där vi inte saltar vägarna. Skoj när det är tvättbrädor mitt inne i stan. :huvet

Det går att räkna ut vad avståndet ungefär blir.

Vikt och fjäderkonstant ger egenfrekvens

Egenfrekvens och hastighet ger våglängden.

Timmerbilar... Jordbruksredskap... Mjölkbilar...
Men så långt som 30cm mellan guppen har jag nog inte upplevt iaf.

Ett liknande fenomen kan inträffa på vintrarna här där vi inte saltar vägarna. Skoj när det är tvättbrädor mitt inne i stan. :huvet

Visst händer det här också, men det tar mycket längre tid.
Säg att en väg i Sverige ser 50 tunga transporter/dag....
Jft med Ryssland och flera hundra/dag. Det var överdjävligt. Där fanns det tvättbrädor av stenkross typ. Rätt stora stenar och jävligt tröttsamt med hojen. Det var på en sån sträcka som min ena styrvikt och främre stänkskärmen fladdrade loss och försvann för alltid.....

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa