grusvägsränder, hur?

Visst händer det här också, men det tar mycket längre tid.
Säg att en väg i Sverige ser 50 tunga transporter/dag....
Jft med Ryssland och flera hundra/dag.

Ungefär vilken hastighet lyckas lastbilarna hålla på de där vägarna?

Såg något om något hörn av Novosibirsk där de lät lastbilarna stå och gå hela vintern, för fick de stanna gick det inte att få igång dem igen före våren. De hade extrautrustat dem med värmeslingor i hjulnaven för att inte smörjmedlet där skulle frysa ihop och orsaka lagerhaverier... :yoparty
 
Ungefär vilken hastighet lyckas lastbilarna hålla på de där vägarna?

Såg något om något hörn av Novosibirsk där de lät lastbilarna stå och gå hela vintern, för fick de stanna gick det inte att få igång dem igen före våren. De hade extrautrustat dem med värmeslingor i hjulnaven för att inte smörjmedlet där skulle frysa ihop och orsaka lagerhaverier... :yoparty

De stänger inte av bilarna när det är riktigt kallt, man kan även leda in kylvattnet från motorn under batterilådan och värma upp batterierna. De har isolerade bränslerör med värmeslingor.

När det behövs då är det kallt. :fakta
 
vanligaste händelseförloppet för att tvättbrädor uppstår:

traktor/lastbilstrafik (timmerbilar tex)


1: farmartrafiken kör igång för säsongen på landsbygden, regn på våren har gjort vägen mjuk, tö från snö osv
2: traktorer kör på mjuk grusväg
3: vägbanan trycks ner ojämnt så tvättbrädan uppstår
4: vägen torkar, skicket kvarstår

upprepa detta ett par hundra gånger eller så över x antal år..

klart att vägen blir mysko :D

behövs inte ens något regn förresten, upprepade körningar över en månads tid räcker.
 
Jag tyckte topic sa "Grusvägsbränder" först.
Vafan är det nu klimatfanatikerna har hittat på för nytt skit? :mad:
 
Körde en 2 km grusväg till badet igår och det var sjukt mycket "tvättbrädor" på den, konstant i nån km.

Samma väg leder också till Södras timmerupplag som dom gjorde efter stormarna Gudrun och Per, det går alltså väldigt mycket timmerbilar på den vägen så det stämmer nog att det är tung trafik som ställer till det.
 
vanligaste händelseförloppet för att tvättbrädor uppstår:

traktor/lastbilstrafik (timmerbilar tex)


1: farmartrafiken kör igång för säsongen på landsbygden, regn på våren har gjort vägen mjuk, tö från snö osv
2: traktorer kör på mjuk grusväg
3: vägbanan trycks ner ojämnt så tvättbrädan uppstår
4: vägen torkar, skicket kvarstår

upprepa detta ett par hundra gånger eller så över x antal år..

klart att vägen blir mysko :D

behövs inte ens något regn förresten, upprepade körningar över en månads tid räcker.

Aah, fast många grusvägar underhålls med nytt grus och underhållshyvling för att hålla dem körbara. Tvättbrädor uppstår rätt fort när det är torrt. När det är blött blir det regnvattengropar istället!
 
Tackar för svar... nu kan jag äntligen sova inatt....

Om både du och frun ligger sömlösa på grund av detta ta med henne till ett riktigt tvättbrädeställe och ha lite kul istället för att fundera så mycke.:tummenupp

Körde en 2 km grusväg till badet igår och det var sjukt mycket "tvättbrädor" på den, konstant i nån km.

Samma väg leder också till Södras timmerupplag som dom gjorde efter stormarna Gudrun och Per, det går alltså väldigt mycket timmerbilar på den vägen så det stämmer nog att det är tung trafik som ställer till det.

Det har väldigt lite med tung trafik att göra. Det blir tvättbräda även till favorit tjärnen och dit går den faen ingen tung trafik.
 
Last edited:
De stänger inte av bilarna när det är riktigt kallt, man kan även leda in kylvattnet från motorn under batterilådan och värma upp batterierna. De har isolerade bränslerör med värmeslingor.

När det behövs då är det kallt. :fakta
Med tanke på dom mått och steg jag fick ta till för att få igång bilen när den hadde stått utan motorvärmare i -30 så förstår man att de inte gärna slår av motorerna, kryper väl under -70 i de trakterna?
 
Hur ska man köra över grusvägstvättbrädor för att undvika att de blir värre?

Det brukar vara bekvämast att antingen köra riktigt sakta så att man
undviker resonans eller så fort att hjulen bara hoppar precis på vågtopparna.
Kör man bara på vågtopparnaborde man ju bara nöta ner dessa och inte
gräva djupare vågdalar. (Man får ju givetvis ta hänsyn till det usla väggreppet också.)
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top