Löksås (å fläsk)

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
RC211V
Var kan man köpa Blå Bands löksås, eller kanske om Knorr har:va
Har letat i snart varenda affär i Skövde och några i Tidaholm efter löksås, men nej icke sa nicke, finns inte. Varför:va vart har löksås tagit vägen:confused: Jag vägrar att göra egen från grunden med skalande av lök å dyligt, eftersom jag vet med säkerhet att det funnits i pulverfor som man bara vispa ihop med lite mjölk. Är det nån här som VET vilken affär som har?

Jag har ett mycket enkelt recept på tevatten om du inte skulle hitta tevattenpulver i affären.:tummenupp

Kokar du en lök nog länge så behöver du inte skala den.
Sen tillsätter du en buljongtärning och en skvätt vispgrädde.

Klartt

Stek fläsket, sen bryner du löken i fettet som kommit ut i stekpannan, sen i med vatten sen buljongtärning sen reder du! Sen låter du det koka 15min. Du måste ändå vänta på potatisen tills den blir färdig :P

Nu blev jag sugen själv! Ska genast köpa fläsk o steka!

bryn fläsk, fräs löken så den blir lite mjuk i fettet från fläsket (bacon), beroende på hur mycket fett det är i pannan så kanske man kan tillsätta lite xtra(margarin/äkta smör, inte olja) för att sedan röra ner vetemjöl, man får akta sig så det inte klumpar sig! sen vispar du ner mjölk eller grädde (lite i taget) som du naturligtvis har kokat upp i en kastrull på sidan om ;) annars är det lätt att det bränner. i med lite grönsaks fond alternativt buljong. enklare än så kan det inte bli :) jag tycker själv att man aldrig ska använda vatten i såser som man vill ha krämig, det kostar lite xtra men vad gör det ?

...........för att sedan röra ner vetemjöl, man får akta sig så det inte klumpar sig! sen vispar du ner mjölk eller grädde .......

Ap-Ap-Ap, blanda ut mjölet i mjölken/grädden ordentilgt och slå sen blandningen i stekpannan så slipper man klimpar.

Ap-Ap-Ap, blanda ut mjölet i mjölken/grädden ordentilgt och slå sen blandningen i stekpannan så slipper man klimpar.

Nja tror nog att det blir samma sak :pannkyss och sen så binder sig fettet bättre med vätskan , så man inte får oljig yta^^

edit: Ts varför inte importera stora mängder och sälja på svarta marknaden????:yoparty hahahha

Last edited:
Nja tror nog att det blir samma sak :pannkyss och sen så binder sig fettet bättre med vätskan , så man inte får oljig yta^^

edit: Ts varför inte importera stora mängder och sälja på svarta marknaden????:yoparty hahahha

Grundkurs -100 i redning. vetemjöl blandas i kall vätska (vatten, mjölk, grädde,.....) för att undvika klimpar.

mazena och arrowrot kan blandas i fett, varm vätska utan probs.

Stek fläsket, sen bryner du löken i fettet som kommit ut i stekpannan, sen i med vatten sen buljongtärning sen reder du! Sen låter du det koka 15min. Du måste ändå vänta på potatisen tills den blir färdig :P

Nu blev jag sugen själv! Ska genast köpa fläsk o steka!

:tummenupp :fakta

Ah såg att det var kåldolmar nere på snusket idag, nästan lika gott som fläsk med löksås. :fart

Hehe.. Det verkar mindre bekymmersamt att koka ihop sin egen löksås än att ränna runt halva sverige för att köpa pulversås :)

Jag ska fanimig koka ihop isterband och stuvad potatis idag.. :drool

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...