R1 och R6-tråden!

Har problem med min R1 -01.
Det är så här att den går bara på tre cylindrar till och från, ettans grenrör e kallt/ljummet efter varmkörning. Den har gnista på alla stift, har provat nya stift, spolar och kablar. Har provat med en annan förgasarbrygga, men ingen skillnad.
När den går puffar det till lite baklänges i ettans förgasare då och då, och så är det lite lite sotigt runt spjället i bara den förgasaren.
Har kollat komp och läckage testat alla cylindrar utan att se nån skillnad. Haft ner ventilkåpan och kollat ventilerna så att dom jobbar fint vid körning på startmotorn.
Varför bara ettans cyl? Är det nån skillnad på dom? Har provat skifta tändhatt mellan 1 och 4 men felet är kvar på ettan.

Snälla hjälp!

Det låter ju som att den inte orkar tända iallafall. Har du kollat med stroboskop så att den verkligen tänder och att den tänder rätt/regelbundet när motorn är igång?
 
Last edited:
Hmm stroboskop? Ska du ha disco eller? :D

Stetoskop menar du?

Stetoskop? Ska du till doktorn eller? :hej Man lyssnar inte om det är gnista på stiftet, man fäster en speciell klämma om tändkabeln ansluten till en såkallad stroboskoplampa som avger en ljuspuls i samma stund som det spolen laddas ur över det aktuella tändstiftet. Man kan lyssna på motorer också men det är isåfall för att detektera knackning/misständning av andra orsaker.
 
Stetoskop? Ska du till doktorn eller? :hej Man lyssnar inte om det är gnista på stiftet, man fäster en speciell klämma om tändkabeln ansluten till en såkallad stroboskoplampa som avger en ljuspuls i samma stund som det spolen laddas ur över det aktuella tändstiftet. Man kan lyssna på motorer också men det är isåfall för att detektera knackning/misständning av andra orsaker.

hihihi...
Ne, jag har inte kollat med "vad det nu heter" men jag tror jag har uteslutit tändingen ioma jag provat med brorsans spolar, kablar och tändhattar och andra stift. Jag har skiftat mellan stiften och skiftat tändhatt mellan ettens och fyrans cylinder (dom tänder samtidigt, som tvåtaktare, varje gång kolven är i övre läge).
Men felet är ändå kvar på ettans cylinder:gnissla

Tack ändå:tummenupp
 
Köp R1a :fakta Skillnaden mellan hondan och r6an du frågar om är ganska ovesentlig om vi pratar powerwheelies Några hästar till men saknar vridet! Varför skulle du inte ha en literhoj om du vill ha kraft? :yoparty

den är nettare i alla mått... tycker r1 har svullit ut så förbannat... känns som de sitter en kåpa från fjr 1300...de är lite buss känsla när man sitter på den.. jag gillar r6 i alla avseenden men pulvret saknas känns de som... skit! r1 -03 känns faktiskt lite mindre... o lättare är den ju.. 198 fulltankad... men r6 -06-08 är ju bara såååå snygg me.:huvet
 
Tjenare, är spekulant på en R1 -05, så har jag några frågor då:)

Hur är kvick är den i kursändringarna om man jämför med R1-07 och R1-00? Hur är kurv stabiliteten jämfört med dessa modeller?

Hur ser service intervallerna ut? Den första vid 100 mil självklart, sedan när är den andra? Vid 1000 mil?

Vad gäller garantin; Är det 5 års fullgaranti? Täcker det motorhaveri osv?

Är det något speciellt jag ska vara uppmärksam på när jag testkör hojen?
 
den är nettare i alla mått... tycker r1 har svullit ut så förbannat... känns som de sitter en kåpa från fjr 1300...de är lite buss känsla när man sitter på den.. jag gillar r6 i alla avseenden men pulvret saknas känns de som... skit! r1 -03 känns faktiskt lite mindre... o lättare är den ju.. 198 fulltankad... men r6 -06-08 är ju bara såååå snygg me.:huvet

Bara tjöpa r1 :7peta finns inge substitut till riktig kraft :fakta :yoparty
 
Någon som vet när det brukar komma ut bilder & siffror på nya modeller hade bestämt mig för en ny blade efter att jag sålt min R1-04 nyligen men hört att det ska komma en ny R1 nästa år. Var väldigt nöjd med R1an så man är ju sugen på en till.
 
Någon som vet när det brukar komma ut bilder & siffror på nya modeller hade bestämt mig för en ny blade efter att jag sålt min R1-04 nyligen men hört att det ska komma en ny R1 nästa år. Var väldigt nöjd med R1an så man är ju sugen på en till.

Ja det kommer en ny R1 nästa år. Du får vänta till september och Intermot-mässan i München, då kommer troligtvis både bilder & data.
 
R1an är ju sanslöst mkt bekvämare än blejden plus att det finns mer muskler. Stick with R1. Har haft både nyare retta o blejd så jag anser mig opartisk.
 
Är man ingen åka på bakhjulet kille men gillar att hålla i när det svänger tycker jag gott att det räcker med en R6a, grymt go väghållning billigare försäkring, snyggare osv.
 
Mmm...den ser vi fram emot, spännande!!! Får bli en begagnad sådan om 2-3 år om hojintresset ffr håller i sig!


Ja det kommer en ny R1 nästa år. Du får vänta till september och Intermot-mässan i München, då kommer troligtvis både bilder & data.
 
R1an är ju sanslöst mkt bekvämare än blejden plus att det finns mer muskler. Stick with R1. Har haft både nyare retta o blejd så jag anser mig opartisk.

:fakta ska sälja min o köpa R1 igen, förlåt att jag har syndat men jag har lärt mig min läxa:D
 
Har oxå funderingar kring R1 -07/08, vore glad om någon kunde upplysa mig lite.

1) Hur gör man för att få riktigt rent vid dom upplagda blåsen, demonterar rören eller tar bort bakkåpan? Enkel match? Andra knep?

2) Någon som justerat sin utan katt och öppnare dämpare? Resultat? Fortfarande svacka i mellanregistret?

3) Finns det något system till R1 som låter så underbart mycket som Racefit Growler gör på R1000 K7/K8?

4) Powerwheelies på 2:an, krävs det fortfarande teknik eller går den upp även för klantarslen?
 
Är man ingen åka på bakhjulet kille men gillar att hålla i när det svänger tycker jag gott att det räcker med en R6a, grymt go väghållning billigare försäkring, snyggare osv.

Fel fel, det skiljde enbart någon hundralapp på min R1:a och en R6:a i försäkring, kollade upp detta när jag var lite byta sugen OBS! Detta gällde folksam dock.
 
Tja Bikers!! För nån månad sen så pajjade hojjen o d visade sig att 2 lameller hade pajjat...fick ut dom flesta delarna o rätt mycke låg i sumpen...men till frågan...d lär väl ligga lite flis o spån i motorn o här o där?! Ska man låta lite billigare olja rinna igenom nårra gånger för o rensa eller va tro ni? Nån som vart med om samma öde?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top