RD-tråden!

Kanske du behöver byta bromshandtag till en för ypvs modellen- två skivor är mer än en du kanske inte får rätt tryck

Naah det sitter ju två skivor original också och jag har handtaget/huvudcylindern till 350lc, fast det kanske är skillnad på 350lc och 350 ypvs handtagen?
 
Naah det sitter ju två skivor original också och jag har handtaget/huvudcylindern till 350lc, fast det kanske är skillnad på 350lc och 350 ypvs handtagen?

Fel av mig det är ju RD250 som har singelskiva
 
Var i ligger sporten att åka denna hoj?

vari ligger sporten att köra r1?:va visst, den är säkert snabb runt en bana, men det är hojens förtjänst. även amatörer kan få bra tider på bana med en r1:a. ska du däremot bli bra med en rd krävs det mer av föraren. man måste tämja hojen och göra den till en del av sig själv, få den att lyda ens minsta kommando! däri ligger sporten:tummenupp
 
Fel av mig det är ju RD250 som har singelskiva

Japp det stämmer, jag har testat med en skiva men det fungerade inte alls.
Med två skivor blev det genast mycket bättre fast bromsverkan är ändå dålig, det är liksom inget nyp i grejerna och det känns rätt svampigt i handtaget. :confused:
Hmm, det kanske är luft trots allt? Nu när man tänker på det så måste det väl vara det.. :va
 
Haha vad sugen jag blev nu på att fixa en RD350 :drool Om man har en och inte skulle dra upp på högvarv hela tiden, hur mycket tror ni dom skulle dra? under eller över 0,8?? hur långt räcker er 2-taktsolja om ni har den separata smörjningen igång? :va

klart du ska ha rd350:tummenupp min är ju gamla modellen utan ypva men trots det den roligaste hojen jag nånsin kört!:D kan man egentligen hitta en roligare hoj i rd:s prisklass?:va
det är omöjligt att ha en och inte köra på högvarv:D allt det roliga kommer efter 6000 varv;)
min gick lund-helsingborg-lund och lite till på en tank, och på vägen tillbaka till lund kördes det rätt hårt kan jag säga...:D på samma sträcka sjönk nivån i oljetanken med kanske 2-3 cm så det var inte så farligt:)
köp dig nu en rd!:tummenupp
 
2-takt

Har kört mycket 2-takt genom åren.

RD125, Suzuki GT750 3cyl. (2takt livsfarlig), RD350-83 ,85 samt RD500 (tyvärr smälld mot en lycktstolpe)

Nu kör man Z750, men vilka galna minnen.:)
 
Har kört mycket 2-takt genom åren.

RD125, Suzuki GT750 3cyl. (2takt livsfarlig), RD350-83 ,85 samt RD500 (tyvärr smälld mot en lycktstolpe)

Nu kör man Z750, men vilka galna minnen.:)

gt750:n har man ju hört en del om... gamla monstermaskinen:D drack den så mycket olja som de säger?:va komplett rd-historia där, bra jobbat:tummenupp själv har jag kvar att införskaffa en rd500, men det kommer väl så småningom...:D

men! hur kunde du överge tvåtakten!?:7peta
 
gt750:n har man ju hört en del om... gamla monstermaskinen:D drack den så mycket olja som de säger?:va komplett rd-historia där, bra jobbat:tummenupp själv har jag kvar att införskaffa en rd500, men det kommer väl så småningom...:D

men! hur kunde du överge tvåtakten!?:7peta

Jodå GT sög i sig en del olja, kolla bensinen och tanka olja, den hojen hade behövt dubbla styrdämpare, helt livsfarlig.

Att jag slutade med 2-takt berodde på en längre sjukhusvistelse, lykstolpar är hårda.

RD 500:n utmanade en jämt, det var som den sa bättre kan du och till slut gick man över gränsen.

4 takt har sin charm den med, även om det blir jag som utmanar den istället för tvärtom.:)
 
Jodå GT sög i sig en del olja, kolla bensinen och tanka olja, den hojen hade behövt dubbla styrdämpare, helt livsfarlig.

Att jag slutade med 2-takt berodde på en längre sjukhusvistelse, lykstolpar är hårda.

RD 500:n utmanade en jämt, det var som den sa bättre kan du och till slut gick man över gränsen.

4 takt har sin charm den med, även om det blir jag som utmanar den istället för tvärtom.:)

hehehe...:hihi kan tänka mig det:D dock lite bättre livslängd på gt:n jämfört med kawas luftkylda triplar (h1, h2) va? kan tänka mig att vattenkylningen gör sitt till att spara på motorn och sådär...:)

ah... visst ja... trist det där.

jo, det är väl lite däri sporten att köra tvåtakt ligger... tämja maskinen så att säga.

jo, det är väl sant:tummenupp


oooh, mysig film...:D

kan nån få väck det här jefla regnet så att man kan ut och piska småväg?:huvet

förresten, nån som vet var man kan få tag på nya kopplingslameller till rd350 82:a billigt? mina är antingen väldigt slitna eller täckta med sån där bilolja med friktionsminskare för kopplingen slirar nåt jävulskt ibland när man gör högvarvsväxlingar:D
 
Last edited:
hehehe...:hihi kan tänka mig det:D dock lite bättre livslängd på gt:n jämfört med kawas luftkylda triplar (h1, h2) va? kan tänka mig att vattenkylningen gör sitt till att spara på motorn och sådär...:)

ah... visst ja... trist det där.

jo, det är väl lite däri sporten att köra tvåtakt ligger... tämja maskinen så att säga.

jo, det är väl sant:tummenupp



oooh, mysig film...:D

kan nån få väck det här jefla regnet så att man kan ut och piska småväg?:huvet

förresten, nån som vet var man kan få tag på nya kopplingslameller till rd350 82:a billigt? mina är antingen väldigt slitna eller täckta med sån där bilolja med friktionsminskare för kopplingen slirar nåt jävulskt ibland när man gör högvarvsväxlingar:D

Brukar handla på http://www.addemoto.se/ eller http://www.ebos.se/prislistor/2takt080526.pdf
 
hehehe...:hihi kan tänka mig det:D dock lite bättre livslängd på gt:n jämfört med kawas luftkylda triplar (h1, h2) va? kan tänka mig att vattenkylningen gör sitt till att spara på motorn och sådär...:)

ah... visst ja... trist det där.

jo, det är väl lite däri sporten att köra tvåtakt ligger... tämja maskinen så att säga.

jo, det är väl sant:tummenupp



oooh, mysig film...:D

kan nån få väck det här jefla regnet så att man kan ut och piska småväg?:huvet

förresten, nån som vet var man kan få tag på nya kopplingslameller till rd350 82:a billigt? mina är antingen väldigt slitna eller täckta med sån där bilolja med friktionsminskare för kopplingen slirar nåt jävulskt ibland när man gör högvarvsväxlingar:D

Testa först att göra rent lamellerna (Bromsrengöring borde väl funka?) och byt till riktig olja.

Jag vet folk som har haft samma problem p.ga bilolja och det har räckt att byta så har kopplingen slutat slira. :) Onödigt att köpa nya menar jag, ifall de är bra skick annars.
 
hehehe...:hihi kan tänka mig det:D dock lite bättre livslängd på gt:n jämfört med kawas luftkylda triplar (h1, h2) va? kan tänka mig att vattenkylningen gör sitt till att spara på motorn och sådär...:)

ah... visst ja... trist det där.

jo, det är väl lite däri sporten att köra tvåtakt ligger... tämja maskinen så att säga.

jo, det är väl sant:tummenupp



oooh, mysig film...:D

kan nån få väck det här jefla regnet så att man kan ut och piska småväg?:huvet

förresten, nån som vet var man kan få tag på nya kopplingslameller till rd350 82:a billigt? mina är antingen väldigt slitna eller täckta med sån där bilolja med friktionsminskare för kopplingen slirar nåt jävulskt ibland när man gör högvarvsväxlingar:D

Kolla www.duells.se , klicka på länkar till ÅF:yoparty
 

tack!:tummenupp

Testa först att göra rent lamellerna (Bromsrengöring borde väl funka?) och byt till riktig olja.

Jag vet folk som har haft samma problem p.ga bilolja och det har räckt att byta så har kopplingen slutat slira. :) Onödigt att köpa nya menar jag, ifall de är bra skick annars.

det ska jag göra, tack för tipset!:tummenupp har ingen aning om det är olkjan som är felaktig, bara kändes som en av två vettiga förklaringar på problemet... men jag ska kolla!:)

Kolla www.duells.se , klicka på länkar till ÅF:yoparty

danke!:D
vid närmare granskning var ju den där helt perfekt, den visade både att lillemans var återförsäljare samt att de faktiskt hade lameller till bågen! kanon!:tummenupp
 
Last edited:
tack!:tummenupp



det ska jag göra, tack för tipset!:tummenupp har ingen aning om det är olkjan som är felaktig, bara kändes som en av två vettiga förklaringar på problemet... men jag ska kolla!:)



danke!:D
vid närmare granskning var ju den där helt perfekt, den visade både att lillemans var återförsäljare samt att de faktiskt hade lameller till bågen! kanon!:tummenupp


Här har du en pigg RD350. Jag tror att han har tagit bort strypningen. Sedan ser jag även att det sitter ett bredare bakdäck på den. Kåpan verkar inte heller vara original :va

[YOUTUBE-ID]ME1VmuaLYKo[/YOUTUBE-ID]
 
Glömde tillägga också, jag har själv kopplingsslir och min koppling är perfekt skick och fjädrarna är inom god marginal, så det beror antagligen på oljan som även här är bilolja. (visste inte att det var tillsatser i den först) Ska också byta olja sen, får hålla tummarna på att det fungerar. :)



Jörgen, ja den Rd'n såg inte 100% original ut. Nästan, men det är något - kan bara inte sätta fingret på det - som ser lite annorlunda ut. :D
 
Last edited:
Här har du en pigg RD350. Jag tror att han har tagit bort strypningen. Sedan ser jag även att det sitter ett bredare bakdäck på den. Kåpan verkar inte heller vara original :va

[YOUTUBE-ID]ME1VmuaLYKo[/YOUTUBE-ID]


fy satan, den gick bra!:näsblod :D hehe, undrar just vad som egentligen var original på den hojen...:hihi men hur som helst tuff:tummenupp

Glömde säga tillägga också, jag har själv kopplingsslir och min koppling är perfekt skick och fjädrarna är inom god marginal, så det beror antagligen på oljan som även här är bilolja. (visste inte att det var tillsatser i den först) Ska också byta olja sen, får hålla tummarna på att det fungerar. :)



Jörgen, ja den Rd'n såg inte 100% original ut. Nästan, men det är något - kan bara inte sätta fingret på det - som ser lite annorlunda ut. :D

ok! får hoppas att det är detsamma med min då!:) ingen aning om vad för olja som är i som sagt, men det är ju en av de två rimliga förklaringarna så... ska kolla hur mina ser ut och sen antingen rengöra de befintliga och hälla i ny bättre olja eller också byta lamellerna och oljan helt så får vi hoppas att det löser sig:) skulle ju kunna vara fjädrarna också... kanske får ta och se över sagda föremål också. man kan ju också köpa på sig både fjädrar och lameller (bör ju inte vara fasligt dyrt) och sådär att ha till hans om det nu visar sig att man måste byta. så slipper man ha gjot demonteringsarbetet i "onödan" menar jag. behövs sakerna inte bytas kan man ju spara dem tills senare, förr eller senare får man ju byta:)
 
Last edited:
fy satan, den gick bra!:näsblod :D hehe, undrar just vad som egentligen var original på den hojen...:hihi men hur som helst tuff:tummenupp



ok! får hoppas att det är detsamma med min då!:) ingen aning om vad för olja som är i som sagt, men det är ju en av de två rimliga förklaringarna så... ska kolla hur mina ser ut och sen antingen rengöra de befintliga och hälla i ny bättre olja eller också byta lamellerna och oljan helt så får vi hoppas att det löser sig:) skulle ju kunna vara fjädrarna också... kanske får ta och se över sagda föremål också. man kan ju också köpa på sig både fjädrar och lameller (bör ju inte vara fasligt dyrt) och sådär att ha till hans om det nu visar sig att man måste byta. så slipper man ha gjot demonteringsarbetet i "onödan" menar jag. behövs sakerna inte bytas kan man ju spara dem tills senare, förr eller senare får man ju byta:)

Hehe, ja det är kanske skönt att få i nya delar istället. :tummenupp Fast själv hade jag testat snålvarianten och gnida med bromsrengöring. :D
 
Glömde tillägga också, jag har själv kopplingsslir och min koppling är perfekt skick och fjädrarna är inom god marginal, så det beror antagligen på oljan som även här är bilolja. (visste inte att det var tillsatser i den först) Ska också byta olja sen, får hålla tummarna på att det fungerar. :)



Jörgen, ja den Rd'n såg inte 100% original ut. Nästan, men det är något - kan bara inte sätta fingret på det - som ser lite annorlunda ut. :D
Funkar det inte med att byta olja så lägg lamellerna i ugnen så ska oljan svettas ur dem, har jag hört om jag inte minns helt fel.

Typ 150 grader bör räcka. :klurar
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top