Suzuki RF600R/RF900R - Tråden

En liten fråga till er andra RF-ägare.. Hur är det med er temp-mätare?! Var ställer den sig för er vid "normal" arbetstemperatur?! Min går knappt upp till andra pinnen, och det känns lite fel av nån anledning...

Mvh
Christian
Halloj, har samma trubbel på min RF 600 oxå, å känner likadant...hatar när sakerna ej fungerar som dem ska...
Ska jaga tempgivare imorgon...har hittat en som skall sitta i en viss bil som ska tydligen passa.....återkommer om detta ifall det funkar. Vill ju inte lura på någon något som skulle kunna vara fel:rolleyes:

Har än så länge bytt bränsle-nivå-givaren till tanken, irriterade mig på att lampan för reserven lös konstant...fick tag på en på skroten =300kr:)
Ny hade kostat 1300kr å 3 veckors leverans tid :huvet

Husomhelst så e jag en lycklig ägare av en RF 600 R 1993 årsmodell...tycker att hojjen e kanonskön!:yoparty



Edit: Plockade ur termostatet å vart en aning förvånad att det stog 76.5C på den, tyckte att det var lite lågt men tydligen så ska det vara så.:såjaponken
Testade även att den fungerade som den skulle.
Har läst runt på diverse Forum å det verkar ju vara så att tempmätaren visar lågt på många andra hojjar oxå.
Man får väl ta å gasa lite mer för att få upp tempen.......
Lägger nog ner med att oroa mig över tempen å ser till å njuta av körningen istället:tummenupp
 
Last edited:
....
Edit: Plockade ur termostatet å vart en aning förvånad att det stog 76.5C på den, tyckte att det var lite lågt men tydligen så ska det vara så.:såjaponken
Testade även att den fungerade som den skulle.
Har läst runt på diverse Forum å det verkar ju vara så att tempmätaren visar lågt på många andra hojjar oxå.
Man får väl ta å gasa lite mer för att få upp tempen.......
Lägger nog ner med att oroa mig över tempen å ser till å njuta av körningen istället:tummenupp

Jag kör en RF900 och tempmätaren komer sällan över 2:a strecket... Låt hojen gå på tomgång i lite varmare väder . Efter en stund ser du hur temperaturen stiger för att sedan sjunka när fläkten startar. Fungerar detta så är det inget problem.

/Kenta
 
Japp, fungerar alldeles utmärkt!
Körde cykeln varm igår, tempen steg och el-fläkten hoppade igång som den skulle:tummenupp
Om jag beskriver som om man skulle titta på en analog klocka, så ser det så här:
På min så håller sig tempmätaren strax över det översta blå strecket vid normal körning typ vid kl 8
Minns inte riktigt men tror att fläkten hoppade igång vid kl10.30:rolleyes:

P.S Detta är min första hoj så mer frågor kommer det nog att dyka upp från mig.
Så jag är riktigt tacksam för alla svar. :Bugar
 
RF900

Är det någon här på sh som har bytt till sport bolton, öppet filter och vet vad ni har för munstycken, jag har 115 och 50 orgial.

Jorpas
 
RF900

Är det någon här på sh som har bytt till sport bolton, öppet filter och vet vad ni har för munstycken, jag har 115 och 50 orgial.

Jorpas

Sportbolton? Jag hade yoshumura, det lät för jäkla gott iaf, dynojettad var min med kvitto på 126 bakhjulshästar.
 
Halloj!
Hur stor skillnad gör det på varvtalet om man ökar/minskar bakdrevet med en tand?:va
För tillfället så varvar hojjen 7000rpm vid 140km/h på 6:ans växel.
(Har ej kollat hur stort mitt bakdrevet är)
 
Behövs innerrör från grenrrör till slipon?

Hej!

Ser att det är ett innerrör från grenröret till sliponet, detta är nu löst i röret genom att viper sliponet inte trycket fast det. Genom detta så raslar det.

Är det nödvändigt att ha kvar det eller blir ytterröret för varmt om man tar bort det? Det är ju kromat så fägern försvinner?

mvh

Fredrik
 
Är det någon som vet vad det kan vara för fel då motorn går ojämnt vid 3-4000 varv på 1-2:an? den liksom rycker hela tiden.

Passar en motor från GSX 100 R på RF 900?
 
Last edited:
Skulle vilja ändra nyllet på min RF.. dvs en ny strålkastare.. men har utan framgång sökt på internet efter en bra sida med armaturer.. Kan någon här kanske ge mig ett tips?! Börjar få psykbryt på det nu!:huvet
 
Hej jag har inte kvar mitt innerrör och har kört så hela sommaren utan att det ändrat färg.

Mvh Tomas


Hej!

Ser att det är ett innerrör från grenröret till sliponet, detta är nu löst i röret genom att viper sliponet inte trycket fast det. Genom detta så raslar det.

Är det nödvändigt att ha kvar det eller blir ytterröret för varmt om man tar bort det? Det är ju kromat så fägern försvinner?

mvh

Fredrik
 
Småbråkig 900

Hallå,
har en RF 900 -98 med en del mil på nacken. Hojen går bra men det är en grej jag retar mig på. Den slammrar lite lågt hela tiden. Det försvann i och för sig när jag körde med öronproppar häromdan, men så fort jag pillade ut de små skumbollarna kom ljudet tillbaks. Har prövat olika öronproppsmodeller men ljudet kommer alltid tillbaks så fort propparna tas ur...:musik

Kan det vara ventilerna som behöver justeras eller kommer det kanske från drivningen fram?

Har även märkt på senare tid att den rackarn är lite för angelägen när man kommer till ett rödlyse, tomgången ligger på ca: 2.000 rpm för att efter en 10-15 sek. sjunka till mer normala ca: 1.100 rpm. Är lite frustrerande om det blir grönt innan de 10-15 sekundrarna gått och man får trycka i växeln med ett ljudligt "KLÅINK" som följd. Är ju insprutning på den här 900 och jag har inte någon susning om hur man ska kunna felsöka något liknande, förslag?
:confused:
 
Hmmm, var 98:orna utrustade med elektronisk insprutning? Hade jag ingen aning om....

Ang ditt problem.. hade det varit jag skulle jag ha gjort en liten service själv, bytt tändstift, rent luftfilter, ny olja osv för att sedan se om felet kvarstår.
 
Elektronisk insprutning eller inte? Vet faktiskt inte, har inte kollat utan gick bara på vad säljaren informerade om när jag köpte hojen för ett "tag" sedan. Kanske skulle lyfta på kåporna och se efter.. :-)
 
ett par frågor.. går det att dela ljuddämparen så man kan stoppa om den?! Och behövs det på orginaldämpare?! :)

Hallå,
har en RF 900 -98 med en del mil på nacken. Hojen går bra men det är en grej jag retar mig på. Den slammrar lite lågt hela tiden. Det försvann i och för sig när jag körde med öronproppar häromdan, men så fort jag pillade ut de små skumbollarna kom ljudet tillbaks. Har prövat olika öronproppsmodeller men ljudet kommer alltid tillbaks så fort propparna tas ur...:musik

Kan det vara ventilerna som behöver justeras eller kommer det kanske från drivningen fram?

Har även märkt på senare tid att den rackarn är lite för angelägen när man kommer till ett rödlyse, tomgången ligger på ca: 2.000 rpm för att efter en 10-15 sek. sjunka till mer normala ca: 1.100 rpm. Är lite frustrerande om det blir grönt innan de 10-15 sekundrarna gått och man får trycka i växeln med ett ljudligt "KLÅINK" som följd. Är ju insprutning på den här 900 och jag har inte någon susning om hur man ska kunna felsöka något liknande, förslag?
:confused:

hade ett liknande problem med en GSX750F-92a, men då va det choken som klabbade... bland annat.. men det blev bättre efter att ja fixat choken..
 
Last edited:
Elektronisk insprutning eller inte? Vet faktiskt inte, har inte kollat utan gick bara på vad säljaren informerade om när jag köpte hojen för ett "tag" sedan. Kanske skulle lyfta på kåporna och se efter.. :-)


Min -98 har definitivt förgasare.

Jag tyckte också att min lät och tickade - mekanikern som servade den sade att den var tyst för att vara en RF, och den modellen har "bullrig topp".

Så det är alltid klokt att låta ett proffs lyssna/kolla innan man river hojen... :)
 
ett par frågor.. går det att dela ljuddämparen så man kan stoppa om den?! Och behövs det på orginaldämpare?! :)

Av vilken anledning vill du stoppa om ljuddämparen?
Om det behövs?....Nej jag kan inte tänka mig någon anledning till varför någon ska behöva stoppa om ljuddämparen.

/Kenta
 
Hej alla Rf fans. någon som har öppna filter i sin hoj?
undrar isåfall vilken diameter som behövs på filterna. Hojen är en 900 - 94
 
Snart dax att plocka ut hojen för premiärturen, men innan dess måste jag byta lite delar.
Bromsskiva fram,
Kedja & kugg (fram & bak)
Kamkedjespännare.

Någon bra hojhandlare i Stockholmsområden Ni kan rekomendera, alternativt något billigt internetalternativ?
/
 
Kamkedjespännare?

Hej hur vet man när man ska byta Kamkedjespännare?
Rasslar motorn mycket eller varfrör ska du byta?

mvh

fredrik
 
"Rasslar" i motorn. Vet inte om det beror på kamkedjespännaren men jag gör ett försök.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top