Suzuki RF600R/RF900R - Tråden

tjena alla, kan ni kolla detta;

Har en -96 suzuki rf600r, 2800 mil, nybytta (ngk)stift, olja, filtrar och en
viper slipon. Har ngn en hum om hur mycket den här motortypen brukar
vibrera på olika varv? Det känns som om han inte trivs överhuvudtaget på vartal under 6000. Jag har provkört nyare insprutningsmotorer på 600
som har gått helt jämnt genom hela registret. Läste också om att det behövs justeringar efter bytet till slipon. Stämmer detta? Har ngn en likadan båge med samma problem? Tacksam för alla svar!!!

Mvh, MMJ
 
hallå Sanbacken

Tänkte bara fråga om din vibrerar mer kring 4500-5500 varv?

/M
 
Nja där någonstans ligger ju "gränsen" innan det börjar hända ngt, så " vibrerar" nja men går lite ojämnt kanske! Min är däremot väldigt orolig på låga varv är detta vanligt eller ?
 
Köpte en RF 900 RS2 - 95 för ungefär 3 veckor sedan.... i fredags krockade jag med en bil så fick jag besked idag att den kommer inte lagas utan skrotas.....:huvet ... Men jag ska ha en sån igen, var så säker på det...:tummenupp Den är ju så jävla läcker.. Å så går den ju som bara den..:yoparty
 
Det blev ingen RF 900.... Det blev en XJR 1300 istället....
Men den är nog kul den oxå.... :D
 
Dör den eller tappar den bara drivningen?
Tydligen rätt vanlig åkomma på 900:an iaf att dom tappar 2:ans växel, den hoppar ur, på min löste jag det med att slipa om dreven så att dom greppar bättre.

När man tappar växeln, måste man peta i den igen lr??
Jag har ungefär samma problem som "Bratten" på min 900, fast min uppför sig mer som att man rycker i kopplingen 1 -2 gånger. Funderade ett tag på om det är nå´t fel på kopplingen, men den kan väl inte krångla bara på 2:an. Om det skulle vara växellådan så tycker jag att växeln borde hoppa ur helt och inte bara rycka.
 
När man tappar växeln, måste man peta i den igen lr??
Jag har ungefär samma problem som "Bratten" på min 900, fast min uppför sig mer som att man rycker i kopplingen 1 -2 gånger. Funderade ett tag på om det är nå´t fel på kopplingen, men den kan väl inte krångla bara på 2:an. Om det skulle vara växellådan så tycker jag att växeln borde hoppa ur helt och inte bara rycka.

Det börja med ryckningar (trodde också det var kopplingen först) sen en dag rassla det till i lådan.... Verkar som om det är en liten sjukdom på RF-hojarna.
Har hört nått om att gaffeln som puttar in kuggarna är lite klen så den kröks efter oförsiktigt växlande.
Å det är synd för det är en så jävla go hoj. Jag saknar min lite (hade en RF 900RS2 -95:a som var dynojetkittad)... fast XJR 1300 -99 med 113hk på bakhjulet och en jävla massa vrid redan vid 4000 varv är inte så dumt det heller.:yoparty
 
Någon som har en tempgivare, alltså den som är kopplad till mätaren på instrumenteringen, till övers? Vet inte om det finns några andra Suzukimodeller som har en som kan passa.. Vet nån? :)
 
När man tappar växeln, måste man peta i den igen lr??
Jag har ungefär samma problem som "Bratten" på min 900, fast min uppför sig mer som att man rycker i kopplingen 1 -2 gånger. Funderade ett tag på om det är nå´t fel på kopplingen, men den kan väl inte krångla bara på 2:an. Om det skulle vara växellådan så tycker jag att växeln borde hoppa ur helt och inte bara rycka.

det rycker till, man behöver inte växla igen, vad som händer är att drevet "kuggar över", där av att det rycker, tittar man på dreven i lådan så är alla slipade för att inte kunna tappa greppet, alla utom 2:an, den är inte slipad alls utan ligger an med en rå-yta. Syndromet blir värre med tiden.
 
Aj fasen, då är det det som man egentligen vet fast man inte vill tro på då.:huvet
Har förresten upptäckt en annan grej som har hänt nån enstaka gång, vid nedväxling flera steg så har det hänt att växlarna inte hoppar i. Man får då släppa upp kopplingen och sedan prova växla ner igen. Kan det ha att göra med tvåans drev det med.:confused:
 
Efter att ha haft min RF900R i knappt en vecka, fick jag lämna in han på inköpsstället igen.. Vid 3000rpm i 1an å 2an, lät det väldigt otäckt från motorn.. vet inte om det va växellådan eller om de bara va rullarna i kedjan som e kass, men det återstår att se. Har ju en månads garanti på köpet, så de e ju bara att utnyttja...

Men nu kollar ja runt efter ett slipon till min ögonsten, hittade en Devil Racer INOX på sunbike för 4000:- + ljudplugg för 395:-.. Kan de vara ett bra köp?! Devil är väl ett erkänt märke, va jag förstått?! Kan inte ett skit om slipon, så lite råd från er erfarna hade varit att föredra, hehehe! Försäljaren på Sunbike sa att ja inte behövde bänka och ombestycka om man bara small på ett devil, men stämmer det?!
 
tjea! e de nån som har koll på om en rf900ljuddämpare passare på en rf600? då tänker jag mest på själva fästena. har också hört att man behöver ställa om vissa inställningar om man byter bolt-on annars kan bytet resultera i t.ex. effekttapp, stämmer det?

så livad som den här tråden är får jag säkert svar innan midsommar...
 
Som jag fått det förklarat för mig (ej egen erfarenhet) så e det samma infästning på rf600 som rf900 till bolt-on.. Och jag blev rekomenderad att byta nålar och bänka å ha mig om jag skulle ha nytta av en ny pipa.. Så det blev liiite för dyrt för min smak..
 
Lite problem med min 600r när jag lägger i 2 så blir det neutral. Nåt tips vad det kan vara?

Läser Du lite tidigare i denna tråden ser Du att vissa med 900:an har haft problem med krokiga växelgafflar och tvåans drevpar...:näsblod Ligger tvåan i under motorbroms eller hoppar den ur?

Prova sänka växelpedalen ett par hack på axeln så att Du har lite lättare att lyfta växelspaken till ändläget. Det har i alla fall hjälpt mig några gånger när jag vid hård acc petat in friläget i st f tvåan... Billig fix i alla fall:tummenupp .

Lycka till!
 
Ännu en RF-åkare på vägarna

Hej!

I lördags på internationella kvinnodagen blev jag o min gumma med hoj.
En RF900R från 94.

Det är min första hoj och efter att ha spenderat 20 mil på en lördag eftermiddag och söndag i endast några plusgrader så kan jag trots detta känna att jag nog kommer bli mer än nöjd med maskinen.

Har provkört ett antal hojar av varierande typer o modeller, men denna kändes lätt bäst. En polare har en Kawa 600 -99 som gått 2000 mil, men trots att min är 4 år äldre och gått mer än det dubbla så känns min RF mycket fräschare och mjukare o går bättre i motor o cykel, så det känns bara bra.

Ser fram mot en härlig sommar, hjälp nu till att hålla igång denna tråden!

som projekt så är min just nu inomhus och jag ska spendera helgen med att montera ner lite och se över, byta blinkers, montera larm, Bi-Xenon-kit m.m. Återkommer med bilder e.t.c.

Ha de!

/Chilsson
 
Hej!
Efter en dags lugnt mekande med återställning av bortmonterade kåpor och tankar, sits och krimskrams som måste bort vid den årliga genomgången inför den stundande säsongen! Välvaxat och fint blev det i alla fall så nu är det bara att tuta och köra! Märkte en sak som jag retade mig på.. När man tar bort tändstiften så är det lätt hänt att smuts kan ramla ner rätt in i cylindern! Man bör nog se till att tätningarna runt tändkabeln är täta och hela för det är ju en bra bit ner till själva stiftet så där kan nog samlas en del "mumma".
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top