Vibrationer i gixxer

Jag försökte mäta upp kamkedjan, M8-bult genom en brädstump som jag spände upp på en dörr med en tving, hängde kedjan på och spände den med en hantelskiva, bonnmeck.nu :hihi Sen gick jag lös med skjutmåttet och försökte mäta mellan olika länknitar. Det kändes absolut inte som någon tocprecision :rolleyes: Dock inbillade jag mig att kedjan kanske inte var exakt jämnlång? :va Och när jag kände på länkarna, drog å tröck i kedjanslängdriktning så att säga, så kunde jag känna ett visst glapp, och inbillar mig att det var olika mycket glapp mellan olika länkar :va
Ska kamkedjan vara helt stum, eller är det normalt att det kan röra sig lite?

Byt ut den om du ändå har den av och tycker att den känns sliten, den har väl gått en hel del ändå?

Bytte precis en kamkedja på min 450 4t cross hade gått ca 15tim och justerad ca 3ggr = 1 st länk brusten, skickad för reklamation (Prox kedja).
Köpte nu en original denna gång och märkte att det var stor skillnad på hur mkt kedjan hade sträckt sig efter 1 timmes körning originalkedjan (600kr) hade sträckt sig mkt lite i gämförelse med Prox kedjan(400kr).

Om du känner glapp genom tryck/drag så är det nog dax att byta kamkedjan.

Nya kolvringar och ny kamkedja istoppat! Den gamla kamkedjan såg ju ut att tillhöra en annan hoj :jisses Det var mycket lättare att tajma kammarna med den nya, det lixom föll på plats av sig själv alltihop :tummenupp
Nu ska bara det sista skruvas ihop, motorn i och provköras. Räkna med snöstorm i Stockholm i helgen :gnissla

Närå ut o kör. 7 + på lördag em.

Se

Last edited:
trådlyft

Hoztic fick du ordning på hojen? Vad var felet?

Har också vibrationer på min GSXR 1000 01 därför undrar jag

trådlyft

Hoztic fick du ordning på hojen? Vad var felet?

Har också vibrationer på min GSXR 1000 01 därför undrar jag
Ja, det blev betydligt mycket bättre! Inte elmotor kanske, men resten kan nog skyllas på att det är slitet generellt :)
Jag böt kamkedjan och kolvringarna på en cylinder pga att den hade vesäntligt mycket lägre komp än övriga. Nytt drivpaket åkte på i samma veva, men det påverkar ju inte vibrationerna vid torrvarvning, men det gjorde väl lite när man väl kom upp i fart kanske, men det var inte grundproblemet, långt därifrån.
Vad har hänt med din?

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...