Bankörning & RR

Just det ja, slicksen heter ju också Racetec. Det hade jag nog sett nånstans.
Vad är föresten anledningen till att vissa som rejsar kör på gatgodkända mönstrade däck och inte på slicks? Är det bara för att de ska gå att sälja till gatåkare sen, eller finns det andra anledningar?

Dels så är det lite lättare att sälja vidare. Sen så är det så att i superstock600 och i SP så får man ej köra med slicks utan det är dot-märkta däck (mönstrade) som gäller. Greppet är ungefär det samma men ofta håller ett slick lite längre samt är något billigare.
 
Jao, mina är rena slicks som råkar vara skurna. Det är Racetec slicks. Så de är med andra ord inte gatgodkända och därmed inte tillåtna på falkenberg?
 
Dels så är det lite lättare att sälja vidare. Sen så är det så att i superstock600 och i SP så får man ej köra med slicks utan det är dot-märkta däck (mönstrade) som gäller. Greppet är ungefär det samma men ofta håller ett slick lite längre samt är något billigare.

Aha! :tummenupp
 
Jao, mina är rena slicks som råkar vara skurna. Det är Racetec slicks. Så de är med andra ord inte gatgodkända och därmed inte tillåtna på falkenberg?

Det är nog inga problem att köra med skurna slicks. Dels så brukar de inte kolla om man har DOT däck på sedan så är de ju bättre lämpade för banåkning än hårda gatdäck t.ex. så kör på.
 
Jag har inte kört en enda gång på väg sedan jag körde på falkenberg för första gången förra sommaren...

Jag körde idag från banan och skulle tanka...pust fruup böööööö...tankmätaren visade även denna gång 2 pluppar kvar...! Men tanken var snustom :mad:

Det är så skoj att kunna släppa lös ordentligt på bana, även om jag är nybörjare så börjar det flyta på! Nu kan jag svänga lika bra åt båda hållen, har haft svårt med höger tidigare....känslan över hur fort man verkligen kan köra i kurvor och hur bra hojen lyder mig har jag aldrig kännt på gata. Det är nu man förstår vad man ska ha en motorcykel till...!
 
Är riktigt sugen på att börja köra bana. När ni kör, är det banhoj, gatreggat, licens, icke licens, tävling, ej tävling bara på kul.........som gäller?
Tips på MC som är bra på bana och passar 195cm kropp?
 
Last edited:
Är riktigt sugen på att börja köra bana. När ni kör, är det banhoj, gatreggat, licens, icke licens, tävling, ej tävling bara på kul.........som gäller?
Tips på MC som är bra på bana och passar 195cm kropp?

Det finns nog alla sorters banåkare här, men ska du ha gatreggad hoj så finns det grupper att köra i på t.ex. Falkenberg där du kör bland andra gatreggade hojar. I så fall ställs det inga andra krav på hojen än att den är påställd, har schyssta däck osv.
 
Är riktigt sugen på att börja köra bana. När ni kör, är det banhoj, gatreggat, licens, icke licens, tävling, ej tävling bara på kul.........som gäller?
Tips på MC som är bra på bana och passar 195cm kropp?

Oftast så har arrangören av bandagen 3 grupper som kör pass om 15 alt 20 minuter åt gången.

1, Licens/Oförsäkrat.
2, Snabb grupp.
3, Medel/Lugn.

Jag kör min gathoj i Medel/Lugn grupp, men börjar få fart på hojen nu så nästa gång blir det förmodligen Snabb grupp. Jag kör för att det är FÖR*ÄVLA ROLIGT!

Ditt val av hoj kan förmodligen bara du prova dig fram till...min 600 är perfekt till mig, även om det finns lite som jag skulle vilja småjustera för att den ska bli ännu bättre :)

Så leta reda på en hoj nu och häng med ut i Svea för en enormt rolig stund på bana! :tummenupp
 
Fråga till nån av er som håller på med RR:
Finns det något som hindrar att man kör en gatreggad och påställd hoj på lincensträning och/eller race, om den följer reglementet med najade skruvar, uppsamlingskärl osv?
 
Fråga till nån av er som håller på med RR:
Finns det något som hindrar att man kör en gatreggad och påställd hoj på lincensträning och/eller race, om den följer reglementet med najade skruvar, uppsamlingskärl osv?

Det ska vara något problem alls, min är tex reggad men ej påställd och det ända jag kan tänka mej skulle vara nåt att diskutera är blinkers.
Lampor finns tex på ERF hojar.
Så det är bara att köpa min när sesongen är slut, reggad å klar:D .
 
Det ska vara något problem alls, min är tex reggad men ej påställd och det ända jag kan tänka mej skulle vara nåt att diskutera är blinkers.
Lampor finns tex på ERF hojar.
Så det är bara att köpa min när sesongen är slut, reggad å klar:D .

OK, låter bra. Hade väl ändå inte tänkt köra med lampor och grejer, men det hade vart fint att kunna konvertera smidigt...om jag inte skulle få för mig att köpa en hoj till förstås.

R1-05 är säkert inte fel, men försäkring för gatkörning är nog lite väl svettig på en sån. :gnissla
 
Falkenberg 23/7

För er som har funderingar på att åka ner på onsdag 23/7 till Falkenberg, på deras kvällskörning. SH-tråd ang 23/7

Eftersom det ev beror på för lite funkisar hade det vart bra om du som funderar på att åka ner till falken drar med en vän som kan ställa upp som alt flaggvakt.

Hör gärna av dig till Helena (kansliet) 0346-19033 om du vet säkert att du kan bidra med en eller flera funktionärer.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top