Suicidala motorcyklister?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date
Idioter finns det gott om

Härom dagen, när jag svängde höger ut på 55:an, får jag möte av en hoj blå plastraket med förare i typ spidiställ, som kör om, trots krön, heldraget = noll sikt. :mad: (Samma ekipage hade tydligen legat och varit oförmögen att köra om där det både fanns tillfälle och bra sikt enl. säker källa)

Det är mardrömmen att få en sån i sidan när man svänger vänster efter samma krön. Hur noga man än är att ha fritt bakom sig hur långt som helst innan man åker över krönet, så nog har man alltid nån stressad stackare i röven när man ska till att svänga(även bil). :näsblod

Självbevarelsedrift, ingen som har det längre?

Sen precis som någon sa, har man inte CE-godkända skyddskläder så täcker INTE försäkringen.

SKITSNACK!

Min helförsäkring kräver att jag har hjälm, thats it!

Sen är det dumt att åka utan full utrustning, men det är dumt att köra för fort också!

Härom dagen, när jag svängde höger ut på 55:an, får jag möte av en hoj blå plastraket med förare i typ spidiställ, som kör om, trots krön, heldraget = noll sikt. :mad: (Samma ekipage hade tydligen legat och varit oförmögen att köra om där det både fanns tillfälle och bra sikt enl. säker källa)
Självbevarelsedrift, ingen som har det längre?

Off topic men ändå; Sågott som hela 55'an mellan Enköping å Strängnäs är heldragen så ibland måste man tumma på det. Den här gången var det dock inte jag (trots blå plastraket).

EDIT: Åker förövrigt i ett skinställ som liknar en modell av Spidi väldigt mycket. Var nog ett par veckor sen jag åkte där...

Last edited:
SKITSNACK!

Min helförsäkring kräver att jag har hjälm, thats it!

Sen är det dumt att åka utan full utrustning, men det är dumt att köra för fort också!

Kanske du skall syna din försäkring igen.... Hämtat ur mina försäkringsvillkor " Du och din passagerare måste vid färd använda av oss godkända säkerhetskläder inklusive ryggskena för motorcykelbruk..."

Kanske du skall syna din försäkring igen.... Hämtat ur mina försäkringsvillkor " Du och din passagerare måste vid färd använda av oss godkända säkerhetskläder inklusive ryggskena för motorcykelbruk..."

Olika försäkringsbolag = olika villkor!

Hämtat ur mina försäkringsvillkor: "inga krav på skyddskläder"

Du tror inte att det kan vara olika hos olika bolag och olika försäkringar hos samma bolag då?

Dessutom så gäller förmodligen din försäkring ändå, men med förhöjd självrisk, då det enda som är lagstadgat är just hjälmen.

Har för mig att jag hört att jeans håller i mindre än 1 sekund om man glider på asfalten. Ett par skinnbyxor håller i 7 sekunder...so what! :pannkyss
Fast o andra sidan brukar man köra rätt mkt lugnare när man åker runt i jeans o tröjja än när man kör med fullt ställ.

Så jag själv klarar mig nog bättre om jag skulle gå omkull en dag när jag åker i jeans o tröjja än när skinnstället är på.

Lite kul man hör folk klaga högljutt på folk som kommer glidandes genom stan i vanliga kläder.
Medans folk som kmr i 200++ eller på bakhjulet blir hyllade sålände dom bara har skyddskläder.

Last edited:
Hämtat ur mina försäkringsvillkor: "inga krav på skyddskläder"

Du tror inte att det kan vara olika hos olika bolag och olika försäkringar hos samma bolag då?

Dessutom så gäller förmodligen din försäkring ändå, men med förhöjd självrisk, då det enda som är lagstadgat är just hjälmen.

Det är nog möjligt att det är så....
Men jag blir inte förvånad att det snart blir krav på full skyddsutrustning, vilket det borde vara egentligen. Med tanke på att regeringen vill höja premierna... Det kan nog sparas en hel del pengar om alla börjar bära skyddsutrustning, istället för att köra på bekvämlighet.

"Dress for the fall, not for the ride.."

Satsar på: R1:a, Linne, t-shirt och flipp-flopp :yoparty

Det är inte svårt att förstå hur MC-kollektivet fått sitt rykte, iallafall. Det är självförvållat.

Högerregeln, vad är det? Jag åker ju fortare här på min fräna ZX9R än vad tönten som kommer från höger gör, det är klart att jag på min fräna ZX9R ska köra före.

Jag har full koll när jag kör igenom stan i 80 km/h. Dessutom har ju en hoj mycket bättre bromsar än en bil, så jag stannar på typ 10 meter (och högerregeln gäller ju inte mig).

Alla som kör bil är idioter. Jag som kör MC är givetvis en mycket bättre förare, trots att jag sitter som Janne långben med fötterna och har glömt blinkersen på. Vaddå, folk måste väl fatta vart jag är på väg på min fräna ZX9R?

Har läst alla inlägg i tråden och tänkt....äh,bry dig inte,de flesta fånar sig bara antagligen....men nu börjar jag bli tveksam!
Man(läs jag) får en känsla av att den ena skall vara coolare än den andra...
Åka i jeans..."So waht"...vilket utomordentligt korkat svar i min värld. Man kan ju tycka att var och en väljer själv hur den vill hantera säkerhet eller kanske inte alls,fine. Men det är ju lite mer komplicerat än så.
Någon skall ta vara på dessa äckliga rester på gatan som blir efter en olycka(det vet vi ju alla)då någon fränat sig men just denna gång stämmde inte allt och det gick åt h...vete.
Sen skall någon vara tvungen att meddela nära anhöriga att "olyckan" varit framme och sonen/dottern numera inte finns.
Och har sonen/dottern då "turen" att överleva så skall Jag(samhället) betala sjukhusvistelse-rehab-sjukskrivning o.s.v.

Ja inte vet jag men min tanke är nog att köra hoj med det som finns innanför pannbenet-inte själva pannbenet. Även om man själv skiter i om man blir skadad eller till och med kör ihjäl sig så är det allt annat än kul för omgivningen att "ta vara" på efterarbetet....jag vet vad jag pratar om!

Och nu väntar jag bara på att bli idiotförklarad....be my guest!

Har själv märkt hur inställd jag är att kolla om det "lyser" när jag kollar i en korsning. Tror vi lätt missar ett fordon på ljusa dagen som inte har ljus på. Vi är så vana med halvljus på fordon . Så är det bara!

Har själv märkt hur inställd jag är att kolla om det "lyser" när jag kollar i en korsning. Tror vi lätt missar ett fordon på ljusa dagen som inte har ljus på. Vi är så vana med halvljus på fordon . Så är det bara!

Blir alltid att man hajar till några gånger när man är i USA. Plötsligt börjar en hel gata full med parkerade bilar att röra på sig! Så programmerad är man på att "släckta lyktor = parkerad".

Har läst alla inlägg i tråden och tänkt....äh,bry dig inte,de flesta fånar sig bara antagligen....men nu börjar jag bli tveksam!

Nöjde mig med att konstatera att han Darwin nog hade en poäng...

Last edited:
Fast o andra sidan brukar man köra rätt mkt lugnare när man åker runt i jeans o tröjja än när man kör med fullt ställ.

Så jag själv klarar mig nog bättre om jag skulle gå omkull en dag när jag åker i jeans o tröjja än när skinnstället är på.

Lite kul man hör folk klaga högljutt på folk som kommer glidandes genom stan i vanliga kläder.
Medans folk som kmr i 200++ eller på bakhjulet blir hyllade sålände dom bara har skyddskläder.

Word!!

Övertron på sina skyddskläder (och körkunskaper) är bra mycket farligare än att köra en sväng genom stan med jeans och tröja nån gång ibland...:tummenupp
Skön odödligmentalitet pga skyddskläder som råder här.

Ok, jag kör i stort sett alltid med skyddskläder men ändå.

Man(läs jag) får en känsla av att den ena skall vara coolare än den andra...
Åka i jeans..."So waht"...vilket utomordentligt korkat svar i min värld. Man kan ju tycka att var och en väljer själv hur den vill hantera säkerhet eller kanske inte alls,fine. Men det är ju lite mer komplicerat än så.
Någon skall ta vara på dessa äckliga rester på gatan som blir efter en olycka(det vet vi ju alla)då någon fränat sig men just denna gång stämmde inte allt och det gick åt h...vete.
Sen skall någon vara tvungen att meddela nära anhöriga att "olyckan" varit framme och sonen/dottern numera inte finns.
Och har sonen/dottern då "turen" att överleva så skall Jag(samhället) betala sjukhusvistelse-rehab-sjukskrivning o.s.v.

Ja inte vet jag men min tanke är nog att köra hoj med det som finns innanför pannbenet-inte själva pannbenet. Även om man själv skiter i om man blir skadad eller till och med kör ihjäl sig så är det allt annat än kul för omgivningen att "ta vara" på efterarbetet....jag vet vad jag pratar om!

Och nu väntar jag bara på att bli idiotförklarad....be my guest!

Är nog med dig här så du får ingen idiotförklaring av mig. Man kan köra fort och olagligt men man kan ju minimera riskerna genom att använda bra skydd och välja sina ställen att köra fort. Jag har själv kört utan riktiga skydd (2 ggr) hem till pappa där mitt ställ fanns då. Det är ca 2 km men då kör jag inte över 50 km/h.

Att man måste ha kolla 360° är ju inga nyheter och fantasi om vad som skulle kunna hända och sen agera utefter det är nog inte fel.

Så: Var rädda om er så mycket det går men glöm inte att ha roligt!

Jag tycker det är lika konstigt varje gång jag möter el blir omkörd av en sporthoj med en kille i linne, shorts och fliflops på Essingeleden tex???
Hur tänker dem???

Hittills har jag inte kört utan ordentliga kläder en enda gång. Har några gånger funderat på det när jag bara ska en kort bit på små vägar osv men varje gång konstaterat att det skulle inte vara värt det när det väl händer nått...

Hmm en liten hint... Se bilden nedan. Om ni vill se lite mera gå in på Ride2die.com

Sen precis som någon sa, har man inte CE-godkända skyddskläder så täcker INTE försäkringen.
Fy fan! Viket slag i magen.
funderar starkt på att skaffa skinnställ efter att ha sett bilderna på "ride2die.com"
Nu åker jag i textilkläder, men jag har fattat att skinnställ är det säkraste kläderna.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back