Suicidala motorcyklister?

• Thread starter Thread starter ft
  • Start date Start date
Låt folk köra i vad dom vill. Alla har en hjärna, jag vet att det gör ont att krascha men chansar 1 gång av 100 ändå. En del chansar 99 ggr av 100. Men vafan, vi lever en gång, innan vi är helt styrda låt folk köra i vilka kläder dom vill.

Den här tråden spåra ju ur och blev något kul. Har länge funderat på det där med slit tider. De bästa textilställen klarar 7-8 sek, jeans 3 sek enligt "Bike" Man glider i 12-15 sek från 110 km/h så min fråga hur skadad blir man i det läget. Ingen har väl dött av lite flått arsle?

Utan någon konkret fakta... enbart min egna tankar.

Att kunna tidsbestämma hållbarhet på utrustning/kläder går inte! Det är för många faktorer som spelar roll.

Har gjort en mindre vurpa i ca 30km/h där skinnstället sprack i sömmarna på skinnstället, både byxan och jackan, ca 20cm på jackärmen samt byxbenet. Kanten på knäskyddet i byxan slogs in mot lårmuskeln.

Har gjort en mindre vurpa i ca 40km/h där en knapp på jeansen försvann samt lite slitet runt sömmen på fickan.

Har gjort en mindre vurpa i ca 20km/h utan att det hände något på varken jeans eller tröja.

I onsdags såg jag en vurpa i utgången till rakan på kinnekulle, uppskattat 80-90km/h. Killen gled på skinnstället max 2 sek på asfalt och hade en knytnäves hål på ena skinkan.

Dessa kanske är dåliga exempel, men det är verkliga händelser!

Att ett skinnställ hjälper hoppas jag att alla vet, men vet alla vad det hjälper mot?
Bara för att man använder ett ställ betyder inte det att man klarar sig mot skador! En stolpe eller bil är lika hård oavsett om man har ställ eller jeans. Glida på asfalt gör man vid en ev krock eller bromsar omkull etc. Går man omkull i en kurva glider man bara en liten stund innan man lämnar asfalten för att fara ut i diket, trottoarkant, skog eller åker.

Lite OT...

I år har 2 vänner och 1 barndomsvän omkommit i mc-olyckor. Flertalet jag känner både från SH och utanför har kraschat, några har hamnat på sjukan medans andra har klarat sig helt oskadda.

Jag har valt att sluta med gruppkörningar, samt att jag slutade att använda skinnställ! Det låter kanske lite fel med att sluta använda stället, men det får mig att känna mig oskyddad i trafiken vilket gör att gashanden lugnar sig lite... Eftersom jag älskar att köra hoj har jag valt att satsa på bandagar. Där kan jag gasa satan och ändå hålla mig på ett relativt säkert sätt om det skulle skita sig! Synen på motorcykel har även den förändrats efter ett par bandagar. Det är ju på bana hojen kommer ut till sin fulla rätt och man ser vad som går att göra med den...det trodde jag innan när jag körde gata, men så fel jag hade!!!

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage