Modifieringar XT660 X/R

Fick mitt reg.bevis idag och där står det att den är strypt från 35kw till 25kw genom begränsning i förgasaren..
Är ju inrsprutning. Vart sitter denna strypning?

Störst chans är det att den inte är monterad. Kan du gasa mer än ett kvarts varv på gasrullen så är den ostrypt :tummenupp

Om den nu mot förmodan är strypt och du inte kännt av det (!?) så består strypningen av en liten plåtbygel fäst med vajjerhöljets fäste (2 skruvar) på hojjens vänstra sida av insprutningen.

Hur gammal är du? Bilsport&mcs mellanförsäkring är billig.

Säg till om du inte hittar så slänger jag upp en bild.

// Jens
 
Ett par (kanske dumma) frågor om ryckutjämnare.

1. Var sitter dem och är det lätt att byta själv?
2. Hur ser man om de är slitna? (någon som har en bild kanske)
3. Vad händer om man kör vidare med dem även om de är "slut", kan något annat gå sönder pga det?
4. Hyr mycke kosta sig sånna där krejjen?


För övrigt ska jag montera på främre krökarna och Powercommandern idag, ska bli kul att se om det ger något resultat.
Fan vad jag önskar att jag hade ett garage, så jäkla omständigt att stå och meka med saker och ting ute på gården! Glömmer verktyg, får springa och hämta.. det blir mörkt osv.

/Martin

Ryckutjämnarna sitter i bakhjulsnavet. Man plockar av bakhjulet, lägger det på marken med bromskivan nedåt. Jucka på drevet lite och lyft upp det. Där under hittar du de gummikuddar som är ryckutjämnarna. Det börjar bli dags att byta när dom inte "sitter ihop" längre. En utjämanre består av två tjockare gummikuddar som sitter ihop med en tunnare gummi-förbindelse. Dom bör kollas varje 100mil.
Vet inte vad som skulle kunna hända om dom slets ut, det skulle glappa en del i drivningen och det är ju aldrig bra.

Dom är nog inte så dyra heller. Får kolla det, måste byta mina...
 
Det börjar bli dags att byta när dom inte "sitter ihop" längre. En utjämanre består av två tjockare gummikuddar som sitter ihop med en tunnare gummi-förbindelse. Dom bör kollas varje 100mil.
Vet inte vad som skulle kunna hända om dom slets ut, det skulle glappa en del i drivningen och det är ju aldrig bra.

Dom är nog inte så dyra heller. Får kolla det, måste byta mina...

Att dom inte sitter ihop borde väl inte spela någon roll? Så länge "tårtbitarna" är hela fyller de sin funktion eller?

Jag kollade min efter 200 mil och det var ingen fara, det borde räcke att kolla dem när man byter bakdäck (ca 300 mil).
På sidan 4-16 i verkstadshandboken står det att de skall bytas när de är trasiga, inget annat.

Ett tips till alla de nya som just skaffat sin XT, kolla lite bakåt i denna tråden, jag har två gånger lagt ut länken till en verkstadshandbok för XT660, den är helt kanon.
 
Hur pass mycket lägre toppfart tolererar man då? Vill man inte gärna att den ska varva mer vid säg...120 med 46 bak? Nu går ju smärtgränsen för mig iaf vid 150 om man ska ligga och mata längre sträckor.
Hur är det vid lägre hastigheter, 30/50, får man peta i 5:an redan runt 50/60 om man vill ligga och puttra?
Jag e nog lite sugen på att slänga på ett 46 bak med när jag ska byta drivpaket.

Om man vill puttra på 5.an så är det nog runt 70 ,. 120 så ligger man på ganska höga varv. Jag vill nog inte ligga över 120 nån längre sträcka med denna drevningen.
 
Om man vill puttra på 5.an så är det nog runt 70 ,. 120 så ligger man på ganska höga varv. Jag vill nog inte ligga över 120 nån längre sträcka med denna drevningen.

Ok, hur blir ettan då? Den är ju hyffsat kort med orginaldrevningen, är den helt obrukbar med 46?
 
Låter ju riktigt prisvärt med 1700 för en powercomander. Hur mkt ger det och måste man lämna in den för bänkning. Funkar inte standard mappningarna som följer med hyfsat?
 
Ryckutjämnarna sitter i bakhjulsnavet. Man plockar av bakhjulet, lägger det på marken med bromskivan nedåt. Jucka på drevet lite och lyft upp det. Där under hittar du de gummikuddar som är ryckutjämnarna. Det börjar bli dags att byta när dom inte "sitter ihop" längre. En utjämanre består av två tjockare gummikuddar som sitter ihop med en tunnare gummi-förbindelse. Dom bör kollas varje 100mil.
Vet inte vad som skulle kunna hända om dom slets ut, det skulle glappa en del i drivningen och det är ju aldrig bra.

Dom är nog inte så dyra heller. Får kolla det, måste byta mina...

Ok, tack för infon.. blir till att plocka bort hjulet och kolla upp. Har gått 800mil och vet inte om de är bytta någon gång. Bra tillfälle att passa på att göra rent kedja, drev fälg osv från all skit. Men att kolla var 100:ade mil låter väldigt ofta.

Låter ju riktigt prisvärt med 1700 för en powercomander. Hur mkt ger det och måste man lämna in den för bänkning. Funkar inte standard mappningarna som följer med hyfsat?

Jag monterade min powercommander+främre krökar igår(Har k&n + DNA-filter sedan tidigare). Det blev väldigt stor skillnad nu, fan vad mycket roligare hojen blev. Köpte min PC begged och den var mappad i bänk med nästan samma saker som sitter på min hoj. Har inte hunnit köra så mycket än, men den verkar funka riktigt bra med den mappen, så jag kommer nog inte att bänka igen. Vet dock inte hur bra standardmapparna funkar. Kolla om någon här på forumet har någon likvärdig hoj och se om du kan testa den mappen.

/Martin
 
Last edited:
Ok, hur blir ettan då? Den är ju hyffsat kort med orginaldrevningen, är den helt obrukbar med 46?

Obrukbar skulle jag inte säga, kort är den ju. Men det är kul att dra upp den på baken med bara gasen.
Nu kör jag nästan aldrig 90 och 110 väg, håller mig till 70 vägar då det finns gott om dessa här nere där jag bor.
 
Hej är ny här. Har läst igenom hela tråden och har blivit sugen på att dreva om hojen med ett 14kugg drev fram, efter att ha läst mycket positivt om detta. Men jag undrar, ska man byta hela drivpaketet när man byter framdrev, eller går det bra att ha kvar samma kedja och bakdrev (45kugg)? min hoj har bara gått ~400mil så det är, förhoppningsvis, ett tag kvar tills ett drivpakets-byte...Man bör väl byta drev och kedja samtidigt..eller?
 
Hej är ny här. Har läst igenom hela tråden och har blivit sugen på att dreva om hojen med ett 14kugg drev fram, efter att ha läst mycket positivt om detta. Men jag undrar, ska man byta hela drivpaketet när man byter framdrev, eller går det bra att ha kvar samma kedja och bakdrev (45kugg)? min hoj har bara gått ~400mil så det är, förhoppningsvis, ett tag kvar tills ett drivpakets-byte...Man bör väl byta drev och kedja samtidigt..eller?

inga problem att bara byta framdrev om bak ser ok ut. kedjesträckningen är väldigt liten så du behöver inte bry dej där. angående varvtal och tophastighet kan jag bara säga att jag tidigare ofta låg i 150 och mer sällan i 170. nu glider man i 160-170 mest hela tiden ;) + att axet finns kvar även när jag ligger 120 på 5an
 
Skulle det vara en säkring skulle hela lampan vara släckt + någonting annat på hojen då det oftast sitter flera saker kopplat in på samma säkring.

Låter helt enkelt som att glödlampan är paj. Det finns 2 stycken wolfram-trådar i en bakljuslampa, en för det konstanta ljuset och en för bromsljuset. Så ta lös och kolla lampan du ser tydligt ifall den är trasig.:tummenupp

Du hade rätt. Glödlampan var det. Så nu 20kr fattigare är hojen i topptrim igen:tungan

Tack för hjälpen!
 
Det verkar som att 14-tandat fram och 46 bak ska vara en kul idé.
Har ett 14-t liggandes hemma, och lär väl införskaffa ett 46 till bakhjulet oxå.

Nåt speciellt att tänka på när man byter, eller är det bara att.. ja, byta? hehe..
 
Är det nån här som har centralstöd till sin hoj? Är det mkt ivägen vid körning osv? Vore jävligt "bekvämt" att ha tänker jag men inte om det är så att det är mkt i vägen...erfarenheter?
 
Det verkar som att 14-tandat fram och 46 bak ska vara en kul idé.
Har ett 14-t liggandes hemma, och lär väl införskaffa ett 46 till bakhjulet oxå.

Nåt speciellt att tänka på när man byter, eller är det bara att.. ja, byta? hehe..

Bara att byta, med 14 - 46 blir det samma antal länkar på kedjan.
 
Hade lite bråttom,skulle iväg och köra 120 mil den dag jag skrev frågan. Man vill ju inte åka iväg på långtur med en strypt hoj.. Är 25 och betalar 3100kr tror jag hos bilsport & mc. Rätt billigt tycker jag då jag kört sporthoj sen jag va 16 år. Voltade rätt ordentligt på kinnekulle i maj förra året, därför blev det nu en XT660X. Och nu ev. en Segway i2!! Tack för svaret!:tummenupp

Störst chans är det att den inte är monterad. Kan du gasa mer än ett kvarts varv på gasrullen så är den ostrypt :tummenupp

Om den nu mot förmodan är strypt och du inte kännt av det (!?) så består strypningen av en liten plåtbygel fäst med vajjerhöljets fäste (2 skruvar) på hojjens vänstra sida av insprutningen.

Hur gammal är du? Bilsport&mcs mellanförsäkring är billig.

Säg till om du inte hittar så slänger jag upp en bild.

// Jens
 
Nu efter 301 mil har första felet dykt upp. Läckande vattenpump, droppar ur "skvallerröret" (det lilla hålet på undersidan) :-( Borde vara garantisak kan ja tycka, eller? Ringde Lingvalls i Gävle i fredags, då fick jag höra att det spelade STOR roll om man köpt hojen av dom eller inte. Hade jag inte köpt den där så var det ca 2-3 veckors väntetid sa dom men om jag köpt den av dom så skulle dom ev kunna fixa det rätt omgående. Hur F_N tror dom att dom ska vinna nya kunder på det sättet ??? Nån som vet om det finns någon verksta nära Sandviken som kan fixa Garanti grejor på Yamaha. E "MC-Ove"
/ KW-Motorservice aktoriserad för de?
 
Hade lite bråttom,skulle iväg och köra 120 mil den dag jag skrev frågan. Man vill ju inte åka iväg på långtur med en strypt hoj.. Är 25 och betalar 3100kr tror jag hos bilsport & mc. Rätt billigt tycker jag då jag kört sporthoj sen jag va 16 år. Voltade rätt ordentligt på kinnekulle i maj förra året, därför blev det nu en XT660X. Och nu ev. en Segway i2!! Tack för svaret!:tummenupp

OK, det lät billigt. Är det en mellanklassförsäkring?
Hm, en segway alltså, läskiga grejer! Jag har aldrig varit så rädd i så låg hastighet som när jag körde en sån. Svarta nyckeln var väl 25km/h? eller var det den röda?

Fridens
 
Ett tips till alla de nya som just skaffat sin XT, kolla lite bakåt i denna tråden, jag har två gånger lagt ut länken till en verkstadshandbok för XT660, den är helt kanon.


Ursäkta den late.......... :näsblod
Har kollat igenom från sida 100 till 147 och inte hittat länken till verkstadshandboken :confused:

Jag har visseligen inte lusläst allt, men vill kolla lite i den innan jag slår till på en xt66r 06 lr nyare.... :yoparty

Kan någon lägga in länken igen eller tala om vilken sida jag ska leta på PLZZZ
 
Hur mycket olja drar era XT660?
Efter en 55 milsrunda så hade jag inte en droppe kvar på stickan.. Innan rundan så va den på det översta strecket.
Detta kan ju inte vara normalt. Körde i 120Km/h med originaldrevning i dessa 55 mil.

OK, det lät billigt. Är det en mellanklassförsäkring?
Hm, en segway alltså, läskiga grejer! Jag har aldrig varit så rädd i så låg hastighet som när jag körde en sån. Svarta nyckeln var väl 25km/h? eller var det den röda?

Fridens

Det är ingen mellanklassförs. Vet inte vilken nyckel det va som hade den snabbaste farten. Den jag körde gick i 20, och det räcker gott o väl. Körde rakt in i en annan kille som resulterade i väldigt skrapat ben,arm och hand.
 
Last edited:
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top