Kedjeproblem efter däckbyte

Pilif

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2008
Hoj
Suzuki Sv650s -05
Hej!

Har haft bakdäcket av på min Sv650 för ett däckbyte och när jag nu satt på det och skulle ställa in kedjespelet upptäckte jag följande:

Jag ställde in spelet perfekt. När jag sedan rullade hjulet till ett visst läge blev kedjan etremt hård. Det rör sig alltså om ca 3cm mer spänning. Däcket sitter helt rakt enligt markörerna på svingen.

Har aldrig tänkt på detta förr men heller inte haft den uppe på depåstöd och kollat noga förens nu.

Vad kan vara fel? Dreven ser fina ut kuggmässigt men finns det möjlighet att de är ovala? Eller någon annan förklaring?

Man hör att kedjan väsnas lite då den spänns och slakas hela tiden. Kan det vara någon fara att köra såhär? När den är som mest slak går det inte att dra av den och när den är som hårdast rör det sig om ca 1 cm kedjespel.

Mvh

Filip

Låter som om din kedja har några länkar som skurit, det gör att kedjan slackar och spänns i olika lägen. Jag hade bytt kedja om jag var dig. En kedja som går av kan gå riktigt illa både för dig och hojen.

Dreven byter man samtidigt med kedjan. Köper du ny kedja och har halvslitna drev kommer den nya kedjan ta slut fort.

Kan även vara att däcket inte sitter helt rakt. Normalt ser man inte tillräckligt exakt genom att titta på markeringarna på sving utan man bör titta bakifrån vid drevet och se att den "leder ut" kedja åt rätt håll.

Bra även att få en uppfattning om "periodisitet" som det blir knas, är det alltid när samma del av kedjan är nedåt, när bakdrev resp framdrev har vissa kuggar fram etc.

Min erfarenhet är att det inte är jätteviktigt hur du line:ar däcket. Så länge man ställer in det hyfsat lika på vardera sida så funkar det. Tror mer på felaktig kedjespänning eller slut kedja som redan sagts. Hur har du spänt kedjan?

Min erfarenhet är att det inte är jätteviktigt hur du line:ar däcket. Så länge man ställer in det hyfsat lika på vardera sida så funkar det. Tror mer på felaktig kedjespänning eller slut kedja som redan sagts. Hur har du spänt kedjan?

Okej, tycker också det vore konstigt om så extemt lite felinställt bakhjul skulle göra så mycket.

Första gången jag gjorde detta men gjorde följande:

Satta på däcket, spände lite löst. Sen justerade jag på insexskruvarna baktill på svingen så att kedjan hade ett spel på 2-3 cm enligt boken. Därefter spände jag bulten med rätt Nm.

Korrekt gjort?

Tack för snabba svar förresten! Blev körkortsinnehavare i förrgår så man vill gärna kunna köra:)

Last edited:
Okej, tycker också det vore konstigt om så extemt lite felinställt bakhjul skulle göra så mycket.

Första gången jag gjorde detta men gjorde följande:

Satta på däcket, spände lite löst. Sen justerade jag på insexskruvarna baktill på svingen så att kedjan hade ett spel på 2-3 cm enligt boken. Därefter spände jag bulten med rätt Nm.

Korrekt gjort?

Tack för snabba svar förresten! Blev körkortsinnehavare i förrgår så man vill gärna kunna köra:)

Nu vet jag inte hur man spänner kedjan på just din modell men förfarandet står alltid i manualen till hojen. Följ den så blir det rätt gjort. Slacket är viktigast att kolla som sagt, oftast handlar det om 2-3cm mitt på kedjan när hojen står upprätt och är obelastad. Att kedjan blir stummare när du sitter på är helt normalt. Har du följt manualen till punkt o pricka och den ändå skiftar då vete fan.. Kedjor har man nött ut men då har de varit sladdriga och dåliga rakt igenom. Om kedjan "skurit" borde du kunna kolla enkelt själv genom att gå igenom den och kolla länk för länk.

Du bör även byta om till något annat än gåbortsmokingen innan du gör detta. :)

EDIT: Givetvis ska du snurra däcket och mäta slacket vid flera punkter eftersom det varierar en smula av naturliga orsaker. Överlag ska slacket vara 2-3 cm dock.

Last edited:
jag hade samma problem med min kedja förra året.det va en länk som hade skurit.bara o byta drevpaket.inget annat o göra tyvärr.sur kostnad men värt det :)

det kan vara slut hjullager / utgående axellager som ger detta fenomen. känn om de är glappa.

Ett relativt vanligt fel är som nämnts i tråden, "skuren" länk eller som jag upplever vanligare att någon klant har missat att montera alla o-ringarna i kedjelåset och att detta gjort att slitaget blivit stort där och när låset eller den länk som är sliten hamnar i lägen där den är på fram eller oftast bakdrevet gör de friska kringliggande länkarna att de justerar efter det glapp som finns i den dåliga länken/låset så att kedjan blir mer spänd. När en länklagring är sliten invändigt brukar det leda till att den yttre "rullen" som är i kontakt med dreven slits/slås sönder och därför kan man ofta se att denna saknas så rulla runt kedjan och kolla efter sådant också.

Nu är jag inte insatt i konstruktionen på just din hojs baknav och eventuell ryckutjämnare men vanligtvis har MC av modernare snitt en så kallad ryckutjämnare och då denna snurrar på hjulaxeln på samma sätt som hjulet så måste den ha minst ett eget lager och detta utsätts för mycket påkänningar då det är det lagret som bär upp belastningen från kedjan och om den varit för hårt spänd talar vi om höga belastningar som kan leda till att det lagret går sönder, är det trasig kan du få ett sådant fenomen som du beskriver.

De flesta kedjor har en aningen olika spel beroende på vilken del som man mäter på. Därför skall man alltid vid kedjespänning söka "den mest spända punkten".
Fast så extremt som din; då är det vajsing. Ibland kan man "leda upp" en stel länk efter lite smörjning och svordomar.
Det dyraste fel som kan uppstå av överspänd kedja, är carambolage vid växellådans utgående axel (förutom de redan nämnda hjullagren som dock är billiga att byta) så se upp vid kedjespänning!

Tackar så hjärtligt för alla kloka svar! Tur man har er :tummenupp

Det får bli att beställa ett nytt drivpaket. En dryg tusing känns som en överkomlig summa när det gäller drivsäkerhet!

Mvh
Filip

Bra även att få en uppfattning om "periodisitet" som det blir knas, är det alltid när samma del av kedjan är nedåt, när bakdrev resp framdrev har vissa kuggar fram etc.

Vad kan man dra för slutsats om det skulle vara "periodisitetiskt"?

Jag har samma problem som trådskaparen. Bytte däck, efter det har jag fått spänna kedjan eflera ggr. Någon gång bara någon km efter att jag precis har gjort det.
Nyss när jag var på en tripp till norge så började det komma missljud från baknavet. Tog mig sakta men säkert hem, väl hemma så upptäckte jag att ett lager i drevnavet var dåligt. Bytte det nu i helgen. Efter att jag monterat tillbaka allt och spännt in kedjan så varierar sträckningen när jag rullar däcket.

En gång per varv blir kedjan något mer sträckt, men vartannat varv så blir den mycket mer sträckt. Satte en tejp bit på bakdrevet och insåg att när det blir som mest streckt så var drevet (tejpbiten) i samma läge, vartannant varv på kedjan... Slutsats?
jag antar att i mitt fall så är kedjan slut..det sitter ju en klisterlapp på svingen (replace chain) och pilen på kedjestreckaren har gått nästan en cm förbi replace...dreven tycker jag dock ser fina ut! Men tumregelen är väl att byta allt..

När jag forskade om lagret när det skulle bytas så har jag för mig att jag läste att det kan ta stryk om man skruvar åt muttern på hjulaxeln för hårt...kan det vara boven i dramat, att jag klantat mig och inte dragit 95nm som det ska va...

Nu är det ju så här också.. jag hade tänkt åka allmänhetetens åkning nu på tisdag på Gelleråsen (bike week). Nått drivpaket hinnar jag antagligen inte byta tills dess... =( vågar man köra 1,5-2h körning på bana ändå...?
Vill ju så gärna testa bana, och det finns ju inte så många tillfällen.

Vad kan man dra för slutsats om det skulle vara "periodisitetiskt"?

Jag har samma problem som trådskaparen. Bytte däck, efter det har jag fått spänna kedjan eflera ggr. Någon gång bara någon km efter att jag precis har gjort det.
Nyss när jag var på en tripp till norge så började det komma missljud från baknavet. Tog mig sakta men säkert hem, väl hemma så upptäckte jag att ett lager i drevnavet var dåligt. Bytte det nu i helgen. Efter att jag monterat tillbaka allt och spännt in kedjan så varierar sträckningen när jag rullar däcket.

En gång per varv blir kedjan något mer sträckt, men vartannat varv så blir den mycket mer sträckt. Satte en tejp bit på bakdrevet och insåg att när det blir som mest streckt så var drevet (tejpbiten) i samma läge, vartannant varv på kedjan... Slutsats?
jag antar att i mitt fall så är kedjan slut..det sitter ju en klisterlapp på svingen (replace chain) och pilen på kedjestreckaren har gått nästan en cm förbi replace...dreven tycker jag dock ser fina ut! Men tumregelen är väl att byta allt..

När jag forskade om lagret när det skulle bytas så har jag för mig att jag läste att det kan ta stryk om man skruvar åt muttern på hjulaxeln för hårt...kan det vara boven i dramat, att jag klantat mig och inte dragit 95nm som det ska va...

Nu är det ju så här också.. jag hade tänkt åka allmänhetetens åkning nu på tisdag på Gelleråsen (bike week). Nått drivpaket hinnar jag antagligen inte byta tills dess... =( vågar man köra 1,5-2h körning på bana ändå...?
Vill ju så gärna testa bana, och det finns ju inte så många tillfällen.

Svårt att osett svara på om du ska åka bana eller inte. Men det du beskriver låter just som att kedjan blivit sliten. Då varierar kedjespänningen med en periodicitet som stämmer med antal varv som kedjan gör. Länkarna slits ojämt och en del av dem kan därtill ha skurit.

En liten varians på kedjeslacket är ju tolerabelt (tex upptill 1 cm varians på kedjespänningen) men om det är så mycket att när du spänner kedjan med korrekt slack på spändaste stället och kedjan då på det slakaste stället ligger utanför rekommenderat slack enligt instruktionboken, ja då är det bara att byta. Iaf på era sporthojar som gör 200+. Kör man med kedjan för hård spänd i höga farter eller med ett drivpaket som har stor varians på kedjespänningen så frestar man på bla just de lager du just bytt.

Viktigt är också att (förutom att kolla kedjespännningen på tightaste stället) även göra det med det "häng" på bakdämparna som du har när du sitter på hojen. Annars kan kedjan bli vådligt spänd vid skjuts eller bakhjulsåka. Och då är man tillbakd på ruta ett: Länkar skär och kedjan förstörs.

Trycktvätt kan också fördärva den mest välsmorda kedja. Vatten pressas in innanför oringarna, länkar skär och kedjespänningen börjar variera.

Tycker jag..

/J

Last edited:
En liten varians på kedjeslacket är ju tolerabelt (tex upptill 1 cm varians på kedjespänningen) men om det är så mycket att när du spänner kedjan med korrekt slack på spändaste stället och kedjan då på det slakaste stället ligger utanför rekommenderat slack enligt instruktionboken, ja då är det bara att byta.
/J

Ok, en cm varians är kanske ungefär vad det är just nu.
Men jag har inga toleranser för vad kedjan får vara, utan det står bara att den skall vara 20mm och inget annat.. så sträcker jag den till 20mm när den är som mest spänd så blir den ju utanför rekomenderat så fort jag snurrat lite på däcket. Annars var det ju ett bra tips.

Fan jobbigt att man skulle upptäcka detta just nu, vill ju åka bana! undrar hur slak kedjan kan va när man skall börja oroa sig för att den kan hoppa av...?

Ok, en cm varians är kanske ungefär vad det är just nu.
Men jag har inga toleranser för vad kedjan får vara, utan det står bara att den skall vara 20mm och inget annat.. så sträcker jag den till 20mm när den är som mest spänd så blir den ju utanför rekomenderat så fort jag snurrat lite på däcket. Annars var det ju ett bra tips.

Fan jobbigt att man skulle upptäcka detta just nu, vill ju åka bana! undrar hur slak kedjan kan va när man skall börja oroa sig för att den kan hoppa av...?

Då kan du nog åka. 1 cm varians på slacket upp och ned är inte så farligt. Smörj den och justera den på tightaste stället bara. Det finns garantera de som kommer till bankörningen med värre varians och osmorda kedjor.

Risken är inte att den hoppar av. Risken är att den brister. Ibland ringlar den då odramatiskt ut på vägen, ibland kilar den in sig mellan framdrev och motorblock och tar hål på motorblocket, ibland lindar den upp sig runt bakhjulet.

I de två sistnämda fallet kan det med ytterligare lite otur leda till låst bakhjul. Eftersom detta sitter efter kopplingen så kan man inte göra ngt åt det låsta bakhjulet. Det förblir låst tills hojen stannar. På ngt sätt...

Tycker jag

Då kan du nog åka. 1 cm varians på slacket upp och ned är inte så farligt. Smörj den och justera den på tightaste stället bara. Det finns garantera de som kommer till bankörningen med värre varians och osmorda kedjor.

Risken är inte att den hoppar av. Risken är att den brister. Ibland ringlar den då odramatiskt ut på vägen, ibland kilar den in sig mellan framdrev och motorblock och tar hål på motorblocket, ibland lindar den upp sig runt bakhjulet.

I de två sistnämda fallet kan det med ytterligare lite otur leda till låst bakhjul. Eftersom detta sitter efter kopplingen så kan man inte göra ngt åt det låsta bakhjulet. Det förblir låst tills hojen stannar. På ngt sätt...

Tycker jag

Kollade i en manual till hojen som jag har på datorn och där stod det 15-25mm, det jag hade i huvudet var det som står klistrat på svingen (20mm)
Nu när jag tänker efter en andra gång så kanske det skiljer mer än 10mm på variansen...får kolla och mäta i morgon.

Om det inte är någon risk att den hoppar så är det väl bättre att ha den lite mindre spänd istället...för en för mycket spänd kedja borde väl brista lättare?

Jag har plöjt igenom ett antal trådar gällande brustna kedjor..verkar inge vidare kul!

Kollade i en manual till hojen som jag har på datorn och där stod det 15-25mm, det jag hade i huvudet var det som står klistrat på svingen (20mm)
Nu när jag tänker efter en andra gång så kanske det skiljer mer än 10mm på variansen...får kolla och mäta i morgon.

Om det inte är någon risk att den hoppar så är det väl bättre att ha den lite mindre spänd istället...för en för mycket spänd kedja borde väl brista lättare?

Jag har plöjt igenom ett antal trådar gällande brustna kedjor..verkar inge vidare kul!

Jag skulle isf smörja den och sedan spänna den till 15-20 mm på tightaste stället med rätt häng på hojen och smort den. Då har du gjort ditt bästa.
Skulle den då på slackaste stället visa sig ha 30-35 mm spel så är det nog ingen fara om du bara byter kedjan i närtid.

tycker jag

Jag skulle isf smörja den och sedan spänna den till 15-20 mm på tightaste stället med rätt häng på hojen och smort den. Då har du gjort ditt bästa.
Skulle den då på slackaste stället visa sig ha 30-35 mm spel så är det nog ingen fara om du bara byter kedjan i närtid.

tycker jag
Ok!
Kommer nog ett helt drivpaket till mig under veckan.Ringer i morgon och beställer ett paket. Anatar att det är lika bra att byta hela kitet. Hittade ett billigt, som skall vara x-ring http://www.blocket.se/vi/14730950.htm?ca=8_s

tack för dina förslag:tummenupp

Ok!
Kommer nog ett helt drivpaket till mig under veckan.Ringer i morgon och beställer ett paket. Anatar att det är lika bra att byta hela kitet. Hittade ett billigt, som skall vara x-ring http://www.blocket.se/vi/14730950.htm?ca=8_s

tack för dina förslag:tummenupp

Ja det är bäst att byta hela om de gått lika långt. I synnerhet om det är ngt fishy med kedjespänningen. Avundsjuk på er med originalhojar som kan köpa färdiga drivpaket :D

Jag får köpa alla tre delarna separat. billigt...not

Nyheter
Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...