MotoGP Assen

Har det kommit fram något om vad som hände med Haydens hoj på slutet?

Hade gärna sett honom på pallen, så det var synd att han halkade ner till 4:e plats pga. en skitsak :gnissla
 
Har det kommit fram något om vad som hände med Haydens hoj på slutet?

Hade gärna sett honom på pallen, så det var synd att han halkade ner till 4:e plats pga. en skitsak :gnissla
Tydligen var det soppatorsk iallafall, även om Hayden själv sa att motorn gick dåligt på lågvarv (på ettan) på alla torra pass. På startgridden tändes tydligen någon lampa också (men varningslampor kan man ignorera, eller hur Jorpes?).

Hursomhelst ska detta inte kunna hända, så någonting i motorstyrningen måste ha fallerat.
 
Tydligen var det soppatorsk iallafall, även om Hayden själv sa att motorn gick dåligt på lågvarv (på ettan) på alla torra pass. På startgridden tändes tydligen någon lampa också (men varningslampor kan man ignorera, eller hur Jorpes?).

Hursomhelst ska detta inte kunna hända, så någonting i motorstyrningen måste ha fallerat.
Konspiratorisk: Den gamla vanliga ursäkten "electrical failure" är inte längre politisk korrekt nu när huvudelen av team:et är elektroingenjörer. Istället måste alla fel tillskrivas något annat mera passande. Att bensin är en ändlig resurs som tar slut ligger i tiden.
 
De engelska kommentatorerna hävdar att hojarna har motorstyrning som stryper bränsle/sänker effekten om den tycker att hojen inte når i mål. I detta fall hade de nog programmerat lite väl tajt.
Andra ingenjörer i depån sägs bli rasande om det är mer än en halvliter kvar i tanken efter målgång.
 
De engelska kommentatorerna hävdar att hojarna har motorstyrning som stryper bränsle/sänker effekten om den tycker att hojen inte når i mål. I detta fall hade de nog programmerat lite väl tajt.
Andra ingenjörer i depån sägs bli rasande om det är mer än en halvliter kvar i tanken efter målgång.
Visst har de det inprogrammerat i mjukavaran och sensorer som känner av och styr bränsletillförseln, i Qatar förra året var ju en del team väldigt oroliga för att de skulle få slut på soppa och var väl fega vilket innebar att vissa hojar hade flera liter kvar vid målgång.
Ducati har ju även testat en mer avancerat variant av ett klassiskt frihjul så motorn helt sonika stängdes av i inbromsningarna men förarna gillade inte det så mycket så det har inte kommit tillbaka.
 
Jag tvivlar starkt på att Repsol Honda Team kontrakterar något annat förarpar än Hayden / Pedrosa för 2009.

Tvivlar du så pass att du vågar offra en hundring på ett vad? Jag säger att Hayden inte kör Repsol, och du säger att han gör det. :)
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top