Ska ventilen se ut såhär?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Är på gång att riva motorn för diverse underhåll och när jag håller på att skruva ser jag att ventilen ser ut som på bilden.

Vad kan det indikera? Normalt? För snålt eller för fett?

Bifogat

• ventil1.jpg
    ventil1.jpg
    74.4 KB · Visningar: 1,456
Du måste genast bestycka upp,,,,men du är nog rätt nära optimalt
ex om du kör org fugge nu med 160 i huvudfart så sätt i 170" Ev ska nålen höjas också, men byt högfart först.
Låt höra vilken förgasare och munstycke du kör nu och filter ,uppkapad luftburk,avgas??????????

Du måste genast bestycka upp,,,,men du är nog rätt nära optimalt
ex om du kör org fugge nu med 160 i huvudfart så sätt i 170" Ev ska nålen höjas också, men byt högfart först.
Låt höra vilken förgasare och munstycke du kör nu och filter ,uppkapad luftburk,avgas??????????
Kör 180, eller om det var 182. Sen det andra munstycket är 68s. Nålen vet jag inte hur den står men detta ska kollas upp.

Det är Xr original förgasare, uppkapad luftburk med originalfilter och original avgas med hrc insats.

Tack för hjälpen! :tummenupp

Kör 180, eller om det var 182. Sen det andra munstycket är 68s. Nålen vet jag inte hur den står men detta ska kollas upp.

Det är Xr original förgasare, uppkapad luftburk med originalfilter och original avgas med hrc insats.

Tack för hjälpen! :tummenupp

Kvack:confused: 180" 68 och ventilen ser ut sådär??????????:va

Äueeemmm märkiligt jag har ju kört 160"-170" i högfart med betydligt värre system och filter än du och då haft perfekt blandning. (på org gasare)
180 kör jag aldrig på orginalgasaren pga på tok för mycket soppa på högfart och enorm bränsleförbrukning!! men det är trixigt att få till gassvaret med mindre högfart typ 170" Då bör man sopa i 70 i låfart och höja nålen max eller slipa om nålen,,hellst slipa om :gnissla

Har den körts länge med just 180 munstycke?
Är nålen sänkt max? ev kan du höja den några hack.......
Sitter det kehins org 180-182 munstycke i eller något pirat?

Du skulle behöva kolla att flotörnivån är ok, och att det inte har blivit någon otrevlig beläggning i munstyckena.

Jag tycker det ser ut som en motorn som gått fett och fått otäta koksiga ventilsäten. Då går ventilen varm och det bildas vita avsättningar från den dåliga förbränningen. Det är säkerligen dags att sota ur toppen och ventilerna och kolla/iordningställa ventilsäten helt enkelt.

Men det är svårt att säga ngt om bestyckningen från en bild på en avgasport. Så där ser det ut förr eller senare på alla motorer bara de får gå tillräckligt långt.

Tycker jag.

/J

Last edited:
Häll i rödsprit och kolla om det försvinner onormalt fort..Typ kanonfräsh stentät flera timmar
Något läkage tom på 60min
Tokläkage försvinner på 10 min eller snabbare. ta genast lös toppen:gnissla

Kvack:confused: 180" 68 och ventilen ser ut sådär??????????:va

Äueeemmm märkiligt jag har ju kört 160"-170" i högfart med betydligt värre system och filter än du och då haft perfekt blandning. (på org gasare)
180 kör jag aldrig på orginalgasaren pga på tok för mycket soppa på högfart och enorm bränsleförbrukning!! men det är trixigt att få till gassvaret med mindre högfart typ 170" Då bör man sopa i 70 i låfart och höja nålen max eller slipa om nålen,,hellst slipa om :gnissla

Har den körts länge med just 180 munstycke?
Är nålen sänkt max? ev kan du höja den några hack.......
Sitter det kehins org 180-182 munstycke i eller något pirat?

Du skulle behöva kolla att flotörnivån är ok, och att det inte har blivit någon otrevlig beläggning i munstyckena.
Har kört runt 250-300 mil med 180 munstycket. Nålen vet jag tyvärr inte vilket läge den står i. Men den startar alltid lätt, varm som kall.

Får ta och kolla så den är ren inuti också. :)

Jag tycker det ser ut som en motorn som gått fett och fått otäta koksiga ventilsäten. Då går ventilen varm och det bildas vita avsättningar från den dåliga förbränningen. Det är säkerligen dags att sota ur toppen och ventilerna och kolla/iordningställa ventilsäten helt enkelt.

Men det är svårt att säga ngt om bestyckningen från en bild på en avgasport. Så där ser det ut förr eller senare på alla motorer bara de får gå tillräckligt långt.

Tycker jag.

/J
Hur sotar man ur toppen på bästa sätt? Och hur fixar man till ventilsätet på bästa sätt?

Den har dragit lite olja och det kan väl bli så när ventilerna inte är 100%
täta?

Häll i rödsprit och kolla om det försvinner onormalt fort..Typ kanonfräsh stentät flera timmar
Något läkage tom på 60min
Tokläkage försvinner på 10 min eller snabbare. ta genast lös toppen:gnissla
Om man har toppen lös, kan man lägga den uppåner och hälla på vätska då? Det sättet borde väl funka för att kolla läckage? Ska ändå riva ner hela motorn så..

Tack för alla svar och all hjälp! :)

Last edited:
@ trådskaparen: Ser inget konstigt med den ventilen.
Så ser de ut.
Möjligen går motorn lite, alltså LITE magert. MEn troligen inte mht att väggarna är så svarta.
Kolla täthet som Boost sa, men hia inte upp dig om det läcker lite. En topp i drift som är sotig är sällan helt tät.
Det är dom oftast bara direkt efter ett bra ventiljobb och när allt är kliniskt rent.

Men testa med bensin eller sprit, och se HUR fort det försvinner. För försvinna, eller iaf sjunka, det KOMMER det göra.

Hur sotar man ur toppen på bästa sätt? Och hur fixar man till ventilsätet på bästa sätt?

Den har dragit lite olja och det kan väl bli så när ventilerna inte är 100%
täta?

Den måste demonteras, och sedan ska ventilerna ur.
Efter sotningen skall ett ventiljobb göras, och styrningarna skall bedömas om och utifall de behöver bytas.
Skall de det, är det ingen ide att göra ett ventiljobb. Det vore oseriöst, eller iaf bortkastat.

Last edited:
Får tacka för alla svaren! Svårt att veta hur det ska se ut när man knappt sett en ventil innan :hihi

Lyssna på P-A (Dr. Bike) och Jörgen. Inte bara teori utan testat i fält också :tummenupp :yoparty

Ja dom kan dom .... :)

Förövrigt så tycker jag att du ska göra i ordning hela rasket, montera och köra i bänk.
Allt för att hamna så rätt som möjligt.

Jag har själv pillat på några sådana och en som gjordes med enkla recept blev redigt skoj.

Portning (inget jätte jobb mer lite uppfrächning) , mikuni 40, öppna luftburken, öppnare system, ställ in.
Det gick från: jaha va fan ska man ha en sån här till - Jävlar va skoj... :D
Kostnad ca 5-7000:- beroende på vad du hittar och har.
Allt behöver inte vara nytt.

Bara en idé :tungan

du kan kolla tätheten på platts, lyft upp framhjulet lite högre bara. ställ sedan ventilerna i tdc dvs samma läge som när man ställer ventilerna, häll seda i soppa eller rödsprit , då ser du hur fort det försvinner:tummenupp

Jag tror inte heller att det är något akut fel bara att köra vidare flera tusen mil till. Möjligtvis ska nålen höjas något snäpp. Med den förgasare du har är det omöjligt att få rätt förbränning i hela registret tyvär

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda