ER6-tråden

Tjenixen på er jag tänkte logga in och kolla med er här på tråden om hur många det är som är intresserade av ett uppgraderings kit för Etanol för ER6 modellerna?
Jag jobbar på Johans MC och håller på att mixtra fram en hoj som går fint på E85. Andvänder min privata hoj!
Jag är väl så gott som 90 procent klar med mappningar och hojen går riktigt bra faktiskt över förväntan det luktar härligt med Alkohol hehe.
Mappen är framtagen för orginal avgassystem! kommer fomodligen ett för öppna system med!
Tänker inte gå in på närmare detaljer om hur jag gjort utan hör av er till Johans MC om ni är intresserade! Kommer förmodligen ett pris paket inom kort
Ju fler som är intresserade ju snabbare går det!

Alex.
:tummenupp

Jag är också mycket intresserad om mer information till hur ett sådant paket skulle se ut samt vad det skulle kosta.
 
Hej alla.
Köpte min er6n förra helgen, en -06:a som gått 300 mil drygt. Har en fråga angående växellådan. Är det någon här som haft problem med den? Jag är ganska nybörjare när det gäller hojjar och undrar om det är normalt att det "smäller" en del när man lägger i 1:an och 2:an. Lite bättre på högre växlar. Sen var jag ut för att när jag hade stannar i ett rödljus och skulle växla ned fler växlar gick inte det. Fick rulla nån meter och försökte igen och sen plösligt gick det. Detta var jag ut för två ggr idag när jag var ute och körde. Något att orora sig för? Har fabriksgarantin kvar till slutet av juli...
 
Jättelätt...
OBSERVERA att biltemas styrändar INTE passar i fatbarstyret. Dom är endast för fågelpinnestyret. Jag vet... :huvet

Nån som vill köpa ett par styrändar, colfiberlook... Halva nypriset... OANVÄNDA:arsele

Haha, jag kör med biltema styret, alltså "fågelpinnestyret" samt dom styrändarna, jag tog bort gummit (från ändarna), satte en bult igenom och använde två skruvar och drog åt lite, sen satte jag in bulten i en skruvdragare och satte på, sen tog jag fram två olika typer av sandpapper och slipade ner gummit, sen fick dom plats bra. :)

Lite pyssel men funkar...
 
Last edited:
Hej alla.
Köpte min er6n förra helgen, en -06:a som gått 300 mil drygt. Har en fråga angående växellådan. Är det någon här som haft problem med den? Jag är ganska nybörjare när det gäller hojjar och undrar om det är normalt att det "smäller" en del när man lägger i 1:an och 2:an. Lite bättre på högre växlar. Sen var jag ut för att när jag hade stannar i ett rödljus och skulle växla ned fler växlar gick inte det. Fick rulla nån meter och försökte igen och sen plösligt gick det. Detta var jag ut för två ggr idag när jag var ute och körde. Något att orora sig för? Har fabriksgarantin kvar till slutet av juli...

Alla hojar jag kört har det vart så på, så det är nog ingen fara:)
 
Haha, jag kör med biltema styret, alltså "fågelpinnestyret" samt dom styrändarna, jag tog bort gummit (från ändarna), satte en bult igenom och använde två skruvar och drog åt lite, sen satte jag in bulten i en skruvdragare och satte på, sen tog jag fram två olika typer av sandpapper och slipade ner gummit, sen fick dom plats bra. :)

Lite pyssel men funkar...

Ja allt går ju om man vill, men synd att man har betalat samma pris för två stora starka plus att få göra grovjobbet själv, hehe. får la gå ner o fila lite till ljudet av system :yoparty
 
Hej alla.
Köpte min er6n förra helgen, en -06:a som gått 300 mil drygt. Har en fråga angående växellådan. Är det någon här som haft problem med den? Jag är ganska nybörjare när det gäller hojjar och undrar om det är normalt att det "smäller" en del när man lägger i 1:an och 2:an. Lite bättre på högre växlar. Sen var jag ut för att när jag hade stannar i ett rödljus och skulle växla ned fler växlar gick inte det. Fick rulla nån meter och försökte igen och sen plösligt gick det. Detta var jag ut för två ggr idag när jag var ute och körde. Något att orora sig för? Har fabriksgarantin kvar till slutet av juli...

jo det problemet har jag med, ibland bråkar den ofta och ibland inte alls,,,, rätt störande
 
Tråkigt läge, filat in gummit på biltemas skitändar, så fick jag inte ens in muttern i styret, vadå "passar till", gjorde det snyggt, kanske går att lämna tebax hehe. blir till att svarva egna på jobbet. Men för att sammanfatta så är styret riktigt gött att köra med!
 
Tråkigt läge, filat in gummit på biltemas skitändar, så fick jag inte ens in muttern i styret, vadå "passar till", gjorde det snyggt, kanske går att lämna tebax hehe. blir till att svarva egna på jobbet. Men för att sammanfatta så är styret riktigt gött att köra med!

I told u...

Dom passar endast till fågelpinnestyret då fatbar styret har tjockare gods och som sagt inte ens mutter går in.

Men till fågelpinnestyret passar dom utmärkt.
 
E85 konvertering...

Jag är också mycket intresserad om mer information till hur ett sådant paket skulle se ut samt vad det skulle kosta.

Vad som tillkommer i detta paket kommer förmodligen att vara: Pipercross eller KN luftfilter Powercommander samt pris för installation & mappningen
samt ett steg 2 kit med slipon ljuddämpare och en mappning till det! Förmodligen blir det nog ett special paket pris för dem 2 olika kiten för ethanol. Och vad det kommer att kosta kan jag inte säga ännu!
Har mixat med hojen en del nu i helgen och måste säga att jag är väldigt nöjd med hur den går med orginal burken! Skall testa förbrukning nu!
Så framöver kommer jag att sätta på ett Lazer extreme avgas. en mapp för det! Samt Multi-Function Hub| en Quickshifter och en Ignition mudule! alltsamman sammarbetar med powercommandern! kanske kan det tänkas att man kan bakar in alltsamman i ett extreme paket! skall bli väldigt kul att testa!

Alex.
 
Hej alla.
Köpte min er6n förra helgen, en -06:a som gått 300 mil drygt. Har en fråga angående växellådan. Är det någon här som haft problem med den? Jag är ganska nybörjare när det gäller hojjar och undrar om det är normalt att det "smäller" en del när man lägger i 1:an och 2:an. Lite bättre på högre växlar. Sen var jag ut för att när jag hade stannar i ett rödljus och skulle växla ned fler växlar gick inte det. Fick rulla nån meter och försökte igen och sen plösligt gick det. Detta var jag ut för två ggr idag när jag var ute och körde. Något att orora sig för? Har fabriksgarantin kvar till slutet av juli...

Alla lådor kan vara lite kärva i början men efter 300 mil borde den vara ok. Är det någon skillnad om motorn är kall eller om den är varm? Ett litet klonk när man lägger i 1:an stillastående får man acceptera men hojen ska inte dra något framåt och det ska inte låta något från 1-2 under rull. Det kan vara att din olja "klibbar" kopplingen så att den drar lite, alltså frikopplar inte helt. Du kan testa det genom att ha hojen på depåstöd med växel i och frikoppla, hjulet stannar inte helt av sig själv men det ska inte finnas något direkt driv så minsta motstånd mot däcket (sätt inte in hand/fot i hjulet!) ska stanna rotationen. Gör det inte det så prova ett oljebyte, min gick kanon med Shell Ultra 10W-40. Köp inte 20W-50 eftersom de är tjockare och kan ge just detta fenomen.

Jag förutsätter att du har kopplingsvajern korrekt justerad med ett litet, knappt kännbart spel nere vid kopplingsarmen på motorn.
 
Last edited:
Går i tankarna om att sälja min TTR och skaffa en er6 istället. Tänkte bara kolla om det är någon betydande skillnad mellan 2006-2008? Tänkte mest på barnsjukdomar och liknande. Vågar man köpa sig en 06:a eller ska man kolla på senare årsmodeller?
 
Nu vart dom klara, behåller dom nog så här, rostfritt funkar alltid. Slutresultatet blev ca 10 gram lättare än originalet.
 

Bifogat

  • Bild0041omgjord.JPG
    Bild0041omgjord.JPG
    126 KB · Visningar: 143
  • Bild0061omgjord.JPG
    Bild0061omgjord.JPG
    96.3 KB · Visningar: 112
Går i tankarna om att sälja min TTR och skaffa en er6 istället. Tänkte bara kolla om det är någon betydande skillnad mellan 2006-2008? Tänkte mest på barnsjukdomar och liknande. Vågar man köpa sig en 06:a eller ska man kolla på senare årsmodeller?

Enligt min mening så skiljer det ju inte så hemskt mycket pengamässigt så du kan la lika gärna satsa på en 07:a eller 08:a när du ändå håller på. barnsjukdomsfrågan kan jag tyvärr inte svara på.
 
Back
Top