FRA-lagen

Arga centerpartisten plattade till kommunisten från Miljöpartiet nyss, sjukt kul. :D
Han räknade upp alla sex hot som skall stävjas, miljöpartisten hade fel. :blah

Men vad värre är, att behöva höra en kommunist frpn vpk argumentera emot detta är löjeväckande, har Alica Tandström någon trovärdighet? :confused:

Bara jag som tycker det är lite likt Colin Powells framläggning i säkerhetsrådet av hotet ifrån Irak & alla massförstörelsevapen och Pro-FRA-folkets framläggning av det så kallade "hoten"?

http://www.idg.se/2.1085/1.168293

Pengar skall rulla. Ideologierna står på högkant. Block Y måste ha en motsatt åsikt än block X vilket är viktigare i en demokrati än sunt förnuft och moral.

Säger det igen. Vi får vad vi förtjänar. Det bästa är nog en gammal inrökt politiker som "arbetar hemmifrån" i sin sommarstuga ute på skärgården. En sådan gör minst skada. De farliga är de "nya" som skall visa sig handlingskraftiga och pekar med hela handen i slumpens riktning.

Borde vara straffbart för politiker att ha åsikter i frågor de inte förstår sig på. Lämna det till de utskott som utreder frågor ur ett samhällsnyttigt perspektiv snarare än populistiskt.

Last edited:
Bara jag som tycker det är lite likt Colin Powells framläggning i säkerhetsrådet av hotet ifrån Irak & alla massförstörelsevapen och Pro-FRA-folkets framläggning av det så kallade "hoten"?

Menar du det som Blix var varm supporter till enda tills det visade sig att de inte hittade några massförstörelsevapen?

Ja det är nog bara du.

Jag har hellre avlyssning på all komunikations utrustning och en publik webkamera på skithuset än att jämställas med en fransman.. Italienare med för den delen.
Sant det, men nog faan hade det varit kul med ett rejält bondeuppror utanför Riksdagen i morrn.:gödselspridare

Menar du det som Blix var varm supporter till enda tills det visade sig att de inte hittade några massförstörelsevapen?

Ja det är nog bara du.

Mnja, jag tänkte mer på när Colin Powell stod framför säkerhetsrådet och propagera för alla dess massförstörelsevapen och hot som kom ifrån Irak som var helt fiktivt. Men ok, bara jag då.

Edit:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=427860
Riksdagshusbranden.. Kan ge mig tusan på att det är en falang inom ProFRA-folket som gjort detta för att bevisa att lagen behövs. :tungan
(lite ironi)

Last edited:
frågetecknen till vad man ska med den lagen till blir allt större efter FOI:s uttalande.

Det finns ingen hotbild mot Sverige som kan motivera FRA-lagen. Dessutom kommer systemet inte att fånga upp några terrorister. Det säger Magnus Norell, forskare vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, med inriktning på terrorism.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=794784

Med anledning av den tydligen viktiga frågan om FRA-lagen så passar ett gäng feta, och en spinkig, kärringar på att diskutera småsaker. Det är något om en myndighet i en håla, och någon som tycker än det ena och än det andra.
En av dem är så fet så min 40'' knappt räcker att få med haggan i bild.

Haha :D :tummenupp

Mnja, jag tänkte mer på när Colin Powell stod framför säkerhetsrådet och propagera för alla dess massförstörelsevapen och hot som kom ifrån Irak som var helt fiktivt.

Jaså den gången, ja då var han ivrigt påhejad av en svensk folkpartist som nu vänt kappan efter vinden. Han heter Blix och ägnar sina (lyckligtvis) sista dagar åt att skriva bittra krönikor om hur åsidosatt han blev. Humor! :D

Det här blir ju ett hafsverk utan dess like.

Den omstridda sk FRAlagen stoppades i sista stund i riksdagen i går kväll. Det slutade med återremiss och lagförslaget skrivs nu om i all hast.

Förslaget skickas nu tillbaka till försvarsutskottet för en genomgång. Förmodligen får riksdagen en omarbetad proposition att ta ställning till redan i eftermiddag eller i kväll.

Bland annat ska Datainspektionen och en parlamentarisk kommitté följa FRA:s verksamhet till 2011. Kommittén ska ha möjlighet att lägga förslag till förändringar av lagen som kan behandlas våren 2010.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1176490&lid=puff_1176495&lpos=rubrik

Omarbetat hastverk = De kommer att rösta igenom förslaget när nej-sägarna kan luta sig mot att det blivit omarbetat till det bättre(tveksamt) + ja-sägarna slipper fiasko. d.v.s "rädda ansiktet på alla"-senario. :gnissla

Omarbetat hastverk = De kommer att rösta igenom förslaget när nej-sägarna kan luta sig mot att det blivit omarbetat till det bättre(tveksamt) + ja-sägarna slipper fiasko. d.v.s "rädda ansiktet på alla"-senario. :gnissla

Exaktemento!

Sen som snor på smöret så lyckas de dels sysselsätta ett antal gråa kontorsråttor i processen samt när det drivs igenom sysselsätta en hög tjänstemän allt betalat med skattemedel. Tre flugor på samma smäll. :gnissla :huvet

Det blev ett ja...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2719438.ab

Ja till ny avlyssningslag

Riksdagen röstar ja till det omstridda FRA-förslaget.

Beslutet fattades klockan strax efter klockan 21 på onsdagskvällen.

143 ledamöter röstade ja, 138 nej.

En ledamot avstod från att rösta.

Efter många turer antog riksdagen den omstridda signalspaningslagen. Slaget är därmed över för alla medborgare och politiker som har engagerat sig för att stoppa lagen, som ger försvarets radioanstalt (FRA) rätt att utan brottsmisstanke spana i all tele- och internettrafik som går i kabel över Sveriges gränser.

På onsdagen skickades det ursprungliga förslaget till signalsspaningslagen på återremittering – och kompletterades på vissa punkter i försvarsutskottet.

Skådespel
Kritikernas reaktioner på förändringarna var minst sagt ljumma.

I riksdagsdebatten på onsdagskvällen sa Anders Karlsson, socialdemokratisk ordförande i försvarsutskottet, att lagförslaget inte alls förändrats och kallade de senaste dagarnas turer för ”ett skådespel för att blidka folket”.

Karlsson vände sig också till centerpartiets Fredrick Federley:

– Hur kan du titta dina väljare i ögonen om du röstar för det här förslaget?

Vänsterpartiets Alice Åström sa att hon under åren i riksdagen har varit stolt över sitt uppdrag. Men inte på onsdagskvällen:

– Jag skäms, sa Åström.

Fakta: FRA-lagen
Försvarets radioanstalt (FRA) får rätt att spana i radiotrafik och kabeltrafik, det vill säga internet och telefonledningar.

Signalspaning får ske för att kartlägga ”yttre hot” mot landet.

Spaning i kabel får bara ske när trafiken går över Sveriges gräns.

Signalspaning sker efter inriktningsbeslut från regeringen.

Spaningen sker genom sökbegrepp, till exempel organisationsnamn eller kodord.

Sökning på personer får bara ske om det är av ”synnerlig vikt”.

En ny ”domstolsliknande” nämnd ska ge tillstånd till spaning med sökord.

Spaningen är automatiserad och tillstånd ges för högst sex månader i taget.

Regeringen ska senast i höst meddela närmare föreskrifter om tillämpning av tillståndsgivningen.

Regeringen ska tillsätta en kommitté som ska följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsskyddsperspektiv.

Kommittén ska utse ett integritetsombud som ska närvara vid tillståndsprövning.

Ett integritetsskyddsråd inrättas inom FRA.

Datainspektionen får i uppdrag att följa FRA:s verksamhet ur ett integritetsperspektiv.

Lagen träder i kraft 1 januari 2009.

(TT)

He he! Vid årsskiftet skall jag öppna lite mailkonton ute i världen och automatisera högintensiv e-postkorrespondens med slumpvis utvalt spökfoder så att våra vänner på ön får lite träffar.

Jag är nämligen övertygad om att den dagen det verkligen finns ett hot kommer det inte att röja sig genom okrypterat hotmailande.

Vet någon om deras "sökord du jour" kommer att vara offentlig handling? Kan ju vara kul att se vad som håller regeringen sömnlös för stunden.

Det som nästan är mest skrämmande är att så många som 67 stycken ledamöter bara skiter i att dyka upp för att de egentligen vill rösta mot men partiet enats om att alla ska rösta för. Som en jävla sjuåring som skolkar från skolan för att han råkar ha redovisning den dagen.

Det är ingenting annat än skandalöst hur hela den här frågan har hanterats. Jag skäms över de folkvalda.

Edit: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=795341

"Att avstå från att rösta var ett lagom övervägande, tycker hon. Eftersom hon visste att ingen annan av förslagets kritiker skulle rösta emot, var det heller inte värt det."

Ett bra exempel på en härlig attityd.

Last edited:
Det som nästan är mest skrämmande är att så många som 67 stycken ledamöter bara skiter i att dyka upp för att de egentligen vill rösta mot men partiet enats om att alla ska rösta för. Som en jävla sjuåring som skolkar från skolan för att han råkar ha redovisning den dagen.

Det är ingenting annat än skandalöst hur hela den här frågan har hanterats. Jag skäms över de folkvalda.

Edit: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=795341

"Att avstå från att rösta var ett lagom övervägande, tycker hon. Eftersom hon visste att ingen annan av förslagets kritiker skulle rösta emot, var det heller inte värt det."

Ett bra exempel på en härlig attityd.
Eller hur! Jävla slappt så det finns inte.

Slappfittor!

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...