FRA-lagen

Jag skrev att FRA (troligtvis) redan bedriver precis den verksamhet som nu kommer legaliseras. Vad jag vet är Jan Guillou.... den enda som tagit illa vid sig än så länge. Om nu FRA (vilket dom troligen gör) redan använder sig av detta system ser inte jag det farliga i att dom fortsätter då ingen annan uppenbarligen tagit skada än så länge. När knacka SÄPO på din dörr senaste du skrev :usama här på SH?

Att jämföra med fri fart på MC visar ju bara hur naiv du är. Folk dör som flugor på sina knarrar, hur många har ens märkt av att FRA redan bedriver denna verksamhet, en hundradels promille?

USA, atombomb, självmordsbombare, Bush, Reinfeld, Irak.. :life_on_the_edge

Med tanke på att det var Guillou som avslöjade IB-affären så förstår jag att han reagerat som han gjort. Tycker du skall kika lite på vad det gällde. :)
Förresten, är han den enda som tagit illa vid sig? :va Då måste jag misstolkat allt media rapporterat.

Även SÄPOs åsiktregistrering tycker jag du borde kolla upp. I båda fallen har SÄPO och underättelsetjänsten gått långt utanför sina befogenheter. Finns ju fall där svenskar inte fått jobb t.ex pga att dom fanns i dessa åsiktsregister vilket kommit fram på senare år.

Jag hade nog inte vart lika mkt emot lagen om man kunde garanterat att det inte missbrukas men historien visar tydligt att allt sånt här för eller senare kommer att missbrukas, även om det kanske inte råkar drabba just mig (eller dig).

Fri fart var bara på skämt, därav ";)" efter.. Det gick tydligen inte hem dock.

Jag har jobbat i ISP branschen i över 10 år och jag kan meddela att det inte finns en sportmössa att FRA har suttit och godtyckligt "lyssnat" av svenskars internet trafik. Inte heller telefoni för den delen, där jag vet hur sekretessen fungerar. Det händer att SÄPO lyssnar av telefonitrafik ibland men det är sjukt mycket krångel och sekretess runt om det.

Men, kör jag för fort fast det är olagligt? Ja lite.
Skulle jag köra för fort om det var lagligt? Hell yeah.

Jag har jobbat i ISP branschen i över 10 år och jag kan meddela att det inte finns en sportmössa att FRA har suttit och godtyckligt "lyssnat" av svenskars internet trafik. Inte heller telefoni för den delen, där jag vet hur sekretessen fungerar. Det händer att SÄPO lyssnar av telefonitrafik ibland men det är sjukt mycket krångel och sekretess runt om det.

Men, kör jag för fort fast det är olagligt? Ja lite.
Skulle jag köra för fort om det var lagligt? Hell yeah.

Kanske inte lyssnat av precis varenda bit som flyger fram men skulle det vara så svårt att i knutpunkterna avlyssna en stor del av trafiken?

Vaknat på fel sida idag, sorry :pannkyss

Okey :)

Last edited:
De enda den där dumma lagen kommer användas till är att sätta dit små snorisar som tankar hem Pippi långstrump på de sju haven. De är enda stället de finns pengar att hämta att sätta dit terrorister kostar bara pengar de ger inget.

om lagen går igenom ska jag börja varje samtal med spräng kungen kidnappa profeten mohammed hur går de med semtexen vi ses imorgon allah acbhar!

Kanske inte lyssnat av precis varenda bit som flyger fram men skulle det vara så svårt att i knutpunkterna avlyssna en stor del av trafiken?

Visst KAN dom göra så när det gäller internet, men det skulle ju bara bli väldigt random "brus" de kan lyssna på. Det skulle vara omöjligt för dom att kunna följa upp vad som är vad eller vart det de lyssnar på kommer ifrån. Och de skulle ju knappast kunna spåra specifik trafik, om vi t.ex antar att de försöker följa nån typ av spår.
En operatör peerar ju ofta med fler än en annan operatör iaf om det handlar om lite större operatörer. Jag har jobbat på en av världens största, och jag har då aldrig sett varken folk eller utrustning från FRA.
Mycket trafik går ju inte ens över peering utan inom samma operatörs nät, kanske till och med krypterat och den trafiken kommer de defenitivt inte åt. Inte ens med hjälp av den nya lagen eftersom det skulle inskränka på andra länders lagar oxå.

De enda den där dumma lagen kommer användas till är att sätta dit små snorisar som tankar hem Pippi långstrump på de sju haven. De är enda stället de finns pengar att hämta att sätta dit terrorister kostar bara pengar de ger inget.

om lagen går igenom ska jag börja varje samtal med spräng kungen kidnappa profeten mohammed hur går de med semtexen vi ses imorgon allah acbhar!

Haha, bra där! Det där kan man ju försöka få med överallt på nätet med. borde störa lite. :)

Mycket trafik går ju inte ens över peering utan inom samma operatörs nät, kanske till och med krypterat och den trafiken kommer de defenitivt inte åt. Inte ens med hjälp av den nya lagen eftersom det skulle inskränka på andra länders lagar oxå.

Enligt min tolkning av lagen så får de avlyssna den trafiken som går i samma operatör över landsgränserna. Därför Telia har börjat planera flytt av mailservrar till Finland exempelvis.

Detta påfund kommer bara kosta pengar. Skulle vara kul också hur de tekniskt tänkt att lösa det. Det finns ju många peeringavtal på svartfiber över gränserna som termineras exempelvis i Luxenburg. Det är ju inte så att det är en kabel till Danmark precis utan det är ju multipunkt till multipunkt. Skall FRA ha saker i varje nod som har koppling till utlandet kommer det sannerligen kosta kulor. Ett helt nationellt 10GE backbone bara för att avlyssna?

Last edited:
Just nu i Riksdagen!

Med anledning av den tydligen viktiga frågan om FRA-lagen så passar ett gäng feta, och en spinkig, kärringar på att diskutera småsaker. Det är något om en myndighet i en håla, och någon som tycker än det ena och än det andra.
En av dem är så fet så min 40'' knappt räcker att få med haggan i bild.

Med anledning av den tydligen viktiga frågan om FRA-lagen så passar ett gäng feta, och en spinkig, kärringar på att diskutera småsaker. Det är något om en myndighet i en håla, och någon som tycker än det ena och än det andra.
En av dem är så fet så min 40'' knappt räcker att få med haggan i bild.

Äntligen en journalist som fokuserar på det viktiga och rapporterar händelserna ovinklat till oss här på SH! :tummenupp

Vilket geni Karin Enström är.

Jag fattar fortfarande inte vad det är för hot vi är utsatta för? Jag kan inte påminna mig att jag hört nån terror-org hota oss ens.
Skulle det komma hot i framtiden, då får man ta ställning till den här frågan då.
Inte ens patriot act kom till förrän det fanns reella hot och terrordåd.

Edit:
Herregud vad tunn argumentation hon har.

Last edited:
Nä, men den sänds just nu på SVT.
Och jag tror inte alla likt mig sitter hemma och tycker synd om sig själva idag.

har jobbat natt så ligger också och slökollar på de. men vad skit de pratar 30min om något helt annat. man fattar ungefär 25% av all goja de säger.
riksdagen senario
tomte 1 -hur gör man en pannkaka
tomte 2 - tomte 1 fråga hur man gör en pannkaka, ja de är ju tråkigt de här med bensinpriset de gör ju att bönderna inte har råd att köpa adekvat utrustning för att framställa ägg som håller måttet i eu standarden.
tomte 1 -tomte 2 du svarade inte på frågan vi måste kunna enas om hur en pannkaka ska skapas utan att belasta skattebetalarna och hönsen.

osv osv
varför måste de säga varandra fullständinga namn hela tiden skit jobbigt att lyssna på.
Karin Enström är het fatta henne med lite glass på:P

(allah acbhar spräng staten)

har jobbat natt så ligger också och slökollar på de. men vad skit de pratar 30min om något helt annat. man fattar ungefär 25% av all goja de säger.
riksdagen senario
tomte 1 -hur gör man en pannkaka
tomte 2 - tomte 1 fråga hur man gör en pannkaka, ja de är ju tråkigt de här med bensinpriset de gör ju att bönderna inte har råd att köpa adekvat utrustning för att framställa ägg som håller måttet i eu standarden.
tomte 1 -tomte 2 du svarade inte på frågan vi måste kunna enas om hur en pannkaka ska skapas utan att belasta skattebetalarna och hönsen.

osv osv
varför måste de säga varandra fullständinga namn hela tiden skit jobbigt att lyssna på.
Karin Enström är het fatta henne med lite glass på:P

(allah acbhar spräng staten)

haha klockrent :hihi :yoparty

Vilket geni Karin Enström är.

Jag fattar fortfarande inte vad det är för hot vi är utsatta för? Jag kan inte påminna mig att jag hört nån terror-org hota oss ens.
Skulle det komma hot i framtiden, då får man ta ställning till den här frågan då.
Inte ens patriot act kom till förrän det fanns reella hot och terrordåd.

Edit:
Herregud vad tunn argumentation hon har.

ja hon hade värsta läget där mot miljögubben som sa att sverige är ett så fredligt och politiskt korrekt land och att de aldrig varit några terror dåd här.
hon skulle sagt och vart tror du alla terrorister väljer att gömma sig då? Dom använder sverige som en huvudbas för att organisera sin nästa tillslag.:D

Blir till att ringa massa samtal till utlandet då och skrika "NU SPRÄNGER VI LOVÖN"

Last edited:
Nu missa jag delar av debatten mellan en Centerpartist och någon annan men han avslutade ju rätt komiskt.

"Vi borde prata mer tillsammans och komma överens om ett gemensamt uttalande. Jag menar att jag har redovisat och läst upp verkligheten. XXXX har läst upp något annat."

Kontentan: så länge jag inte behöver kompromissa skall vi nog komma överens.. :)

(lite brister i citatet då jag satt i telefon samtidigt)

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025