Körkort 2008

Fyllde 18 den 5:e mars, tog bilkort den 9:e april och mellankort för hoj den 18:e april (först ut i år att ta det i Kristianstad...)

Jag klagar inte. :D
 
Helvete va' gött. Trodde aldrig det skulle gå.
Hade uppkörning idag. Gick åt helvete. Tyckte jag misslyckades helt och det gick långt ifrån lika fint som på de lektioner då det flöt på bra.

Meeeen... jag blev godkänd! :)

Såååå. Passa på att gratulera mig nu medan jag fortfarande står på benen, är oskadd och fortfarande har tid att sitta här vid datorn (då jag inte lyckats sälja bilen än och kirrat hoj).

Life is gooooooooooooooooooooooooooood!
Och detta höll du en dag ifrån mig innan du sa det...

Och tänka sig att den skiten skulle hålla sig i en vecka innan hon berätta :censored :fatta!

Stort grattis älskling!!! :tummenupp :yoparty :krama
 
Kan säga med 99% säkerhet när det gäller vänstersväng på landsväg att ett godkänt tillvägagångssätt skiljer sig beroende på vem man har som uppkörningsförättare.

Jag hade en mindre bilkö bakom mig och många mötande fordon. Jag valde att fortsätta rakt fram tills jag kunde svänga vänster (första korsande vägen), utan att behöva stanna.

Jag VET att det finns folk som stannat på "mittlinjen" trots bakomvarande trafik och mötande trafik och sedan svängt vänster, som har klarat sig, men det ska man med största sannolikhet inte göra. Risken finns ju att uppkörningsförättaren blir stressad av att ha ett gäng bilar i röven och kuggar en på grund av det.

Även om det står i teoriboken så tror jag inte att man skall köra in till vägrenen och släppa förbi bakomvarande innan svängen, utan istället fortsätta rakt fram tills man kan svänga in på en korsande väg. Det tror jag är det absolut säkraste sättet och blir man kuggad för att man gör så, så är det ju nånting som är jäkligt fel. Säkrare än så kan det ju inte bli.
 
Så man ska alltså fortsätta rakt fram, svänga in till höger på en mindre väg, vända och sen ut på vägen igen och sen en högersväng i den korsningen som du skulle svänga vänster i?

Ville bara kolla med dig Okej för att du skriver inte så att jag förstår, kanske bara jag som är lite kocko :huvet
 
Så man ska alltså fortsätta rakt fram, svänga in till höger på en mindre väg, vända och sen ut på vägen igen och sen en högersväng i den korsningen som du skulle svänga vänster i?

Ville bara kolla med dig Okej för att du skriver inte så att jag förstår, kanske bara jag som är lite kocko :huvet

Som du beskriver ovan skulle jag tippa är det absolut säkraste sättet (om du har trafik bakom dig och mötande vid vänstersväng). Köra in till vägrenen och släppa förbi trafiken, ger jag inte mycket för. Gör man som du skriver så BORDE de inte gnälla. Men det varierar med säkerhet från förättare till förättare.
 
Som du beskriver ovan skulle jag tippa är det absolut säkraste sättet (om du har trafik bakom dig och mötande vid vänstersväng). Köra in till vägrenen och släppa förbi trafiken, ger jag inte mycket för. Gör man som du skriver så BORDE de inte gnälla. Men det varierar med säkerhet från förättare till förättare.

Jo det är precis som jag säger. Att köra ut på väggrenen är en ren chansning.

Det finns andra alternativ som man inte bör bli kuggad på, ifall utförandet är rätt dvs :)
 
Obehagligt lurigt är det iallafall, som du säger, ska du ligga och köra några km för att vända är det inte direkt eco körning och det var en av de sakerna han tittade på sa han till mig iallafall.. haha jäkla dubbel-anda.. först.. "-jag ser på eco driving kundskaper sen vill jag inte se mopedkörning utan upp i fart och rejäla inbromsningar.." haha
 
Obehagligt lurigt är det iallafall, som du säger, ska du ligga och köra några km för att vända är det inte direkt eco körning och det var en av de sakerna han tittade på sa han till mig iallafall.. haha jäkla dubbel-anda.. först.. "-jag ser på eco driving kundskaper sen vill jag inte se mopedkörning utan upp i fart och rejäla inbromsningar.." haha

Ja, lite jobbigt när man inte vet heller hur vägarna ser ut :)

Lustig provförorättare som sa det där hehe. Dubbel-anda per definition.
 
Last edited:
Ni som körede upp tyckte ni att
det var svårt?
Nej, det enda som var svårt var att hålla nerverna i styr. Uppkörningen i sig är inte särskilt blodig, men man stressar upp sig nåt förbaskat för det och såhär i efterhand fattar man inte varför man gjorde det så svårt för sig.
 
Analysera inte sönder ämnet - det kommer bra att messa med huvvet när det ska köras upp. Min vänstersväng (av typen som behandlats ovan) skötte jag, trots en del trafik, med klassisk "sakta in en smula längs mittlinje för att tajma en lucka och sväng sedan". De bilar som var bakom mig fick bara sakta in en smula och sedan köra vidare utan bajsnödig uppkörningssnubbe framför sig. Onkligen verkar även detta vara en grej som handledaren bedömer i form av omdöme, trafiksäkerhet och utförande, snarare än punkt-till-pricka regelfjolleri.
 
Ja, lite jobbigt när man inte vet heller hur vägarna ser ut :)

Lustig provförorättare som sa det där hehe. Dubbel-anda per definition.

Vad nojjig du är. Kör du upp med körkortexpress? Sånafall lär du få köra samma rutter dom kör på uppkörningen när du övar trafik. Har själv tid där i slutet av juli.

lycka till!
 
Ni som körede upp tyckte ni att
det var svårt?

Nej, jag blev faktiskt glatt överraskad. Tror att körskolorna är lite "överhårda", vilket förvisso är bra. När du sedan kör upp behöver du inte prestera ditt bästa utan mer inrikta dig på att göra det bästa du kan och visa att du behärskar tekniken och hojen. Ta bromsningen t.ex - de kollar ju inte att du bromsar fortast och bäst utan på hur du gör. Jämför tiden det tar att köra upp och all tid som läggs ner på körlektioner och övning så säger det ju sig självt att du inte behöver var tiptop på precis allt (även om det givetvis hjälper att vara förberedd som fan) :)
 
Vad nojjig du är. Kör du upp med körkortexpress? Sånafall lär du få köra samma rutter dom kör på uppkörningen när du övar trafik. Har själv tid där i slutet av juli.

lycka till!

Jag förbereder mig alltid inför det värsta så händer det bästa.

Och ja, jag ska köra upp via körkortexpress :)

Jag har dock bokat 11 körlektioner istället för de 8 vanliga som man får i paketet superintensiv - alltså 3 extra lektioner som jag har fördelat på de tre dagarna.
 
Last edited:
Jag förbereder mig alltid inför det värsta så händer det bästa.

Och ja, jag ska köra upp via körkortexpress :)

Jag har dock bokat 11 körlektioner istället för de 8 vanliga som man får i paketet superintensiv - alltså 3 extra lektioner som jag har fördelat på de tre dagarna.

Vad kostade detta extra? Har du inte kört tidigare kan det ju bli rätt jobbigt, men i övrigt lär det räcka för att lära sig tekniken till banan och bromsningen, vilket nog är det dom inriktar sig på.
 
Vad kostade detta extra? Har du inte kört tidigare kan det ju bli rätt jobbigt, men i övrigt lär det räcka för att lära sig tekniken till banan och bromsningen, vilket nog är det dom inriktar sig på.

Jag körde med dem... Hade tagit lite lektioner innan oxå så jag var inte helt grön...
På krypbanorna var vi bara första halva dagen. Sen blev det trafik och bromsning... Egentligen är det ju så att de tom förväntar sig lite att du ska kunna krypköra banorna o så... :D
 
Vad kostade detta extra? Har du inte kört tidigare kan det ju bli rätt jobbigt, men i övrigt lär det räcka för att lära sig tekniken till banan och bromsningen, vilket nog är det dom inriktar sig på.

Jag har kört en hel del innan, kan manöverbanorna på min ZX7R :) Tog 10 körlektioner förra året, men mestdels körde jag privat.

Extralektionerna kostar 650 kr/styck.
 
Kontrollanten väljer sida, och vilken av de två lågfartsbanorna du får köra, träna på alla varianter.

Det är samma med undanmanövern i högfarten.

/J
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top